مدت زیادی از حضور پول دیجیتال و کارت‌های اعتباری در زندگی روزمره ما می‌گذرد اما این پول‌ها و کارت‌ها تغییر چندانی در نحوه خرید و پرداخت هزینه و سرعت انجام این عملیات نداشته‌اند. به همین دلیل کارشناسان توسعه دیجیتال در تلاش هستند که روشی جدید از طریق سیستم‌های بیومتریک برای پرداخت هزینه‌ها ابداع کنند و در این راه هم به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند. این سیستم‌های جدید امنیت بسیار بالاتری دارند و سرعت و دقت عملکرد آن‌ها خبر از آینده‌ای جدید پیش روی ما می‌دهد. در کنار این سیستم‌ها هوش مصنوعی هم توانسته است تجربه کاربر را از خرید کردن تغییر دهد و آن را به سطحی بالاتر برساند. ما در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به جدیدترین فن آوری‌ها در خرید و پرداخت هزینه خواهیم پرداخت و آینده‌ای را که در این زمینه پیش روی ما است ترسیم و تشریح خواهیم نمود.

پرداخت هزینه با بیومتریک

پول دیجیتال و تاثیر آن در زندگی ما

پول دیجیتال اگرچه این روزها سبک زندگی و روش پس انداز و خرج کردن را به طور کلی تغییر داده است اما هنوز هم بسیاری از کارها ساده نشده‌اند. تصور کنید برای خرید به یک فروشگاه رفته‌اید، حال پس از انتخاب اجناس مورد نظر باید در یک صف طولانی بایستید و پس از این که نوبتتان رسید کیف پول خود را درآورده و کارت اعتباریتان را به صندوق‌دار تحویل دهید تا آن را در دستگاه کارتخوان وارد کند. سپس رمز خود را وارد کنید و اگر سیستم بانکی دچار اشکال نباشد و موجودی کافی باشد  پرداخت انجام خواهد شد و شما یک رسید کاغذی دریافت خواهید کرد. حال بسته به این که چقدر عجله داشته باشید، چقدر خرید در سبد داشته باشید و صف پیش روی شما چقدر طولانی باشد این فرآیند می‌تواند بسیار خسته کننده و حتی دردناک باشد. بنابراین پول دیجیتال تغییر چندانی در سیستم پرداخت و خرید روزمره ما ایجاد نکرده و تنها فایده آن حذف پول کاغذی از مبادلات روزمره بوده است.

پرداخت هزینه با انگشت در محیط!

اما توسعه دهندگان دنیای دیجیتال در تلاش هستند که تغییری اساسی در این سیستم به وجود آورند و روش‌های پرداخت را به شکلی گسترده‌تر و متنوع‌تر توسعه دهند و در این راه نیز گام‌های مهمی برداشته شده است. یک نمونه ملموس آن که این روزها هم روز به روز در حال گسترش است پرداخت از طریق سیستم‌های موبایلی است که باعث افزایش سرعت مبادلات شده است و شما در صورت استفاده از اپلیکیشن‌های مخصوص مثل Apple Pay  یا Samsung Pay و یا استفاده از سیستم‌های ارتباطی تلفن همراه، برای پرداخت بسیاری از هزینه‌ها دیگر نیازی به استفاده از پول نقد و حتی کارت کشیدن هم ندارید. این سیستم‌ها در حال توسعه یافتن هستند و به زودی شاهد به کار گیری آن‌ها در ساعت‌های هوشمند، اتومبیل‌ها و حتی انگشتان خودمان نیز خواهیم بود!

با توسعه این فن آوری دیگر روش‌های پرداخت هزینه بسیار متنوع‌تر خواهد شد و این کار چنان در زندگی روزمره ما عجین خواهد شد که هیچ زمانی برای انجام دادن آن نیاز نخواهد بود. با توسعه ابزارهای بیومتریک جدید در سیستم‌های فروشگاهی مثل Amazon Go ابزارهای شما مشکلی در ارتباط با سیستم پرداخت نخواهند داشت و حتی محیط اطراف شما هم می‌تواند پاسخگوی درخواست شما باشد و پرداخت هزینه را بدون دردسر و فوت وقت و با امنیتی بسیار بیشتر برای شما انجام دهد. برای این کار شما فقط به اثر انگشت خود برای شناسایی و پرداخت شدن هزینه از حساب خود نیاز خواهید داشت و با کمک ابزارهایی که اثر انگشت شما را اسکن می‌کنند به سادگی قابل انجام خواهد بود. شاید تنها ایرادی که بتوان به این سیستم پرداخت جدید گرفت این است که با توسعه چنین سیستمی خرج کردن پول بسیار ساده‌تر خواهد شد و افراد میزان پولی را که هزینه می‌کنند درک نخواهند کرد که البته از این نظر به نفع فروشگاه‌داران خواهد بود.

پرداخت هزینه با بیومتریک

واقعیت افزوده در تجربه خرید

در کنگره دنیای موبایل که امسال در بارسلونا برگزار شد Mastercard از ایده جدید خود در خرید به کمک واقعیت افزوده پرده برداری کرد. در این تکنولوژی از تصاویر دیجیتال به جای تصاویر واقعی استفاده می‌شود و کار پرداخت هزینه و خرید ساده‌تر انجام می‌شود. الیوت گلدنبرگ رییس پرداخت دیجیتال مسترکارت انگلستان می‌گوید: “هیجان انگیزترین تکنولوژی‌هایی که در پرداخت هزینه و خرید پیش روی ما هستند آن‌هایی نیستند که کمی سرعت کار را افزایش داده‌اند بلکه آن‌هایی هستند که تجربه خرید کردن را تغییر خواهند داد. تجربه خرید کردن با کمک واقعیت افزوده امروزه در فروشگاه‌هایی مثل IKEA در دسترس است و کار انتخاب را برای مشتریان بسیار ساده‌تر کرده است.

پرداخت هزینه با بیومتریک

آینده پیش رو در تجربه خرید و پرداخت هزینه

به هر حال پرداخت هزینه از طریق تلفن همراه تنها آغاز راه است و این تکنولوژی چیزی نیست که یک شبه به وجود آمده باشد و توسعه مراحل بعدی آن مثل جا افتادن آن در جامعه و اقتصاد مدت زیادی به طول خواهد انجامید و قوانین و فرهنگ مربوط به آن نیز در طول زمان وضع شده و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. چیزی که واضح است این است که پرداخت هزینه با کمک تکنولوژی‌های محیطی و بیومتریک و در کنار آن استفاده از هوش مصنوعی و واقعیت افزوده در تجربه خرید می‌تواند گامی بزرگ و مهم در توسعه فن آوری در دنیای امروز باشد و جهان آینده ما را شکل دهد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش علمی در مجله قرمز شاخه تکنولوژی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: CNet (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)