نگهداری از موها و حفظ آن‌ها به شکل سالم و قوی کار ساده‌ای نیست و هرچه موها بلندتر شوند احتمال ایجاد موخوره و تضعیف ساقه مو بیشتر خواهد شد. به همین دلیل همه ما در مرحله‌ای خاص مجبور می‌شویم موهای بلند را فراموش کرده و قسمت زیادی از نوک موها را کوتاه کنیم تا ساقه موها بیش از این آسیب نبینند. اما همیشه لازم نیست کار به این مرحله برسد، اگر شما از موهای خود درست مراقبت کنید و پیشگیری‌های لازم را انجام دهید شاهد ایجاد موخوره در آن‌ها نخواهید بود و ساقه موها به طور کامل و یکدست رشد کرده و نیازی به کوتاه کردن نخواهند داشت. پس اگر موخوره یکی از مشکلات جدی زندگی شما است نگران نباشید، در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور از ایجاد موخوره در موهای خود جلوگیری کنید و موهایی بلند، زیبا و سالم داشته باشید.

پیشگیری از ایجاد موخوره

موخوره و انواع آن

قبل از این که با روش‌های پیشگیری از ایجاد موخوره آشنا شوید ابتدا باید بدانید که موخوره چیست، چگونه ایجاد می‌شود، آیا  قابل درمان است و چه افرادی بیشتر به آن دچار می‌شوند. فرقی نمی‌کند موهای شما چه جنس و بافتی داشته باشد، اگر موهایتان از حد مشخصی بلندتر شود و در نگهداری از آن‌ها دقت کافی نداشته باشید احتمال ایجاد موخوره در آن‌ها وجود دارد. موخوره همیشه در نوک مو ایجاد می‌شود چون موها هرچه از ریشه مو فاصله بگیرند بیشتر رطوبت خود را از دست می‌دهند و شکننده‌تر می‌شوند. اکثر افراد موخوره را به شکل دو شاخی شدن نوک مو می‌شناسند در حالی که این تنها شکل موخوره نیست و موخوره می‌تواند به صورت چند شاخی (درختی) و یا بدون شاخه و تنها با نازک شدن نوک موها (شمعی) بروز کند. پس از ایجاد موخوره درمان آن کار مشکلی است و تنها می‌توان تامین رطوبت موها و تقویت آن‌ها با روغن‌های گیاهی مفید، نشانه‌های موخوره را تا حدی از بین برد اما در مرحله‌ای خاص شما مجبور به کوتاه کردن نوک موها یا استفاده از دستگاه موخوره گیری خواهید شد پس لازم است که با پیشگیری از ایجاد موخوره همیشه موهای خود را سالم و قوی نگه دارید تا نیازی به کوتاه کردن آن‌ها نداشته باشید.

پیشگیری از ایجاد موخوره

 

کوتاه کردن موها با قیچی داغ برای مقاوم کردن آن‌ها

کوتاه کردن موها با قیچی داغ یکی از روش‌های  موثر در پیشگیری از ایجاد موخوره است چون حرارت موجود در قیچی باعث می‌شود ساقه مو پس از برش مهر و موم شده و رطوبت مو از طریق نوک آن دفع نشود و به این ترتیب ساقه مو نسبت به ایجاد موخوره مقاوم خواهد شد. این روش هم برای کسانی که می‌خواهند از بروز موخوره پیشگیری کنند موثر است و هم می‌تواند موخوره موجود در مو را که در مراحل اولیه هستند درمان کرده و از پیشروی آن جلوگیری کند بدون آن که نیاز به کوتاه کردن قسمت زیادی از ساقه مو باشد. این روش توسط کارشناسان آرایشی تایید و توصیه شده است و شما می‌توانید با به کار بردن آن به طور دائم از شر موخوره‌ها خلاص شوید. حرارت مورد نیاز برای چنین اثری روی مو حدود ۱۵۵ درجه سانتیگراد است و استفاده از یک قیچی داغ با این حرارت ممکن است برای افراد مبتدی کار دشواری باشد به همین دلیل توصیه می‌شود این کار را در سالن‌های آرایشی و توسط افراد متخصص انجام دهید.

