شرکت Sprint یکی از شرکت‌های مخابراتی بزرگی به شمار می‌رود که در کشور امریکا و مناطقی نظیر پورتوریکو به ارائه‌ی خدمات اینترنتی و سرویس‌های ارتباطی بی‌سیم مشغول است. به تازگی شاهد آزمایش یکی از تکنولوژی‌های جدید ارتباطی شرکت Sprint و تلفیق آن با قابلیت‌های پروازی پهپادهای پرنده هستیم. برای کسب آگاهی بیشتر از جزئیات این موضوع می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

شرکت Sprint به تازگی تکنولوژی جعبه‌ی جادوی خود، که یک تکنولوژی جدید مبتنی بر تقویت سیگنال‌های مخابراتی به شمار می‌رود، را با یک پهپاد پرنده تلفیق کرده و از این ترکیب جالب برای فراهم آوردن یک سرویس تلفن بی‌‌سیم موقت استفاده کرده است. در واقع شرکت Sprint با سوار کردن یک سیستم سبک وزن مبتنی بر شبکه سلولی رادیو روی یک پهپاد کوچک، اقدام به طراحی یک سیستم ارتباط سلولی هوایی کرده است.

تکنولوژی ارتباطی جدید شرکت Sprint

بنابر تایید رسمی شرکت Sprint آزمایش مذکور با موفقیت به انجام رسیده است و مهندسان این شرکت توانسته‌اند تکنولوژی اختصاصی تقویت سیگنال این شرکت یعنی جعبه‌ی جادو را روی یک پهپاد پرنده نصب کنند تا از طریق آن پوشش موقت تلفنی را در محدوده‌ای به مساحت ۲۵.۹ کیلومتر مربع فراهم آورند. در واقع مهندسان شرکت Sprint این آزمایش جدید را از طریق ترکیب نسخه‌ا‌ی سبک وزن و جمع و جور از دکل‌های ارتباطی کوچک با یک پهپاد ساخت شرکت CyPhy Works به انجام رسانده‌اند. آزمایشی که هفته‌ی گذشته در منطقه‌ی تگزاس امریکا و در فاصله‌ی ۴۸.۲ کیلومتر دورتر از دالاس به انجام رسیده است.

تکنولوژی جعبه‌ی جادوی شرکت Sprint

شرکت Sprint تکنولوژی جدید خود یا همان تکنولوژی جعبه‌ی جادو را در ابتدای امسال مورد آزمایش و بهره‌برداری قرار داد. در این تکنولوژی جدید، جعبه‌ی کوچکی که اندازه‌ی آن بزرگ‌تر از یک جعبه‌ی کفش معمولی نیست، روی خانه‌ی کاربران اینترنت (معمولا روی سقف خانه‌ی آن‌ها) قرار می‌گیرد تا کیفیت سرویس ۴G LTE را در درون خانه ارتقا بخشد. امری که از طریق استفاده از طیف سیگنال‌های اختصاصی و ۲.۵ گیگاهرتزی شرکت Sprint انجام می‌گیرد.

در واقع برخلاف سایر روش‌ها یا ابزارهای مبتنی بر تقویت سیگنال که به طور معمول توسط شرکت‌ها ارائه دهنده‌ی خدمات ارتباطی بی‌سیم مورد استفاده قرار می‌گیرد، در تکنولوژی جعبه‌ی جادو نیازی به برخورداری از ارتباطی با پهنای باند قابل توجه نیست. در عوض آن تکنولوژی جدید شرکت Sprint از یک کانال سلولی اختصاصی برای برقراری ارتباط با نزدیک‌ترین دکل مخابراتی این شرکت استفاده می‌کند.

پهپاد ارتباطی

تلفیق تکنولوژی اختصاصی شرکت Sprint با پهپادها

حال قرار است شرکت Sprint با ترکیب تکنولوژی جعبه‌ی جادو و پهپادها، از این دکل‌های ارتباطی کوچک پرنده برای افزایش موقت ظرفیت شبکه در طول برگزاری رویدادهای ویژه‌ای نظیر کنسرت‌ها، مسابقات ورزشی بزرگ و پر مخاطب و سایر موارد مشابه بهره بگیرد. البته این تکنولوژی جدید و تلفیقی هنگام رخ دادن سوانح طبیعی نیز بسیار کاربرد دارد. به گونه‌ای که می‌توان از آن برای ترمیم سرویس‌های از جریان خارج شده‌ی تلفن پس از وقوع رخدادهایی نظیر طوفان بهره گرفت.

در این میان یکی از مدیران ارشد بخش تکنولوژی در شرکت Sprint یعنی گانتر اتندورفر معتقد است که شرکت‌های تامین کننده‌ی خدمات ارتباطی بی‌سیم معمولا هنگام برگزاری رویدادهایی نظیر کنسرت‌های بزرگ موسیقی یا حین رخ دادن سوانحی نظیر طوفان از دکل‌های ارتباط سلولی متحرک و سایر ابزارهای موقت به منظور تقویت ظرفیت‌های ارتباطی یا فراهم کردن پوشش اضافه‌ی شبکه برای جبران خسارت وارده به زیرساخت‌های ارتباطی از دور خارج شده استفاده می‌کنند. حال آن که بهره‌گیری از پهپادهای مجهز به تکنولوژی جعبه‌ی جادو یا سایر تکنولوژی‌های مبتنی بر تقویت سیگنال سلولی می‌تواند راه حل دیگری برای انجام بهینه‌ی این کار یعنی بهبود یا ترمیم کیفیت پوشش شبکه توسط ارائه دهندگان خدمات ارتباطی بی‌سیم تلقی گردد. روشی که علاوه بر فراهم آوردن سریع زیرساخت‌های ارتباطی، مناطق وسیع‌تری را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد. چرا که پهپادها می‌توانند حتی به اندازه‌ی ۱۲۲ متر در آسمان بالا رفته و به شکل واضحی از زمین فاصله بگیرند.

البته اتندورفر معتقد است که همکاران او در شرکت Sprint باید همچنان فعالیت‌های بیشتری در زمینه‌ی بهبود قابلیت‌های تکنولوژی جعبه‌ی جادو انجام دهند و لااقل وزن این ابزار تقویت کننده‌ی پوشش شبکه‌ی ارتباطی پرسرعت بی‌سیم را سبک‌تر از حالت فعلی آن سازند. با این حال او امیدوار است که شرکت Sprint بتواند سال آینده از این تکنولوژی جدید در شبکه‌ی ارتباطی اختصاصی خود بهره بگیرد.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های ارائه دهنده‌ی خدمات ارتباطی بی‌سیم در امریکا پیش از این نیز از وجود پهپادها برای ترمیم شبکه‌های ارتباطی صدمه دیده‌ی خود بهره گرفته‌اند. به عنوان مثال هنگام وقوع طوفان هاروی که به مناطق پیرامون هیوستن و سواحل خلیج تگزاس و لوییزیانا خسارت‌های قابل توجهی وارد کرد، تمام چهار شرکت مهم و برجسته ی ارائه دهنده‌ی خدمات ارتباطی بی‌سیم در کشور امریکا اقدام به استفاده از پهپادها برای ارزیابی میزان خسارت وارده به دکل‌های مخابراتی و سایر زیرساخت‌های ارتباطی خود نمودند. با این حال شرکت Sprint نخستین شرکتی به شمار می‌رود که از وجود پهپادها برای ارائه‌ی پوشش ارتباط سلولی بهره گرفته است.

منبع: سی نت (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.