در مطلب پیش رو به شرح پنج ورزش آبی عجیب خواهیم پرداخت که علاقه‌مندان به رودخانه و دریا و استخر قادر به تجربه‌ی آن‌ها در روزهای گرم تابستان خواهند بود. برای آشنایی هرچه بیشتر با این پنج ورزش آبی عجیب می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

روزهای گرم تابستان، بی‌شک بهترین فرصت برای شنا کردن در آب‌های آرام استخر یا موج‌های پر تلاطم دریا است. با این حال شاید حتی بهترین و ماهرترین شناگران هم پس از مدتی حوصله‌شان از دوردور کردن در آب استخر یا دریا سر برود و بخواهند تجربه‌ی کاملا تازه‌ای را از سر بگذرانند. این تجربه می‌تواند در قالب پنج ورزش آبی عجیب زیر نمود پیدا کند. ورزش‌هایی که هم‌اکنون در هنگ‌کنگ از محبوبیت قابل توجهی برخوردارند، اما در عین‌حال می‌توان آن‌ها را به همان سبک و سیاق یا همراه با اندکی تغییر در سایر نقاط جهان نیز تجربه کرد. پس این شما و این هم پنج ورزش آبی عجیب فصل تابستان.

واترپلو در آب

ورزش آبی عجیب واترپلو

شاید نتوان در همان نگاه نخست واترپلو را یک ورزش آبی عجیب قلمداد کرد. اما آیا خود شما تاکنون هنگام حضور در کنار ساحل کسانی را مشاهده کرده‌اید که وسط آب مشغول بازی کردن واترپلو باشند؟ در حالی که می‌توان این‌جا و آن‌جا بسیاری از مردم عادی را روی خشکی مشغول بازی فوتبال، والیبال یا بدمینتون مشاهده کرد.

پس برای این‌که واترپلو دیگر یک ورزش آبی عجیب محسوب نشود، باید تن به آب بزنید و با دوستان خود مشغول انجام آن شوید. شاید پس از شما بسیاری از افراد دیگر هم بخواهند این ورزش را امتحان کنند و اندکی با دوستان شناگرشان وقت بگذرانند. البته باید اعتراف کرد که واترپلو به قدرت بدنی و استقامت فراوانی احتیاج دارد و به همین راحتی نمی‌توان از پس انجام آن برآمد. با این حال شکل آماتور انجام آن شاید چیزی شبیه به فوتبال گل کوچک از آب در بیاید.

هفت سال پیش از این بود که عده‌ای با ذهنیت مشابه اقدام به برگزاری مسابقات واترپلو در سواحل هنگ‌کنگ کردند. حال مسئول اصلی برگزاری آن مسابقات که داگ وو نام دارد، بزرگ‌ترین کلوب واترپلوی ساحلی هنگ‌کنگ را اداره می‌کند. مجموعه‌ی رو به گسترشی که طی سال‌های اخیر داوطلبان فراوانی به آن پیوسته‌اند و اکنون علاوه بر انجام مسابقات مختلف با سایر تیم‌ها، علاقه‌مندان به این رشته را نیز آموزش می‌دهند.

حدود دو سال پس از تاسیس کلوب مذکور تنها پنج تیم واترپلو در آن عضو بودند. اما در حال حاضر چیزی نزدیک به بیست تیم فعال در این مجموعه حضور دارند که علاوه بر افراد بومی تیم‌هایی از مجارستان، آلمان و منطقه‌ی آسیا پاسیفیک را نیز شامل می‌شوند. در هر حال انجام ورزش واترپلو می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی برای تجربه کردن تفریحی تازه و پیش‌تر تجربه نشده در استخر یا دریا باشد.

موج سواری با قایق

ورزش آبی عجیب موج سواری به دنبال قایق

برخلاف دوست‌داران واترپلو که همواره در پی یافتن آب‌های آرام برای تمرین هستند، علاقه‌مندان به ورزش موج سواری معمولا به دنبال امواج خروشان و پر تلاطم برای مانورهای هیجان‌انگیزشان می‌گردند. با این حال کسانی که ورزش عجیب موج سواری به دنبال قایق را انتخاب می‌کنند، دیگر نیاز چندانی به یافتن آب‌های مواج و پر تلاطم نخواهند داشت. چرا که موج لازم برای انجام عمل موج سواری آن‌ها توسط یک قایق تندرو ایجاد می‌شود.

به عبارت بهتر در ورزش آبی عجیب و نوظهور موج سواری به دنبال قایق یا ویک‌سرفینگ، موج سوار کاملا نزدیک به یک قایق در حال حرکت طی مسیر می‌کند تا بتواند از موج ایجاد شده توسط موتور قایق برای سواری خود بهره بگیرد. گفته می‌شود که در هنگ‌کنگ این ورزش آبی عجیب حتی از ورزش مشابه ویک‌بردینگ نیز محبوب‌تر است. تنها تفاوت این دو ورزش با یکدیگر آن است که در ویک‌بردینگ موج سوار دورتر از قایق قرار می‌گیرد و برخلاف ورزش ویک‌سرفینگ به قایق بسته می‌شود.

