یکی از بنیانگزاران مایکروسافت به نام پائول آلن (Paul Allen)، شش سال گذشته را صرف ساختن هواپیمای غول پیکری به نام هواپیمای استراتولانچ (Stratolaunch) کرد. این هواپیما توانایی پرتاب موشک به فضا را دارد و در آخرین روز ماه می سال ۲۰۱۷ به صورت رسمی برای اولین بار از آشیانه‌ی خود در صحرای موجاوه خارج شد. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد هواپیمای استراتولانچ، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

ویژگی‌های هواپیمای استراتولانچ

هواپیمای استراتولانچ (Stratolaunch) ساخت شرکت استراتولانچ سیستمز (Stratolaunch Systems) بوده که هواپیمایی بسیار عظیم با پهنای بال ۳۸۵ فوت است که آن را تبدیل به بزرگترین هواپیما ساخته. این هواپیما به صورت خالص ۵۰۰۰۰۰ پوند وزن دارد ولی تا حداکثر ۱٫۳ میلیون پوند وزن را در حین پرواز می‌تواند داشته باشد. هواپیمای استراتولانچ وزن خود را روی زمین بر روی ۲۸ چرخ حمل می‌کند و در نهایت این محموله را با کمک ۶ موتور هواپیمایی ۷۴۷ به فضا می‌برد.

دلیل غول پیکر بودن هواپیمای استراتولانچ چیست؟

الن قصد دارد از این هواپیما به عنوان پرتاب کننده‌ی موشک به فضا استفاده کند. پرتاب موشک از طریق لانچ پد نیازمند سوخت بسیاری است و از همین رو، می‌توان از هواپیمای استراتولانچ برای بردن موشک به آسمان استفاده کرد تا سوخت کمتری مصرف شود. این هواپیما در حال حاضر یک مسافر نیز دارد. شرکت Orbital ATK در اکتبر ۲۰۱۶ قراردادی با شرکت استراتولانچ سیستمز بست که از این هواپیمای غول پیکر به عنوان پرتابگر موشک Pegasus XL خود استفاده کند. موشک Pegasus XL برای فرستادن ماهواره‌های کوچک به فضا استفاده می‌شود.

این ایده مشابه اولین پروژه‌ی فضایی الن به نام اسپیس شیپ وان (SpaceShip One یا همان سفینه فضایی ۱) است. این هواپیما در سال ۲۰۰۴ برنده‌ی جایزه‌ی انصاری (Ansari X Prize) شد. این مسابقه توسط X Prize Foundation شروع شده بود تا اولین هواپیمای خصوصی با قابلیت استفاده‌ی مجدد، ساخته شود. علاوه بر آن، SpaceShip One به عنوان پایه‌ای برای هواپیمای شرکت هواپیمایی ریچارد برنسون (Richard Branson) استفاده شد که ویرجین گالکتیک (Virgin Galactic) نام دارد و اخیراً پروژه‌ی پرتابگر موشک شخصی خود را نیز راه اندازی کرده است. نام شرکتی که بر روی این پروژه فعالیت می‌کند، ویرجین اوربیت (Virgin Orbit) است و از یک هواپیمای ۷۴۷ برای پرتاب موشک به فضا استفاده می‌کند.

آزمایش‌های بیشتر بر روی هواپیمای استراتولانچ

پیش از آنکه هواپیمای استراتولانچ، موشک‌های اوربیتال (Orbital) یا هر شرکت دیگری را به آسمان ببرد، باید آزمایش‌ها و بررسی‌ها بر روی هواپیما به پایان برسد. خروج این هواپیما از آشیانه تنها برای برداشتن داربست‌ها بود تا بتواند برای اولین بار کل وزن هواپیما را بر روی چرخ‌ها تجربه کند. استراتولانچ سیستمز در وب سایت شخصی خود نوشته است:

خارج کردن هواپیما از آشیانه، گامی حیاتی در آماده سازی آن برای آزمایش بر روی زمین، راه اندازی موتور و در نهایت آماده شدن برای اولین پرواز است.

اگر همه‌ی موارد به خوبی پیش برو، هواپیمای استراتولانچ اولین نمایش خود را در سال ۲۰۱۹ اجرا خواهد کرد.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Sean O’Kane

منبع: theverge