شرکت سامسونگ هم‌اکنون در حال ساخت یک ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی به سر می‌برد. ابزاری مبتنی بر تکنولوژی‌های فعلی این شرکت در حوزه واقعیت مجازی که بتواند در اختیار پزشکان قرار گیرد و به آن‌ها در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های روانی کمک کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی شرکت سامسونگ می‌توانید در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

پلتفرم واقعیت مجازی اختصاصی شرکت سامسونگ طی همین مدت نه چندان بلندی که به مخاطبان این حوزه معرفی شده است، توانسته هواداران فراوانی را بر گرد خود جمع کند. علاقه‌مندانی که از طریق هدست Gear VR گام به دنیای واقعیت مجازی گذاشته‌اند. حال نوبت به آن رسیده تا شرکت سامسونگ به جنبه‌های دیگری از پلتفرم واقعیت مجازی خود توجه نشان دهد و جز جنبه‌های مربوط به سرگرمی، سایر حوزه‌های کاربردی مهمی که این تکنولوژی می‌تواند در آن‌ها موفق و مفید ظاهر شود را هم مد نظر قرار دهد. از همین رو تازه‌ترین تلاش شرکت سامسونگ در راه انجام این هدف بر ساخت ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی تمرکز یافته است.

نحوه ساخت ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی سامسونگ

بنابر تایید رسمی شرکت سامسونگ، ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی این شرکت طی همکاری مشترک با بیمارستان گنگم سئول و شرکت FNI، که در زمینه‌ی تولید محتوا برای پلتفرم‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی فعالیت می‌کند، ساخته خواهد شد و در گام نخست در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت.

در واقع شرکت سامسونگ قصد دارد با تجاری کردن ابزار جدید در دست تولید خود، آن را در اختیار بیمارستان‌‌ها، مراکز درمان بیماری‌های روانی و مدارس پزشکی قرار دهد تا در ادامه‌ی کار، با انجام بهینه‌سازی‌های بیشتر، به تدریج بر تعداد مشتریان و مخاطبان این ابزار جدید بیافزاید.

به طور کل ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی شرکت سامسونگ ابزاری مبتنی بر هدست واقعیت مجازی این شرکت یعنی Gear VR خواهد بود. در حالی که وظیفه‌ی اصلی شرکت FNI جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های مرتبط با این پروژه (از بیمارستان گنگم) و تبدیل آن‌ها به برنامه‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی برای ابزار جدید ساخته شده توسط شرکت سامسونگ خواهد بود.

البته شرکت سامسونگ علاوه بر هدست واقعیت مجازی Gear VR از ابزارهای دیگری نظیر ساعت هوشمند Gear S3، اپلیکیشن S Health و دستیار اختصاصی مبتنی بر هوش مصنوعی خود یا همان Bixby نیز در امر توسعه‌ی تکنولوژی مربوط به ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی بهره گرفته است.

واقعیت مجازی

کاربرد ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی سامسونگ

تمرکز اصلی ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی شرکت سامسونگ در گام نخست بر درمان‌های رفتار شناختی و ارزیابی‌های روانشناختی قرار خواهد گرفت. با این توضیح که درمان‌های رفتار شناختی این ابزار بر برنامه‌های پیشگیری از خودکشی متمرکز خواهد بود. با این حال به احتمال فراوان در آینده‌ای نزدیک کاربردهای این تکنولوژی جدید در زمینه‌ی درمان بیماری‌های روانی و بهبود سلامت روانی افراد گسترده‌تر خواهد شد و سبک و سیاق حرفه‌ای‌تر و کامل‌تری به خود خواهد گرفت.

البته ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی شرکت سامسونگ تنها تلاش شرکت‌های فعال در دنیای تکنولوژی برای استفاده از پتانسیل‌های تکنولوژی واقعیت مجازی در زمینه‌ی درمان بیماری‌های روانی محسوب نمی‌شود. چرا که سال گذشته شرکت Build VR نیز در تعدادی از بیمارستان‌های کشور استرالیا از تکنولوژی مشابهی برای مقابله با مشکلات روانی بیماران استفاده کرده بود. در این پروژه، که همانند پروژه شرکت سامسونگ از وجود هدست واقعیت مجازی Gear VR استفاده می‌کرد، شرکت Build VR تعدادی ویدیوی هدفمند و مبتنی بر داستان را از طریق این هدست واقعیت مجازی برای بیمارانی که به زوال عقل مبتلا بودند به نمایش در آورد تا بلکه بتواند احساسات مثبتی را در آن‌ها به وجود آورد.

علاوه بر آن شرکت مدیابانک که در زمینه‌ی بیمه درمانی بیماران استرالیایی فعالیت می‌کند نیز چندی پیش اقدام به برپایی تجربه‌ای مشابه برای برخی بیماران استرالیایی کرد. در این تجربه، که بر پایه توان پلتفرم واقعیت مجازی Daydream View شرکت گوگل شکل گرفته بود، آن دسته از بیماران پر سابقه روانی که از قدرت تحرک اندکی برخوردار بودند، می‌توانستند با استفاده از این پلتفرم سه بعدی واقعیت مجازی با برخی مشکلات مهم خود از قبیل تنهایی و انزوا مقابله کنند.

گفتنی است که امکان در اختیار داشتن نسخه‌ی تجاری ابزار واقعیت مجازی تشخیص بیماری‌های روانی شرکت سامسونگ تا سال آینده برای افراد علاقه‌مند فراهم نمی‌گردد. البته تا آن زمان فعالیت‌های شرکت سامسونگ و همکارانش برای بهبود کارایی این تکنولوژی جدید ادامه خواهد داشت.

منبع: ابر گیزمو (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.