حس خوبی نیست وقتی مبالغ گزافی را بابت خرید عطرهای گران قیمت می‌پردازید اما بوی خوش این عطر تنها چند ساعت روی تن شما باقی می‌ماند. در حالی که ماندگاری عطر باعث می‌شود از آن کمتر استفاده کنید و در دراز مدت این هزینه جبران شود ولی اگر هر دو ساعت یک بار مجبور باشید عطر را تجدید کنید بطری عطر محبوب شما خیلی زود خالی خواهد شد. از نوع و رایجه عطر گرفته تا نحوه استفاده از آن، عوامل متعددی روی ماندگاری عطر تاثیر می‌گذارند. اما این عفت عامل بیش از عوامل دیگر روی ماندگاری و دوام بالای عطر موثر هستند و اگر به این نکات توجه کنید می‌توانید عطر ماندگارتری داشته باشید.

محل نگهداری عطر در ماندگاری آن موثر است

محلی که عطر را در آن نگهداری می‌کنید اهمیت بسیاری دارد. چون عطر ماده‌ای حساس و فرار است و عوامل محیطی متعددی می‌توانند باعث تجزیه ماده آن شوند و بوی عطر را از بین ببرند مثلا تابش مستقیم نور و گرمای محیط می‌تواند مایع عطر و ترکیبات آن را اکسید کند. برای جلوگیری از این اتفاق و ضعیف شدن و از بین رفتن عطر محبوب شما لازم است که بطری عطر خود را در محیطی خنک و تاریک نگهداری کنید. رطوبت نیز در از بین رفتن و تغییر رایحه عطر نقشش دارد و حتما لازم است این بطری‌ها را در محیطی خشک و به دور از رطوبت (مثلا جایی غیر از حمام و دستشویی) قرار دهید تا عطر در مدت زمان بیشتری بو و رایحه واقعی خود را تولید کند. بهترین راه، قرار دادن بطری عطر در جعبه بسته بندی ان است. این جعبه‌ها هم زیبا هستند و هم عطر شما را از تابش مستقیم نور خورشید محافظت می‌کنند.

تاثیر نگهداری از عطر در ماندگاری عطر

انواع مختلف عطر ماندگاری متفاوتی دارند

هر عطری ترکیب خاص و متفاوتی دارد که به روش متفاوتی هم تولید شده است و برخی از این عطرها سریع‌تر از انواع دیگر از بین می‌روند. از میان خانواده‌های مختلف رایحه‌ها، عطرهایی که رایحه چوب یا مرکبات دارند نسبت به عطرهای دیگر ماندگاری بیشتری دارند و دیرتر از بین می‌روند. پس اگر ماندگاری عطر برای شما اهمیت بیشتری دارد بهتر است انتخاب خود را به این خانواده محدود کنید.

آب و هوا و فصلی که در آن هستید روی ماندگاری عطر اثر دارد

شرایط آب و هوایی هم روی عملکرد عطر و نوع بویی که از آن استشمام می‌شود نقش دارد و هم در میزان ماندگاری آن موثر است به همین دلیل است که عطر مخصوص هر فصل وجود دارد مثلا در زمستان عطر تند و قوی بهتر حس می‌شوند و اگر از عطرهای تابستانی در این فصل استفاده کنید بوی آن را جور دیگری حس خواهید کرد. در مقابل در تابستان و بهار، عطرهای ملایم مناسب‌تر هستند چون گرما و رطوبت روی عملکرد عطر اثر گذاشته و آن را تغییر می‌دهد چون در گرما عطر فرارتر است و تعریق زیاد بدن نیز باعث تغییر ترکیب عطر می‌شود.

محل اسپری کردن عطر روی بدن در ماندگاری آن موثر است

اگر به دنبال ماندگاری بالای عطر در طول روز هستید آن را روی موها یا لباس خود اسپری کنید هرچند این کار ممکن است لباس شما را لک کند یا به موها آسیب برساند ولی عطر روی پوست خالی ماندگاری چندانی ندارد. اما نقاط نبض شما در این میان استثنا هستند، پشت زانو؛ داخل آرنج و مچ دست نقاطی هستند که داریا نبض هستند و و گرمای بیشتری نسبت به بقیه نقاط بدن تولید می‌کنند و در طول روز رایحه عطر را به خوبی و با ماندگاری بیشتر در محیط پخش می‌کنند.

غلظت عطر با ماندگاری آن رابطه مستقیم دارد

این که عطر شما چه غلظتی دارد و چه درصدی از اسانس معطر در آن استفاده شده است ارتباط مستقیمی با میزان ماندگاری آن دارد. در این میان عطرهای خالص یا پرفیوم که درصد غلظت بالایی دارند، بالاترین میزان ماندگاری را در میان عطرها دارا هستند. اودوپرفیوم‌ها در رتبه بعدی قرار می‌گیرند و پس از آن اودو تویلیت با بالاترین میزان حلال آب و الکل قرار دارد. پس اگر به دنبال عطری با ماندگاری بیشتر هستید آن را با غلظت بالا تهیه کنید.

علل ماندگاری عطر

میزان رطوبت پوست شما در ماندگاری عطر نقش دارد

عطرها ترکیباتی محلول در چربی هستند و هرچه پوست شما تمیز و خشک و بدون رطوبت و چربی باشد عطر نخواهد توانست روی آن بنشیند و به سرعت بخار خواهد شد بنابراین ماندگاری کمتری هم خواهد داشت. اما اگر عطر را روی پوست چرب و کثیف استفاده کنید بوی آن با بوی بدن ترکیب شده و رایحه نامطبوعی را ایجاد خواهد کرد. پس برای ماندگاری بیشتر عطر قبل از استفاده از آن روی پوست تمیز، یک لوسیون معمولی بدون بو ترجیحا حاوی روغن جوجوبا روی پوست بمالید. این ماده تقریبا شبیه به چربی طبیعی پوست عمل می‌کند و باعث ماندگاری عطر روی پوست می‌شود.

روش استفاده از عطر در ماندگاری آن موثر است

اگر هنگام عطر زدن آن را به مچ دست می‌زنید و سپس مچ دست‌های خود را به هم می‌مالید دیگر این کار را نکنید چون این کار باعث تولید گرمای زیادی می‌شود و ترکیب مولکول عطر را می‌شکند و حتی اگر عطر شما بسیار گران و باکیفیت هم باشد بوی آن به سرعت از بین خواهد رفت. برای این که عطر شما دوام بیشتری داشته باشد آن را با فاصله پانزده سانتی‌متری از بدن اسپری کنید و یا از روش مالیدن در بطری روی پوست استفاده کنید و صبر کنید تا کاملا خشک شود و رایحه واقعی خود را تولید کند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: House of Caress (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)