پیشگیری از ایجاد موخوره

کوتاه کردن منظم موها برای جلوگیری از ایجاد موخوره

هرچه موهای شما بلندتر باشد احتمال ایجاد موخوره نیز در آن بیشتر است بنابراین توصیه می‌شود فاصله زیادی بین نوبت‌های کوتاه کردن موها قرار ندهید چون در این فاصله است که موخوره در نوک موها ایجاد می‌شوند و باعث تضعیف ساقه مو می‌گردند. اما اگر پیش از این مرحله مو را انجام دهید موخوره‌های ایجاد شده فرصت پیشرفت و رسیدن به قسمت‌های بالایی ساقه مو را نخواهد داشت و موها سالم‌تر رشد خواهند کرد. کارشناسان توصیه می‌کنند هر ماه یک بار حدود نیم تا یک سانتی‌متر از نوک موها را کوتاه کنید تا چند ماه بعد مجبور نباشید برای خلاص شدن از شر موخوره‌ها قسمت زیادی از قد موها را کوتاه کنید. اگرچه با این کار موها در مدت طولانی‌تری به بلندی مورد نظر شما خواهند رسید اما شما از سلامت و زیبایی آن‌ها مطمئن خواهید بود.

پیشگیری از ایجاد موخوره

عدم استفاده مکرر از شامپو برای جلوگیری از ایجاد موخوره

علت اصلی ایجاد موخوره خشکی ساقه مو است و هر کاری که این خشکی را افزایش دهد در به وجود آمدن موخوره نیز موثر خواهد بود. یکی از کارهایی که باعث خشک شدن ساقه مو می‌شود استفاده زیاد از شامپو است، شامپوها از هر نوعی که باشند باعث از بین رفتن مقاومت ساقه مو می‌شوند چون موها در مرحله خیس بودن بسیار حساس‌تر هستند و به خصوص نوک موها در مرحله شستشو با شامپو آسیب بیشتری می‌بینند. کارشناسان توصیه می‌کنند بیش از یک یا حداکثر دو بار در هفته موهای خود را شامپو نزنید و ترجیحا این کار را رو قسمت‌های نزدیک ریشه مو انجام دهید، شما می‌توانید در حمام موها را مثل دم اسبی  در دستان خود جمع کنید و شامپو را روی پایه دم اسبی استفاده کنید طوری که بیشتر به کف سر شما برسد تا نوک موها. پس از شامپو زدن نیز نرم کننده را روی نوک موها استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته آن‌ها تامین شود. در صورت نیاز می‌توانید قبل از حمام از ماسک‌های آبرسان روی نوک مو نیز استفاده کنید.

پیشگیری از ایجاد موخوره

پرهیز از شستشوی موها با آب داغ

همان طور که گفتیم هر کاری که باعث خشک شدن ساقه مو شود در ایجاد موخوره نیز موثر است. یکی از عادات غلط در شستشن موها استفاده از آب داغ است، آب داغ چربی‌های محافظ و رطوبت موجود در ساقه موها را از بین می‌برد و باعث خشکی و شکنندگی آن می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند موقع استحمام و به خصوص در مرحله آبکشی موها از آب ولرم و حتی آب سرد (تا حدی که بتوانید سرمای آن را تحمل کنید) برای شستن موها استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که کوتیکول موها بسته شود و ساقه مو رطوبت خود را از دست ندهد و از ایجاد موخوره در نوک موها جلوگیری شود.

