کفش‌های تمیز و مرتب از لوازم ضروری هر فرد شیک‌پوش است و لازمه داشتن چنین کفش‌های واکس زدن آن است. برای این که کفش‌های شما همیشه تمیز و براق باشد باید بتوانید واکس زدن را خودتان انجام دهید. اگر این کار درست و اصولی انجام نشود نتیجه مطلوبی هم نخواهد داشت و لازم است رموز این کار را به خوبی بدانید. برخلاف تصور شما تنها یک راه برای واکس زدن وجود ندارد و در این مقاله سه راه ساده و موثر را برای این کار به شما آموزش خواهیم داد.

روش واکس زدن ساده

وسایل لازم برای واکس زدن را آماده کنید: برای واکس زدن کفش‌ها وسایل مختلفی مورد نیاز است که می‌توان آن‌ها را به صورت بسته‌های آماده و یا مجزا خریداری کرد. این وسایل شامل موارد زیر است:

  • یک قوطی حلبی واکس در رنگ مورد نیاز، واکس‌ها در رنگ‌های قهوه‌ای و مشکی و دیگر رنگ‌های خنثی موجودند و حتما باید رنگی را بخرید که با رنگ کفش شما یکی باشد.
  • واکس‌ها به دو شکل جامد و کرمی موجودند که نوع جامد آن کفش را ضدآب می‌کند و نوع کرمی به انعطاف پذیری بیشتر کفش کمک می‌کند. بهتر است از هر دو نوع تهیه کنید تا در شرایط مختلف از آن استفاده کنید.
  • یک تکه پارچه کهنه که می‌تواند یک دستمال از جنس نرم و با قابلیت جلا دادن روی سطوح باشد یا تنها یک تیشرت کهنه.
  • موارد مورد نیاز دیگر مثل برس واکس یا یک مسواک بزرگ، تعدادی گلوله پنبه، اسپری حالت دهنده و تمیزکننده چرم

در محل مناسب این کار را انجام دهید: واکس زدن باعث کثیف کاری در محیط می‌شود و لازم است این کار را در محیطی انجام دهید که آلوده شدن آن مساله‌ای نداشته باشد چون لکه واکس به سختی قابل پاک شدن است و اگر روی مبلمان و لباس‌های شما بنشیند دچار مشکل خواهید شد. ترجیحا این کار را در انباری یا در محیطی خارج از منزل انجام دهید و زیر دست خود تعدادی روزنامه پهن کنید. بهتر است لباس کهنه بپوشید تا نگران کثیف شدن آن نباشید، بند کفش‌ها را هم بهتر است خارج کنید.

قبل از شروع به واکس زدن کفش‌ها را تمیز کنید: هرکدام از کفش‌ها را با دستمال نمدار یا برس واکس پاک کنید تا هرگونه کثیفی، تکه گل، لکه نمک و … از آن پاک شود. این مساله اهمیت زیادی دارد چون این آلودگی‌ها ممکن است با واکس ترکیب شده و سطح کفش را خراش دهد. قبل از شروع به واکس زدن کفش‌ها را کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند سپس واکس بزنید. اگر کفش‌هایتان خیلی کثیف هستند از پاک کننده چرم برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

واکس را روی کفش بزنید: از یک کفش شروع کنید و با برس واکس یا تیشرت کهنه (که به دور انگشت خود پیچیده‌اید) واکس را بردارید و یک لایه نازک و یکدست از آن را با حرکات دورانی روی همه قسمت‌های کفش بزنید. به نوک و پاشنه کفش بیشتر توجه کنید و ترجیحا یک لایه  اضافی روی این قسمت‌ها بزنید چون این پنجه و پاشنه کفش بیشتر در معرض آسیب و کثیف شدن هستند. نقاطی را که به آسانی قابل دسترسی نیستند با مسواک یا تکه پنبه واکسی کنید. همین کارها را با کفش بعدی هم انجام دهید و ۱۵ دقیقه صبر کنید تا واکس جذب شود سپس مرحله بعدی را شروع کنید.

اضافات واکس را از روی کفش بردارید: وقتی واکس خشک شد با برس اضافات واکس را از روی کفش پاک کنید. همه سطح کفش را با حرکات رفت و برگشتی محکم و کوتاه برس بکشید، دستتان را از مچ حرکت دهید نه از آرنج. این مرحله اهمیت زیادی دارد چون گرمای تولید شده از حرکت برس به جذب بهتر واکس کمک می‌کند. برای این مرحله داشتن برس لازم است و احتمالا با تیشرت و پارچه نتیجه مطلوبی نخواهید گرفت اما اگر در مرحله اول از برس استفاده کرده‌اید در این مرحله باید از یک برس دیگر استفاده کنید. نقاط دور از دسترس را نیز با مسواک یا پنبه تمیز کنید.

