اگر شمع ذوب شده کیک تولد شما روی لباس‌هایتان بریزد چه خواهید کرد؟ لکه شمع جزو لکه‌هایی است که ظاهر ناخوشایندی دارد و پاک کردن آن قلق خاصی دارد. به همین دلیل باید روش خاص آن را بدانید و  بر اساس جنس لباس برای پاک کردن آن اقدام کنید. لکه رنگ هم جزو لکه‌های سخت و پردردسری است که پاک کردن آن به سادگی میسر نیست و روش خاص خود را دارد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز شما با روش پاک کردن لکه شمع از روی انواع لباس‌ها آشنا خواهید شد و در ادامه خواهید خواند که چطور باید لکه رنگ صنعتی را از لباس پاک کنید.

لکه شمع و رنگ

پاک کردن لکه شمع از روی لباس‌ها در پنج گام

گام اول، اجازه دهید لکه تثبیت شود: همیشه گفته‌ایم که در لکه بری لباس‌ها باید سریع عمل کنید تا لکه فرصت تثبیت نداشته باشد و پاک کردن آن آسان‌تر شود. اما در مورد لکه شمع شرایط متفاوت است و اگرچه گرفتن لباسی که لکه شمع روی آن ریخته است زیر شیر آب، وسوسه کننده است اما این کار را نکنید، قبل از این که هر اقدامی را برای از بین بردن لکه انجام دهید صبر کنید تا موم روی شمع کاملا جامد شود سپس کار لکه بری را آغاز کنید. البته اگر عجله دارید می‌توانید چند قالب یخ روی موم ذوب شده بگذارید تا فرآیند جامد شدن لکه سریع‌تر انجام شود.

گام دوم، موم را از روی لباس جدا کنید: وقتی موم لکه شمع به طور کامل جامد شد خواهی توانست قسمت اعظم آن را از روی لباس جدا کنید. با این کار تمام لایه رویی لکه از بین می‌رود و تنها قسمتی از آن که داخل الیاف لباس نفوذ کرده است باقی خواهد ماند. این که با چه روشی موم شمع را از روی لباس بردارید بستگی به جنس لباس شما دارد. یک چاقوی تیز به خوبی این کار را انجام می‌دهد اما این خطر وجود دارد که لباس شما را سوراخ کند پس برای لباس‌های ظریف بهتر است از روش‌های دیگری بهره ببرید.

گام سوم، به لباس بخار بدهید: وقتی که قسمت رویی لکه شمع را جدا کردید و تنها قسمت‌هایی که داخل الیاف پارچه نفوذ کرده باقی ماند باید از حرارت کمک بگیرید. شما باید با حرارت ملای موم باقیمانده در لکه شمع را ذوب کرده و کاری کنید که این موم در یک سطح جاذب دیگر مثل دستمال کاغذی نفوذ کند البته اگر با پارچه‌های حجیم مثل پشم و مخمل سروکار دارید بهتر است از دستمال کاغذی استفاده نکنید. ابتدا پارچه جاذب را روی دو طرف لکه قرار دهید سپس یک حوله نازک روی آن گذاشته و اتو را روی محل مورد نظر قرار دهید، حرارت اتو موم باقیمانده را ذوب کرده و دستمال‌های دو طرف آن این موم را به خود جذب می‌کنند.

لکه شمع و رنگ

گام چهارم، رنگ لکه شمع را از بین ببرید: در این مرحله تقریبا تمام لکه شمع از بین رفته و تنها کمی از اثر رنگی آن باقیمانده است که این اثر تنها در صورتی باقی می‌ماند که رنگ شمع تفاوت زیادی با رنگ لباس داشته باشد و از آن‌جایی که بیشتر شمع‌ها رنگی هستند پس لازم است بدانید که چطور باید این لکه رنگی باقیمانده را از بین ببرید. برای این کار شما به یک مایع لکه بر مناسب نیاز دارید اما اگر به لکه بر دسترسی نداشته باشید می‌توانید از سفیدکننده‌های معمولی یا اکسیژنه (بسته به رنگ و جنس لباس) استفاده کنید.

گام پنجم، لباس را بشویید: در این مرحله تمام لکه شمع به طور کامل از بین رفته است و تنها کاری که باید انجام دهید شستشوی لباس است. این کار را می‌توانید با یک پودر رختشویی معمولی و در چرخه متوسط ماشین لباسشویی با توضیحاتی که در برچسب مراقبتی لباس درج شده است انجام دهید. پس از شستن لباس آن  را به طور کامل بررسی کنید تا مطمئن شوید که اثری از لکه شمع و رنگ آن باقی نمانده است، اگر لکه باقی مانده بود این پنج گام را مجددا تکرار کنید. سپس می‌توانید لباس را خشک کنید و مثل روز اول از آن استفاده کنید.

