گاهی پیش می‌آید که بر اثر حوادث ناخواسته یا اشتباهات سهوی لباس‌های ما به لکه رنگ آغشته می‌شوند، رنگ ناشی از شستن لباس‌هایی که رنگ می‌دهند و یا رنگ پارچه که برای رنگرزی به کار می‌رود. گاهی هم رنگی که برای موها مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است لباس‌ها را آلوده کند و به ظاهر دیگر قابل پاک شدن نباشد. اما همه این مشکلات راه حل خاص خود را دارند و اگر روش درست پارک کرده لکه رنگ در انواع مختلف آن را بدانید می‌توانید لباس‌های خود را مانند روز اول تمیز کنید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز سه نوع رایج لکه رنگ یعنی لکه ناشی از رنگ دادن لباس‌ها، لکه رنگ پارچه و لکه ناشی از رنگ مو و روش پاک کردن هر یک را به شما آموزش خواهیم داد.

با لباس‌هایی که از یکدیگر رنگ گرفته‌اند چه باید کرد؟

گاهی پیش می‌آید که لباس نوی قرمز رنگی خریده‌اید و بدون آن که در نظر داشته باشید ایین لباس ممکن است رنگ پس بدهد آن را با تعدادی لباس سفید در ماشین لباسشویی قرار داده‌اید و اکنون چند لباس صورتی جدید دارید! در این شرایط چه باید کرد؟ شاید حل این مشکل به نظر دشوار برسد اما می‌توان لباس‌های رنگ گرفته را مانند روز اول تمیز کرد به شرطی که نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • سریع عمل کنید، هرچه رنگ مدت بیشتری روی پارچه بماند تثبیت شده و تمیز کردن آن مشکل‌تر خواهد شد.
  • دستورالعمل روی برچسب لباس را به دقت بخوانید و از آب با دمای مناسب و شوینده مناسب استفاده کنید.
  • قبل از به کار بردن هر نوع لکه بر کمی از آن را روی قسمتی از لباس که مشخص نباشد تست کنید تا مطمئن شوید به رنگ و بافت پارچه آسیب نمی‌رساند.

حال برای پارک کردن لکه به روش زیر عمل کنید:

  • مایع لکه بر را با پودر ماشین لباسشویی و آب با بالاترین دمای ممکن برای لباس مخلوط کنید.
  • لباس را به مدت سی دقیقه تا چند ساعت داخل این مخلوط خیس کنید.
  • آن را با آب ولرم آبکشی کنید.
  • سپس لباس را به روش معمول بشویید.
  • اگر لکه پاک نشد مراحل قبل را مجددا تکرار کنید.
  • برای پاک کردن این لکه می‌توانی از سفیدکننده معمولی یا سفیدکننده اکسیژنه هم کمک بگیرید.

پاک کردن لکه رنگ

پاک کردن لکه رنگ پارچه

اگر اتفاقی موقع رنگ کردن پارچه و یا کار در کارگاه‌های رنگرزی لباس‌های شما به رنگ پارچه آغشته شود چه باید کرد؟ این رنگ‌ها برای تغییر رنگ پارچه ساخته شده‌اند و قاعدتا نباید به سادگی پاک شوند اما هر مشکلی راه حلی دارد و لکه رنگ پارچه را نیز می‌توان از روی لباس‌ها تمیز کرد. قبل از هرکاری باید بدانید که حلال و پاک کننده رنگی که به کار برده‌اید چیست و متناسب با نوع رنگ لباس خود عمل کنید:

  • اگر لباس‌های سفید شما به رنگ پارچه آغشته شده باشند کار شما ساده‌تر است. چون می‌توانید با لباس خشن‌تر رفتار کنید و نگران از بین رفتن رنگ آن نباشید. لباس را داخل محلول سفید کننده (یک پیمانه سفید کننده حل شده در یک تشت آب سرد) به مدت چند ساعت قرار دهید سپس لباس را آبکشی کرده و مانند همیشه بشویید.
  • برای لباس‌های رنگی که به لکه رنگ پارچه آغشته شده‌اند و نمی‌توانید از سفیدکننده استفاده کنید به این روش عمل کنید؛ ابتدا مطمئن شوید که لباس شما رنگ پس نمی‌دهد، چون در این صورت ممکن است راه حل‌های پیشنهادی شرایط را بدتر کند. برای حل این مشکل از مایعات لکه بر موجود در بازار که برای پارچه‌های رنگی مناسب باشند کمک بگیرید. اگر این روش جواب نداد از حلال‌های رایج مثل الکل ایزوپروپیل استفاده کنید و آن را روی محل لکه بمالید تا پاک شود.

پاک کردن لکه رنگ مو

پاک کردن لکه رنگ مو

هرچند رنگ کردن موها در منزل سریع‌تر و ارزان‌تر است اما همیشه این خطر وجود دارد که لباس‌های شما و حتی مبلمان منزل به رنگ مو آغشته شوند و برای همیشه غیرقابل استفاده شوند. اما نگران نباشید، حتی اگر رنگ موی دائمی هم به کار برده باشید این لکه قابل پاک شدن است و آنقدرها که به نظر می‌آید دشوار و غیرممکن نیست. البته توصیه می‌شود هنگام رنگ کردن موها در منزل لباس کهنه بپوشید و روی شانه‌ها و گردن خود حوله کهنه بیندازید و با یک پوشش پلاستیکی روی آن‌ها را بپوشانید و این کار را در حمام یا دستشویی انجام دهید تا در حد ممکن از لک شدن لباس‌ها و لوازم منزل پیشگیری کنید. اما اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد به روش زیر عمل کنید:

  • برای لباس‌های رنگی مقداری مایع لکه بر را روی محل لکه بریزید و با دست آن را بمالید و چند دقیقه به همان حال بگذارید تا اثر کند. سپس روی آن آب سرد را با فشار بگیرید تا لکه رنگ پاک شود سپس لباس را به روش معمول بشویید. به خاطر داشته باشید که باید سریع عمل کنید تا به رنگ اجازه اثر کردن ندهید. اگر لکه باقی ماند و پاک نشد کمی سفید کننده اکسیژنه که خاصیت رنگبری ندارد روی لباس بریزید و اجازه دهید نیم ساعت در آن محلول باقی بماند. البته این روش برای لباس‌های ظریف مثل ابریشم و پشم توصیه نمی‌شود و اگر چنین لباس‌هایی به لکه رنگ مو آغشته شدند آن را به یک کارشناس بدهید تا کار تمیز کردن را برایتان انجام دهد.
  • برای لباس‌های سفید بهتر است از سفیدکننده معمولی استفاده کنید. لباس سفید را به مدت چند ساعت و یا یک شب داخل محلول سفیدکننده قرار دهید و سپس به طور کامل آبکشی کنید. در نهایت پس از پاک شدن کامل لکه آن را به روش معمول با پودر رختشویی بشویید. فراموش نکنید که هنگام کار با سفیدکننده دستکش پلاستیکی به دست داشته باشید و در فضایی دارای تهویه این کار را انجام دهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Persil (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)