پیشگیری از ایجاد موخوره

استفاده از محصولات حاوی روغن به خصوص روغن آرگان

روغن‌های طبیعی یکی از روش‌های اصلی و موثر در پیشگیری است موخوره است که حتی می‌توانند در درمان و رفع موخوره نیز تاثیر داشته باشند. روغن‌های گیاهی سبک مثل روغن آرگان رطوبت مورد نیاز ساقه مو را تامین می‌کنند و بدون آن که موها را سنگین کنند و یا باعث چرب شدن کف سر شوند درخشش و شادابی را به آن‌ها باز می‌گردانند. روغن‌های سنگین مثل روغن زیتون و روغن نارگیل مولکول‌های بزرگی دارند که به سادگی در فولیکول مو نفوذ نمی‌کند اما روغن آرگان مولکول‌های کوچکی دارد که به سرعت و به طور کامل بافت ساقه مو را پوشش می‌دهد و با تامین رطوبت مورد نیاز مو از ایجاد موخوره پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از ایجاد موخوره

خشک کردن صحیح موها برای جلوگیری از ایجاد موخوره

پس از شستشوی موها با یک حوله میکروفیبر آب اضافی موها را بگیرید و از برس کشیدن موهای خیس شدیدا اجتناب کنید چون موها در حالت خیس بسیار مستعد شکنندگی هستند. اما برای باز کردن گره موها می‌توانید از یک شانه دندانه درشت ساده استفاده کنید و قبل از این کار یک اسپری حالت دهنده و نرم کننده روی موهای خود به کار ببرید تا فشار کمتری روی ساقه مو وارد شود. برس زدن موهای خشک را نیز با احتیاط انجام دهید و اگر موهای مستعد موخوره دارید به جای برس‌های پلاستیکی و مویی از برس‌های چوبی استفاده کنید. وقتی از سشوار روی موها استفاده می‌کنید حرارت زیادی به ساقه مو وارد می‌شود و این حرارت می‌تواند رطوبت و چربی طبیعی ساقه مو را از بین ببرد و باعث به وجود آمدن موخوره در نوک موها شود. اما اگر موقع سشوار کشیدن سعی کنید حرارت سشوار را روی ساقه مو متمرکز کنید و سشوار را روی نوک موها نگیرید این قسمت آسیب کمتری خواهد دید. سشوار کشیدن  موها را نیز تا حدی ادامه دهید که موها کاملا خشک نشوند و کمی مرطوب باقی بمانند و اجازه دهید باقی مانده این رطوبت با جریان هوا خشک شود. این کار سلامت موها را تضمین می‌کند و مانع از ایجاد موخوره بر اثر خشکی و حرارت ناشی از سشوار می‌شود.

پیشگیری از ایجاد موخوره

پرهیز از استفاده مکرر از ابزارهای حرارتی روی نوک موها

حرارت بیش از حد با ابزارهای حرارتی فلزی باعث آسیب به ساقه مو و رشد نامتعادل موها و ایجاد موخوره در آن‌ها می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند استفاده از این ابزارها را به حداقل برسانید و ترجیحا از موصاف کن و موفرکن سرامیکی به جای فلزی استفاده کنید. هنگام استفاده از این ابزارها سعی کنید آن را روی نوک مو به کار نبرید و تنها ساقه مو را با استفاده از آن حالت دهید. چون حرارت زیاد روی نوک موها باعث آسیب به این قسمت می‌شود و موخوره‌ها به وجود می‌آیند.

پیشگیری از ایجاد موخوره

استفاده از اکسسوری‌های مناسب برای مو

از اکسسوری‌هایی برای جمع کردن و حالت دادن به موها استفاده کنید که قطعات فلزی در خود نداشته باشند. این قطعات فلزی در تماس با ساقه مو می‌توانند باعث آسیب و شکنندگی موها شوند و موخوره را به وجود آورند. همچنین جمع کردن موها در حالت مرطوب باعث کشیدگی ساقه مو شده و موخوره به وجود می‌آورد. بنابراین کارشناسان توصیه می‌کنند موها را ا خشک شدن کامل جمع نکنید و نبندید و این کار را پس از خشک شدن موها با استفاده از کش سر و روبان که قطعات فلزی در خود ندارد انجام دهید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید که هرگز دچار موخوره نخواهید شد و همیشه موهایی سالم و بلند و زیبا خواهید داشت.

پیشگیری از ایجاد موخوره

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)