پاک کردن لکه شمع از روی لباس‌های ظریف

پنج گامی که در بخش قبلی مقاله بیان شد مخصوص لباس‌هایی است که الیاف معمولی و مقاومی دارند و می‌توان از روش‌های مختلف برای لکه بری آن‌ها استفاده کرد اما اگر لباس ظریف شما که از جنس ابریشم، پشم، مخمل و … است به لکه شمع آغشته شده باشد باید در برخی مراحل از روش‌های متفاوتی استفاده شود. اگر روی لباس ظریف شما یا لباسی که جنس آن را نمی‌دانید شمع بریزد و آن را لک کند ابتدا صبر کنید تا موم شمع جامد شود سپس با یک قاشق این موم را از روی لباس بردارید. در مرحله بعد دو عدد کاغذ جوهرخشک کن را روی دو طرف لکه قرار داده و اتو را با حرارت ملایم از روی یک حوله نازک با روی لکه قرار دهید. اتو را کمی فشار دهید تا موم ذوب شده جذب لباس‌ها شود. در مرحله بعد اگر لکه رنگی شمع روی لباس مشخص بود با یک لکه بر ملایم که به لباس صدمه نزند آن را از بین ببرید. سپس لباس را در دمای ملایم آب و با شوینده مناسب با دست بشویید. پس از شستشو، لباس را در جریان هوا خشک کنید طوری که فرم و بافت لباس دچار مشکل نشود.

لکه شمع و رنگ

لکه رنگ صنعتی و رنگ روغنی را به این روش از روی لباس‌ها پاک کنید

احتمال این که هنگام کار با رنگ‌های صنعتی لباس شما به لکه رنگ آلوده شود بسیار زیاد است و به همین دلیل نقاشان ساختمانی از لباس مخصوص کار استفاده می‌کنند که همیشه کثیف و رنگی است. اما اگر به هر دلیلی مثل نشستن روی نیمکت تازه رنگ شده پارک یا تماس با سطوح رنگی خیس لباس شما لکه رنگ به خود بگیرد نگران نباشید، این لکه‌ها قابل رفع هستند. رنگ‌هایی که بر پایه آب هستند معمولا با شستن لباس از بین می‌روند اما رنگ‌هایی که بر پایه روغن هستند نیاز به روش‌ها و ترفندهایی خاصی دارند تا به طور کامل از روی لباس‌های شما پاک شوند. پس اگر لباس شما رنگی شد ابتدا قوطی رنگ را چک کنید تا از نوع رنگ مطمئن شوید و در صورتی که روش پاک شدن آن روی قوطی درج شده است آن روش را به کار ببرید، در غیر این صورت برای پاک کردن لکه رنگ مراحل زیر را دنبال کنید:

سریع عمل کنید: لکه‌های رنگ وقتی خیس هستند ساده‌تر پاک می‌شوند. لباس را در صورت امکان از تن خود درآورید و تا زمانی که بتوانید گام بعدی را اجرا کنید از خشک شدن آن جلوگیری کنید.

از یک حلال رنگ استفاده کنید: یک دستمال زیر لکه قرار داده و آن را روی یک سطح بگذارید سپس یک دستمال دیگر را که به یک حلال رنگ مثل تینر آغشته شده است روی لکه بمالید طوری که لکه گسترده‌‌تر نشود. اگر روی توضیحات قوطی رنگ ، استفاده از حلال خاصی توصیه شده است آن را به کار ببرید اما قبل از هر کار ابتدا برچسب مراقبت لباس را چک کنید و به خاطر داشته باشید که برخی از الیاف مصنوعی مثل ریون نمی‌توانند حلال‌های قوی را تحمل کنند و بافت آن‌ها از بین می‌رود. اگر به تینر دسترسی ندارید می‌توانید از الکل سفید یا تربانتین برای این کار استفاده کنید.

از مایع لباسشویی کمک بگیرید: پس از این که لکه حل شد و از بافت لباس جدا شد کمی مایع لباسشویی روی محل لکه بریزید و ان را در داغ‌ترین آب ممکن (که در برچسب مراقبتی لباس درج شده است) خیس کنید و یک شب به همان حال باقی بگذارید.

لباس را بشویید: قبل از این که لباس را داخل ماشین لباسشویی بشویید دوباره با کمی مایع لباسشویی محل لکه را بمالید و سپس لباس را در ماشین قرار داده و با بالاترین دمای مجاز بشویید. پس از شستشو ابتدا از پاک شدن کامل لکه اطمینان حاصل کنید سپس لباس را خشک کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)