شاید دلیل محبوبیت بیشتر ورزش ویک‌سرفینگ نسبت به نمونه‌ی مشابه ویک‌بردینگ در میان مردم عادی را بتوان در موضوع مورد اشاره قرار گرفته یعنی نزدیک‌تر بودن موج سوار به قایق جستجو کرد. چرا که این موضوع سبب ثبت تصاویر واضح‌تر و هیجان‌انگیزتری از فرد موج سوار می‌شود. تصاویری که لایک‌خور فراوانی در شبکه‌های اجتماعی ریز و درشت دارند و لازم به تکرار این نکته نیست که این روزها همه چیز در همین شبکه‌های اجتماعی خلاصه می‌شود.

در هر حال ناگفته پیدا است که ورزش آبی عجیب موج سواری به دنبال قایق فعالیت پر هزینه‌تری نسبت به واترپلو محسوب می‌شود و انجام آن بدون استفاده از تجهیزاتی نظیر قایق یا تخته‌ی موج سواری امکان‌پذیر نیست. همچنین این ورزش فعالیتی تک‌نفره محسوب می‌شود و برخلاف ورزش واترپلو نمی‌توان آن را به شکل گروهی به انجام رساند. گذشته از آن مدت زمان انجام فعالیت ویک‌سرفینگ نیز می‌تواند تا حدی کمتر از یک مسابقه‌ی واترپلو باشد. چرا که بر اساس آمار موجود، موج سواران در ورزش آبی عجیب موج سواری به دنبال قایق به طور متوسط تنها چیزی نزدیک به ۱۰ تا ۲۰ دقیقه قادر به ماندن روی تخته‌ی موج سواری خواهند بود.

یوگا روی دریا

ورزش آبی عجیب یوگا روی دریا

اگر میانه‌ی چندانی با هیجان و شلوغی ندارید، قطعا دو ورزش آبی واترپلو و موج سواری به دنبال قایق چندان باب میل شما نخواهد بود. بنابراین بهتر است برای کسب تجربه‌ی جدید خود به دور از خشکی، ورزش آبی عجیب یوگا روی دریا را امتحان کنید. ورزشی که کم و بیش همان یوگا خواهد بود. با این تفاوت که هنگام انجام این کار شما به جای تشک یوگا به یک قایق پارویی کوچک نیاز خواهید داشت.

نخستین تکاپوها برای پدید آوردن ورزش آبی عجیب یوگا روی دریا چیزی نزدیک به پنج سال قبل بود که در کشور هنگ‌کنگ آغاز شد. خانم دی چئونگ که همراه با شریک تجاری خود برای نخستین بار اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی این ورزش در هنگ‌کنگ کرده است، دلیل اصلی این اقدام را نبود جای کافی برای تمرین یوگا در خشکی عنوان می‌کند. با توجه به این که تمرینات یوگا باید در محیطی آرام و به دور از هیاهو انجام گیرد، گسترش فضای شهری در مناطق مختلف دنیا طی سال‌های اخیر موجب بروز اختلال در انجام این کار شده است. بنابراین چه جایی را بهتر از آغوش اقیانوس برای تجربه‌ کردن خلوت، سکوت و هم‌نوایی با طبیعت می‌توان سراغ گرفت؟

در هنگ‌کنگ شما برای انجام ورزش آبی عجیب یوگا روی دریا نه نیازی به دانستن رمز و راز یوگا خواهید داشت و نه هیچ احتیاجی به باخبر بودن از فوت و فن قایقرانی. در واقع برای این کار تنها اراده‌ی دور شدن از محیط پر هیاهوی شهر و تجربه‌ی آرامش و سکوت میان امواج آرام دریای بی‌کران لازم است.

اما شاید شرایط لازم برای انجام این ورزش در سایر نقاط جهان اندکی متفاوت با هنگ‌کنگ باشد. با این حال هیچ شکی در آن نیست که ورزش آبی عجیب یوگا روی دریا را در هر نقطه‌ی دیگری از جهان نیز می‌توان تجربه کرد.

قایقرانی تفریحی

ورزش آبی عجیب راندن قایق‌های تفریحی کوچک

شاید این ورزش نسبت به سایر موارد موجود در لیست پنج‌گانه‌ی ما تا حدی کمتر عجیب و غریب به نظر برسد. با این حال در این فعالیت نیز همچون ورزش یوگا روی آب، بیش از خروش و هیجان، این آرامش و دوستی با دریا است که مشاهده می‌شود. البته انجام ورزش آبی عجیب راندن قایق‌های تفریحی کوچک در هنگ‌کنگ تنها به کودکان رده‌ی سنی هشت تا پانزده سال محدود می‌شود.

