لباس‌های با در اثر استفاده، تا کردن و … چروک می‌شوند و لازم است که این چروک‌ها را برطرف کنیم. اتو کردن معمول‌ترین روش رفع چروک لباس است اما جایگزین اتو چیست؟ آیا به جای استفاده از اتو و صرف انرژی و البته هزینه(مصرف برق) می‌توان با روش‌های دیگری چروک‌های لباس‌ها را برطرف کرد؟ پاسخ مثبت است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز می‌خواهیم راه‌هایی را که می‌توانند جایگزین اتو کردن باشند به شما معرفی کنیم تا به سادگی و با صرف کمترین انرژی و هزینه می‌توانید لباس‌هایی صاف و بدون چروک داشته باشید.

استفاده از حوله مرطوب

این کار یکی از ساده‌ترین روش‌هایی است که می‌تواند جایگزین اتو کردن شود. حتی زمانی که در منزل نیستید هم می‌توانید این روش را برای از بین بردن چروک‌های لباس خود به کار ببرید. برای این کار ابتدا لباس‌های چروک خود را روی یک سطح صاف پهن کنید بدون این که تا بخورد، سپس یک حوله تمیز بردارید و آن را خیس کرده و بچلانید تا تنها رطوبت آن باقی بماند سپس حوله را روی لباس قرار دهید و با دست فشار دهید، حتی اگر به حوله دسترسی ندارید می‌توانید با کاغذ توالت یا دستمال کاغذی ضخیم این کار را انجام دهید. سپس حوله را بردارید و اجازه دهید لباس خشک شود. خواهید دید که چروک‌ها تا حد زیادی از بین رفته است.

جایگزین اتو

سشوار، جایگزین اتو

این روش ساده‌ترین روش شناخته شده برای از بین بردن چروک لباس بدون نیاز به اتو است که تنها در سه گام ساده انجام می‌گیرد: لباس چروک خود را از یک چوب رختی یا جای دیگری آویزان کنید، در فاصله پنج تا ده سانتی‌متری لباس بایستید سشوار را از این فاصله روی لباس بگیرید تا زمانی که تمام چروک‌ها از بین بروند.

روش حمام بخار

این روش نسبت به روش‌های دیگر کمی زمان‌بر است اما میزان تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر است و به همین دلیل محبوبیت زیادی میان مردم دارد و بهترین جایگزین برای بخارشو کردن و اتو کردن لباس است. برای این کار شما باید حمام کنید! همین. قبل از حمام کردن درزهای پنجره و در حمام را بگیرید تا بخاری از آن خارج نشود سپس لباس چروک خود را در حالت مناسبی که صاف و خوش حالت ایستاده باشد داخل فضای حمام در جایی دور از دوش آویزان کنید به طوری که آب به آن نرسد. سپس با آب گرم حمام کنید تا بخار آب فضا را پر کند. لازم نیست زمان حمام گرفتن بیشتر یا کمتر از معمول طول بکشد، مانند همیشه به استحمام خود بپردازید و در پایان آن لباس‌های چروک خود را صاف و بخارشو شده تحویل بگیرید.

اسپری آب

اسپری آب جایگزین اتو

برای این روش شما به یک بطری اسپری آب نیاز دارید. لباس چروک شده را روی یک سطح صاف باز کنید و بطری آب را از فاصله سی سانتی‌متری بگیرید و آب را روی آن اسپری کنید تا اندازه‌ای که نم‌دار شود و آن را کاملا خیس نکنید. برای این که کار شما سریع‌تر انجام شود کمی مایع نرم کننده لباس هم به آب اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید. چند دقیقه پس از اسپری کردن متوجه خواهید شد که چروک‌ها در حال از بین رفتن هستند، اجازه دهید تا لباس به همان حالت خشک شود و از لباس صاف خود استفاده کنید.

بخار دادن با کتری

ایده اصلی این روش مشابه روش بخارشو کردن در حمام است اما این روش برای چروک‌های کوچک و موضعی کاربرد دارد و می‌تواند در این موارد جایگزین اتو کردن باشد. یک کتری آب یا ظرف دیگری را از آب پر کرده روی اجاق گاز بگذارید و اجازه دهید آب به جوش آید. سپس لباس چروک شده خود را از محلی که چروک شده است در فاصله سی سانتی‌متری بگیرید به نحوی که بخارهای خارج شده از کتری یا ظرف کاملا با آن برخورد کند. این کار را ادامه دهید تا زمانی که چروک‌ها کاملا از بین بروند. در ادامه می‌توانید زیر کتری را خاموش کرده و از خود کتری یا ظرف به عنوان اتو استفاده کنید و لباس خود را اتو کنید البته دقت کنید که زیر ظرف کاملا تمیز باشد و مراقبت باشید دستتان در برخورد با ظرف یا بخار آب نسوزد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)