پا درد بسته به علت آن نشان دهنده این است که نیازمند استراحت هستید یا یک مشکل خطرناک دارید. علتهای پا درد نشان دهنده وضعیت آن هستند. در اینجا در مورد علتهای اصلی پا درد و اینکه چگونه می‌توان آن را درمان کرد مطالبی به شما خواهیم گفت.

آیا پا درد شما جدی است  پا درد

دکتر کیسی هامبیرد متخصص ارتوپدی شاخه پا و زانو گفت اصل موضوع پا درد است. اگر کسی فقط از هواپیما بیرون بیاید و بگوید پای من اسیب دیده باید به بیمارستان برود. ما ایام تعطیلات واقعا شاهد ترومبوز وریدی عمقی (DVT) هستیم. البته بسیاری دیگر از انواع پا درد فقط نشانه استفاده بیش از حد از پا و پاسخ ضد التهابی بدن به داروهای مسکن است. فقط پزشکان می‌توانند واقعا علت پا درد را تشخیص دهند بنابراین اگر درمان خانگی ناراحتی شما را تقریبا سریع برطرف نکرد بهتر است به دنبال اقدامات درمانی در مراکز بهداشت باشید. نکات زیر را در نظر داشته باشید تا بفهمید پا درد شما نشانه چیست.

درد ساق پاپا درد

اگر درد در جلوی ساق یا زانو باشد اغلب اوقات نشانه درد ساق پا و تقریبا همیشه به علت استفاده بیش از حد آن است. این وضعیت بخصوص وقتی واقعیت پیدا می‌کند که افراد شروع به ورزش یا فعالیت کرده یا به سرعت آن را افزایش می‌دهند. اغلب اوقات می‌شنوید مردم اطراف شما می‌گویند من شروع به پیاده روی کردم و حدود سه مایل در روز را شروع کردم. دکتر هامبیرد می‌گوید: بدن آنها برای فعالیت زیاد، آماده نیست. وی توصیه می‌کند به هنگام بروز مشکل به پاهای خود استراحت دهید از یخ برای کاهش ورم پا استفاده کنید و مسکنهای ضد التهاب بخورید. دکتر هامبیرد می‌گوید: مطمئن شوید که مچ پای شما دچار شکستگی یا ترک نشده باشد. دکتر هامبیرد گفت با افزایش سطح ویتامین D ترک خوردگیهای جزئی باعث شکستگی‌های شدید نخواهند شد. از پزشک خود بخواهید سطح ویتامین D را با آزمایش خون مشخص کند و در صورت وجود کمبود ویتامین D در مورد چگونگی افزایش آن و استفاده از مکملها گفتگو کنید.

گرفتگی ساق پاعلت پا درد

دکتر جان پل رو متخصص جراحی ارتوپدی ورزشی گفت: اسپاسم یا گرفتگی در عضلات ساق پا که در عرض چند ثانیه آرام نشود ممکن است به خاطر استفاده بیش از حد یا کم آبی بدن باشد. گاهی اوقات حتی فقط پیاده روی بیشتر از حد معمول ممکن است باعث گرفتگی ساق پا شود. گرفتگی‌های معمول عضله معمولا در عرض چند ثانیه یا چند دقیقه با گرما، استراحت و کشش خوب می‌شوند اما لازم است که تفاوت میان آنها و ترومبوز سیاهرگی عمقی را مشخص کنیم. ترومبوز معمولا با درد پایدار  عمیقتر و تورم همراه است. اگر مشکوک به علائم ترومبوز وریدی عمقی (DVT) هستید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر سندرم پای بی قرار علت تکانهای شدید پای شما باشد برخی از درمانهای خانگی به شما کمک خواهد کرد.

درد زانوعلتهای پا درد

دکتر رو می‌گوید: اگر درد زانو به هنگام حرکت مفصل یا فشار روی آن افزایش می‌یابد یا مفصل متورم شده یا قرمز به نظر می‌رسد ممکن است بورسیت داشته باشید و مسکنهای بدون نسخه و یخ می‌تواند بورسیت را درمان کنند. همچنین توصیه می‌شود که اگر مرتب زانوی خود را حرکت می‌دهید و یا پای شما روی سطح سختی است زیر زانوی خود یک کوسن بگذارید. اگر درد و تورم با وجود درمان در خانه برطرف نشود یا بدتر شود بهتر است که به دنبال درمان پزشکی باشید.

درد پا ناشی از سیاتیکپا درد

تیر کشیدن پشت پا ممکن است به علت فشار روی عصب سیاتیک باشد که از پایین کمر از طریق باسن و پشت پا احساس می‌ود. دکتر روئه می‌گوید: ما اغلب می‌ینیم که آقایان کیف پول سنگین در جیب شلوارشان حمل می‌کنند. فشار روی عصب را (با سبک کردن کیف پول) کاهش دهید و درد در اغلب اوقات تسکین می‌یابد.

صدمه به تاندون آشیلپا درد

دکتر هامبیرد می‌گوید: درد بالای استخوان پاشنه یکی از علائم شایع آسیب تاندون آشیل است که یکی از رایجترین علتهای پا درد است. استفاده از کفش پاشنه بلند و فعالیت زیاد می‌تواند موجب این آسیب دیدگی‌ها شود بخصوص برای آنهایی که کف پایشان صاف است. استراحت و یخ می تواند به تاندون پاشنه پا کمک کند. هرگز دچار این اشتباه نشوید که درد را فراموش کنید و به دو، پیاده روی تند یا ورزشهای دیگر ادامه دهید. اگر درد را نادیده بگیرید، ممکن است تاندون را خراب کنید یعنی آسیبی که ممکن است نیازمند جراحی باشد. دکتر هامبیرد می‌گوید: افراد باید به بدن خود گوش دهند و به علائم هشدار دهنده توجه کنند.

درد رشد پا درد

بچه‌ها اغلب با درد شدید پا و پا درد بیدار می‌شود. بسیاری از افراد خیلی خوب شدت آن درد و اینکه رفع آن چقدر سخت بود، بخاطر می‌آورند. همچنان که استخوان کودک رشد می‌کند، تاندون عضلات دچار کشش می‌شود که باعث درد در محل اتصال به استخوان می‌شود. یخ، مسکن و کشش می‌تواند این دردهای شدید را کاهش دهد.

درد رانپا درد

کارگران ساختمانی، افسران پلیس و افراد دیگری که کمربندهای سنگین می‌پوشند اغلب از پا درد خاص ناحیه ران شکایت دارند. ممکن است پا درد آنها به این خاطر باشد که کمربندها باعث ایجاد فشار روی عصبی می‌شوند که اطراف ران قرار دارد. دکتر رو می‌گوید: این درد در ران منتشر می‌شود. راه حل دراز مدت این است که وزن کمربند را کاهش دهید تا فشار روی عصب هم کم شود.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست