گاهی پیش می‌آید که بر اثر بی‌دقتی و رعایت نکردن نکات ایمنی موقع واکس زدن لکه واکس کفش روی لباس شما می‌نشیند و پاک کردن آن غیر ممکن به نظر می‌رسد. مورد دیگری که ممکن است غیر قابل پاک شدن به نظر برسد لکه چسب است. توصیه می‌کنیم همیشه دقت و احتیاط کافی داشته باشید تا از لک شدن لباس‌ها به خصوص لکه واکس کفش و لکه کفش پیشگیری کنید اما خیلی اوقات پیش بینی‌ها درست از آب درنمی‌آید و لباس‌ها آلوده می‌شوند. یک لکه کوچک نباید شما را ناامید کند و تا دور انداختن لباستان هم پیش بروید. در این مقاله به شما آموزش خواهیم داد که چطور لکه واکس کفش و لکه چسب را از روی لباس‌ها پاک کنید.

پاک کردن لکه واکس کفش

اگر هنگام واکس زدن کفش‌هایتان اشتباها کمی از واکس را روی لباس‌های خود مالیدید نگران نباشید، اولا توصیه می‌کنیم یک پیشبند یا لباس کهنه مخصوص این کار داشته باشید تا نگران لک شدن و کثیف شدن آن‌ها نباشید اما اگر به هر دلیلی لباس‌ها یا منسوجات شما به لکه واکس کفش آغشته شد مثلا لبه شلوار شما در اثر مالیده شدن به کفشی که تازه واکس خورده سیاه شد به این روش عمل کنید:

ابتدا با یک چاقو یا قاشق یک بار مصرف مواد واکس را به آرامی از روی پارچه بردارید، مواظب باشید هنگام این کار واکس را روی پارچه نمالید و لکه را گسترش ندهید. اگر لکه واکس کفش از نوع مایع است و مومی و جامد نیست یک دستمال کاغذی را روی لکه فشار دهید تا این که مایع واکس در حد ممکن جذب شود و لکه گسترش نیابد و پاک کردن آن راحت‌تر انجام شود.

لکه واکس کفش

حال شما با باقیمانده لکه واکس کفش سروکار دارید و برای پاک کردن آن می‌توانید از مایع ظرفشویی معمولی یا ترکیب نمک و آبلیمو استفاده کنید و لکه را به سادگی پاک کنید، به این ترتیب لباس شما مانند روز اول تمیز و نو می‌شود. اگر در منزل مایع مخصوص لکه بر هم داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید و سریع‌تر نتیجه بگیرید. فراموش نکنید که قبل از هرکاری ابتدا برچسب روی لباس را بخوانید و ماده مورد نظر خود را روی قسمت کوچکی از لباس که مشخص نیست تست کنید و از بیخطر بودن آن اطمینان حاصل کنید سپس آن را روی لباس به کار ببرید. اگر لباس شما برچسب مراقبتی ندارد و مطمئن نیستید چه روشی برای پارچه لباس شما مناسب است بهتر است به یک حرفه‌ای مثل کارشناس خشکشویی مراجعه کنید تا این کار را برای شما انجام دهد.

حال می‌توانید لباس را مانند همیشه بشویید. اگر آثاری از لکه باقی مانده باشد می‌توانید از سفیدکننده‌هایی که اثر رنگبری ندارند (مثل پراکسید هیدروژن) استفاده کنید اما اگر لباس شما سفید باشد می‌توانید از وایتکس معمولی هم استفاده کنید. واکس کفش ماده‌ای مومی و چرب است و در حرارت بالا حل می‌شود پس بهتر است لباس را در بالاترین دمای ممکن (که روی برچسب مراقبتی آن درج شده) بشویید تا کاملا تمیز شود. اگر پس از شستشو اثری از لکه مشاهده شد لباس را خشک نکنید و مراحل فوق را مجددا تکرار کنید تا لکه واکس کفش به طور کامل از روی لباس پاک شود.

پاک کردن لکه چسب

لکه‌های چسب از آن لکه‌هایی هستند که به سادگی پاک نمی‌شوند و دردسر زیادی دارند اما این مساله نباید کودک شما را از خلاقیت و کار با مواد مختلف محروم کند. پس لازم است روش پاک کردن لکه چسب از لباس را یاد بگیرید و بدون آسیب زدن به بافت پارچه این کار را انجام دهید. قبل از شروع به کار فراموش نکنید که برچسب مراقبتی روی لباس را چک کنید و به دقت بخوانید و از روش مناسب، مواد مناسب و آب با دمای مناسب برای این کار استفاده کنید. بهتر است ابتدا مواد یا روش توصیه شده برای لکه بری را روی قسمتی مخفی از بافت لباس امتحان کنید تا از آسیب به لباس پیشگیری شود.

برای پاک کردن چسب PVA به این روش عمل کنید

این نوع چسب همان چسبی است که برای کاردستی و کارهای روزمره و معمولا توسط کودکان استفاده می‌شود و برای پاک کردن لکه ناشی این چسب به این مواد نیاز دارید:

  • آب سرد
  • سینک ظرفشویی یا کاسه یا تشت
  • پودر یا مایع رختشویی

قبل از هرکاری سعی کنید اضافات باقی مانده چسب را از روی لباس بکنید (این کار را با فشار زیاد انجام ندهید چون ممکن است الیاف لباس آسیب ببیند) سپس لباس را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آب سرد خیس و غوطه ور کنید، این کار به شل شدن بافت چسب و جدا شدن راحت‌تر آن کمک می‌کند. اگر لکه خشک یا کهنه شده است می‌توانید با پودر یا مایع رختشویی محل لکه را بمالید سپس با آب سرد آبکشی کنید. در این مرحله می‌توانید لباس را با چرخه ملایم و سرد ماشین لباسشویی بشویید، از آب داغ استفاده نکنید چون لکه را تثبیت می‌کند. اگر پس از شستن لکه باقی مانده بود این مراحل را مجددا تکرار کنید.

لکه واکس کفش و چسب

برای پاک کردن چسب‌های طبیعی به این روش عمل کنید

چسب‌هایی که ریشه گیاهی یا حیوانی دارند مثل سیریش و … معمولا توسط صنعت کارانی مثل نجارها به کار می‌روند و اگر لباسی به این نوع از چسب آلوده شد شما به آب سرد نیاز دارید چون چسب‌های طبیعی در آب سرد به راحتی حل می‌شوند پس کافی است لباس را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک ظرف پر از آب سرد خیس کنید سپس آن را با تنظیمات دمای سرد ماشین لباسشویی بشویید.

برای پاک کردن چسب‌های قوی به این روش عمل کنید

چسب‌های قوی مثل چسب دوقلو و انواع دیگر چسب‌ها که برای اتصالات محکم به کار می‌روند به سادگی پاک نمی‌شوند چون این نوع چسب‌ها ترکیبات متنوعی دارند و برای اتصالات قوی ساخته شده‌اند پس اگر لباسی به این نوع چسب آغشته شد به روش زیر عمل کنید اما اگر نتیجه نگرفتید بهتر است به خشکشویی یا سایت تولید کننده آن برند چسب مراجعه کنید یا با آن‌ها تماس بگیرید و روش پاک کردن چسب یا حلال مناسب آن را پیدا کنید:

بلافاصله لباس را در آب سرد خیس کنید، این کار به نرم شدن چسب و پاک شدن راحت‌تر آن کمک می‌کند. سپس سعی کنید با یک ابزار چسب را از روی لباس جدا کنید، این کار ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد که باید صبور باشید تا نتیجه بگیرید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)