به بیان دقیق‌تر مجموعه‌های ورزشی مختلفی در هنگ‌کنگ وجود دارد که همگی تحت نظر شش اتحادیه‌ی مجزا‌، در زمینه‌ی هدایت قایق‌های کوچک تفریحی بادبانی به فعالیت مشغول هستند و والدین مشتاق می‌توانند کودکان خود را در این مکان‌ها برای آموزش فوت و فن دریانوردی ثبت نام کنند. در این کلوب‌های ورزشی علاوه بر ارائه کردن آموزش‌های فنی لازم برای دریانوردی به کودکان و آموختن نکاتی نظیر چگونگی جهت‌یابی یا برافراشتن و جمع کردن بادبان، هرازگاه مسابقات مختلفی نیز ترتیب داده می‌شود تا دانش‌آموزان بتوانند آموخته‌های تئوری خود را در مرحله‌ی عمل به بوته‌ی آزمایش بگذارند.

این مسابقات علاوه بر نمونه‌های سرگرم کننده، رویدادهای رقابتی را هم در بر می‌گیرد تا کودکان علاوه بر تفریح، راه و رسم غلبه بر مشکلات و خودکفایی را نیز بیاموزند.

 به طور حتم فعالیت‌های این‌چنینی تنها به هنگ‌کنگ محدود نمی‌شود و در سایر نقاط جهان نیز والدین می‌توانند مجموعه‌های آموزشی مشابهی را برای کودکان خود ترتیب دهند. اگر هم چنین خدمات و فعالیت‌هایی هنوز در برخی نقاط جهان وجود خارجی ندارد می‌توان نسبت به ایجاد آن‌ها اقدام کرد.

هاکی زیر آب

ورزش آبی عجیب هاکی زیر آب

ورزش آبی عجیب و غریب هاکی زیر آب را شاید بتوان به عنوان غیرعادی‌ترین و در عین حال جالب‌ترین مورد موجود در این لیست پنج‌گانه انتخاب کرد. ورزشی که صفت عجیب بی‌نهایت برازنده‌ی آن است و برای تجربه شدن هزینه‌ی گزافی را روی دست ورزشکاران باقی نمی‌گذارد. البته برخلاف اکثر موارد موجود در این لیست، امکان تجربه کردن ورزش هاکی زیر آب، در دریا امکان‌پذیر نبوده و بهتر است این ورزش پر چالش را تنها در آب استخر انجام داد.

قوانین این ورزش عجیب کاملا شبیه به منبع الهام خود یعنی هاکی روی یخ طراحی شده و شاید تنها ابزارهای انجام آن باشد که با نمونه‌ی مشابه یخی خود تفاوت دارد. در ورزش آبی عجیب و غریب هاکی زیر آب برخلاف نمونه‌ی یخی آن ورزشکاران قادر به حمل چوب‌های بلند نیستند و تنها می‌توانند از چوب‌های کوتاه برای ضربه زدن به دیسک مدور بازی استفاده کنند.

جالب این‌جاست که برای انجام این ورزش هیچ نیازی به غواص بودن نیست و بازیکنان تنها با دانستن فوت و فن شنای آزاد و شیوه‌ی نگه داشتن خود زیر آب می‌توانند در این بازی شرکت کنند. حتی بازیکنان حین مسابقه اجازه‌ی استفاده از مخزن اکسیژن را هم ندارند و برای تنفس ناچار به آمدن روی سطح آب و استفاده از اسنورکل (لوله‌ی تنفسی) هستند. با این حال برای حرکت و مانور بهتر زیر آب پوشیدن فین (باله‌ی غواصی) مجاز شمرده شده است.

به این ترتیب می‌توان در خلال انجام این ورزش آبی عجیب، صحنه‌های بسیار جالبی را تجربه کرد. به عنوان مثال صحنه‌ای را تصور کنید که تعداد قابل توجهی از بازیکنان دو تیم برای تنفس به روی آب آمده‌اند و آن پایین نبرد نابرابری برای تصاحب دیسک مدور شکل گرفته است. همچنین به این دلیل که زیر آب چیزی جز سکوت مطلق حکمفرما نیست هیچ کدام از بازیکنان نمی‌توانند بر سر هم تیمی‌های خود فریاد کشیده و با تشر زدن حواس آن‌ها را به کم‌کاری‌شان جلب کنند.

لازم به ذکر است که ورزش آبی عجیب هاکی زیر آب علاوه بر هنگ‌کنگ در سایر نقاط جهان نیز در حال انجام بوده و حتی می‌توان این ورزش را فعالیتی دانست که در هنگ‌کنگ خیلی دیرتر از سایر نقاط جهان کشف شده است. رییس اتحادیه‌ی ورزش هاکی زیر آب در هنگ‌کنگ یعنی هنری چان که این اتحادیه را چیزی نزدیک به دو سال قبل تاسیس کرده است، هاکی زیر آب را یک ورزش سه بعدی می‌داند. چرا که بازیکنان می‌توانند علاوه بر حرکت به چپ و راست یا جلو و عقب، به سمت بالا یا پایین نیز خیز بردارند.

منبع: ساوث چاینا مورنینگ پست (همراه با تحلیل، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش ورزش مجله قرمز یاری کنید.