با یک دستمال کفش را جلا دهید: یک دستمال یا تیشرت کهنه تمیز بردارید و آنقدر روی کفش بکشید تا در حدی که می‌خواهید براق شود. ها کردن و دستمال کشیدن هم به براقی بیشتر کفش کمک می‌کند.

واکس زدن کفش

برق انداختن کفش‌ها با آب

کفش‌ها را آماده کنید و اولین لایه واکس را بزنید: مرحله اول در این روش مانند روش قبلی است. پس از تمیز کردن کفش‌ها یک لایه واکس روی کفش‌ها بزنید و ۱۵ دقیقه صبر کنید.

یک تکه پنبه یا پارچه را خیس کنید: در این روش باید در میان لایه‌های واکس از آب استفاده شود. پارچه یا تیشرت را خیس کرده و دور انگشت خود بپیچید و یا با پنبه خیس شده آن را روی همه سطح کفش‌ها بکشید. آب ماندگاری واکس را روی کفش بیشتر می‌کند البته به جای آن از الکل هم می‌توان استفاده کرد.

کفش را جلا دهید: مانند مرحله آخر روش قبل با یک دستمال خشک و تمیز کفش‌ها را جلا دهید.

دوباره از آب استفاده کنید و لایه دوم واکس را بزنید: وقتی واکس زدن و جلا دادن در مرحله اول به پایان رسید و کفش‌ها کاملا خشک شد دوباره دستمال خیس یا پنبه را روی کفش بکشید، خواهید دید که کفش‌ها برق خاصی پیدا خواهند کرد.

در صورت لزوم این مراحل را چندبار دیگر تکرار کنید: اگر با دو مرحله به نتیجه دلخواه نرسیدید مجددا این مراحل را تکرار کنید. برای برق بیشتر کفش‌ها لازم است که واکس را به مقدار خیلی کم و لایه نازک روی کفش بزنید.

روش واکس زدن با آتش

کفش‌ها را تمیز کنید: مانند روش‌های قبل عمل کنید و هرگونه آلودگی و واکس را از کفش‌ها پاک کنید. به کمک چند قطره الکل می‌توانید این کار را به خوبی انجام دهید.

واکس را با فندک آتش بزنید: قسمت جذاب ماجرا اینجا شروع می‌شود. در قوطی واکس را باز کنید و آن را برعکس بگیرید، فندک را روش کنید و زیر آن بگیرید تا آتش بگیرد. فورا آن را برگردانید تا قطرات ذوب شده روی زمین نریزد. چند ثانبه صبر کنید تا واکس بسوزد سپس در آن را بگذارید تا شعله خاموش شود. در را بردارید، خواهید دید که واکس نرم و خمیری شده است. در این روش خیلی احتیاط کنید چون خطر سوختگی و آتش سوزی وجود دارد و بهتر است دستکش بپوشید.

واکس آب شده را روی کفش بزنید: یک دستمال مرطوب بردارید و دور دست خود بپیچید و داخل واکس ذوب شده بزنید سپس با حرکات دورانی روی کفش بزنید. هیچ نقطه‌ای را فراموش نکنید.

چند لایه نازک از واکس را روی کفش بمالید: بسته به نوع کفش ممکن است به چند لایه دیگر از واکس نیاز داشته باشید و فراموش نکنید چند لایه نازک بهتر از یک لایه ضخیم است و حتما باید قبل از زدن لایه بعدی صبر کنید تا لایه قبلی خشک شود که نیاز به حوصله و صبر دارد.

با یک سشوار یا فندک به سطح کفش گرما دهید: این مرحله اختیاری است اما به براق شدن بیشتر کفش کمک می‌کند. توجه کنید که شعله نباید مستقیما به سطح کفش بخورد بلکه باید گرمای آن تنها واکس را ذوب کند. شعله را روی یک نقطه نگیرید و روی همه قسمت‌ها حرکت دهید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا واکس خشک شود.

لایه نهایی واکس را بزنید: حال نوبت به واکس زدن نهایی می‌رسد. مانند روش‌هایی که قبلا گفته شد عمل کنید و واکس بزنید و در نهایت با یک دستمال کفش خود را جلا دهید.

نتیجه واکس زدن کفش

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مراقبت از لباس مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه‌ اختصاصی توسط مجله قرمز)