هدر دادن وقت ، اتفاقی‌ست که گاهی ما از آن بی خبریم و متوجه اش نمی‌شویم، حتی زمانی‌که فکر می‌کنیم در حداکثر کارایی، و حداقل تنبلی هستیم. شما باید به خوبی بدانید چه چیزی کمکتان می‌کند تا بهینه‌ترین حالت ممکن در هر کاری را داشته باشید و چه چیزهایی باعث لغزیدن شما به سوی تنبلی یا هدر دادن وقت شما می‌شوند.

با ندانستن اینکه چه چیزهای باعث هدر دادن وقت شما می‌شوند، در واقع دارید به ضرر خودتان کار می‌کنید.

برخی کارها هستند که به نظر می‌رسد در حال بالا بردن فعالیت و بازدهی شما هستند در صورتیکه اینطور نیست، و برخی کارها هم هستند که اگر چه به نظر می‌رسد در حال هدر دادن وقت شما هستند، اما برعکس است، چون انجامشان باعث کم شدن میزان استرس در شما می‌شود و کم شدن استرس، عاملی ست که مانع هدر دادن وقت شما می‌شود.

باور ندارید؟ اجازه دهید نگاهی بیندازیم به برخی استراتژی‌هایی که برای مبارزه کردن با تنبلی، بسیار مفید هستند. آنگاه متوجه خواهید شد که چگونه به کارآمدتر شدن شما کمک می‌کنند.

  • استراتژی‌هایی که مانع هدر دادن وقت شما می‌شوند

هدر دادن وقت

۱- از سایتهای سرگرم کننده و حواس پرت کننده پرهیز کنیم یا نه؟

اپلیکیشن‌ها و افزونه‌های زیادی وجود دارند که به شما کمک می‌کنند هر سایتی که باعث هدر دادن وقت شما می‌شود را به طور اتوماتیک، مسدود نمایید. اینکار یک روش بسیار مفید برای شماست چراکه پس از یک نظرسنجی انجام شده توسط Paychex مشخص شد که ۴۶در صد از افرادیکه چه در سنین جوانی و چه کهن‌سالی بودند، اعتراف کردند که روزانه زمان زیادی را در حال گشت وگذار در اینترنت هستند و بیشتر آنها در سایتهای بی اهمیت وقتشان را هدر می‌دهند. از آنها خواسته شد تا یکسری افزونه‌هایی را روی کامیپوتر خود نصب کنند تا به طور خودکار سایتهایی مثل فیسبوک یا یوتوب را مسدود نماید و سپس دوباره در نظر سنجی شرکت کنند.

اما بر خلاف تصور، بسیاری از آنها گفتند که این افزونه‌ها به میزان خیلی کمی‌ باعث هدر دادن وقت آنها شده است. آنها عقیده داشتند نگاه کردن به شبکه‌های اجتماعی و سایتهایی مثل فیسبوک و یوتوب و غیره، البته در حد چند دقیقه، باعث می‌شود دوباره بتوانند تمرکز خودشان را بدست آورند. در واقع برای آنها استراحت کردن چند دقیقه ای، باعث تمرکز دوباره می‌شد.

چند لحظه فکر کنید، وقتی همه‌ی روز خودتان را، به یک مانیتور نگاه کنید یا یک کار تکراری و مشخص را انجام دهید، مغز شما خسته نمی‌شود؟  چشمهایتان خسته نمی‌شود؟ احساس کلافگی نمی‌کنید؟

شما اگر میان وعده‌های استراحتی کوتاهی را برای خودتان طراحی کنید، باعث می‌شود ذهنتان کمی‌ نفس بکشد و وقتی دوباره سراغ همان کار قبلی می‌روید سریع‌تر و بهینه‌تر کار کنید.

پس اگر سری به یوتوب زدید و یک ویدئوی خنده‌دار دیدید یا چند قدم‌ در بیرون از محیط کارتان پیاده روی کردید، دارید به خودتان کمک می‌کنید برای عدم هدر دادن وقت خودتان. چیزی که شاید در نگاه اول، برعکسش به نظر می‌رسد.

۲- بررسی کردن ایمیل‌ها در ابتدای روز، خوب است یا نه؟

فرض کنید وارد محل کارتان شده‌اید، یک قهوه برای خودتان می‌ریزد، پشت میز می‌نشینید و شروع به چک کردن انواع و اقسام ایمیل‌هایی می‌کنید که به دستتان رسیده.  از ایمیل‌هایی که مربوط به پروژه‌های تکمیل شده‌ی همکارانتان است گرفته،تا ایمیل‌های درخواست همکاری و غیره…

پس از اینکه تمام ایمیل‌ها را چک کردید و به آنها پاسخ دادید، احساسی که مغز شما دارد این است که یک عالمه کار انجام داده است و حسابی خسته شده است.  البته که مغز شما درست احساس می‌کند،  اما حقیقت این است که شما کار موثری انجام نداده‌اید  بلکه فقط خودتان را خسته کرده‌اید و باعث هدر دادن وقت خود شده‌اید.

با هر بار چک کردن ایمیل‌ها در ابتدای روز،  و پاسخ دادن به آنها، در حال کار کردن به ضرر خودتان هستید چراکه کار اصلی‌تان را انجام نداده، خسته شده‌اید و حالا نیاز دارید استراحت کنید.

در یک نظر سنجی بزرگی که بین ۹۰۰۰ کارمند در آلمان، آمریکا و انگلیس انجام شد،  ۲۸ درصد از آنها گفتند یکی از چیزهایی که مایلند از محل کارشان حذف شود، ایمیل‌ها هستند. آنها عقیده داشتند که  اکثر ایمیل‌ها ناکارآمد و حواس پرت‌کن هستند و وقت زیادی برای خواندن  و پاسخ به آنها باید گذاشت.  در حالیکه روشهای بهتری هم هست که بتوان همین پیامها را خواند و یا با دیگران ارتباط داشت.

بهترین و کارآمدترین راه برای یک معامله یا توافق کاری، ارتباط رو در رو است چون خیلی سریع و راحت می‌توانید همه‌ی پرسشها و مشکلات را مطرح نمایید به جای اینکه چهار ساعت وقتتان هدر رود تا منتظر دریافت پاسخ پرسشتان از طریق ایمیل باشید.

۳- روز خود را با لیست کاری آغاز نماییم یا نه؟

اولین روش، برای کارآمد بودن که قطعا تا به حال بارها و بارها آن‌را شنیده اید، روش نظم‌دادن به کارهاست. بارها شینده‌اید که باید روز خودتان را توسط یک لیست انجام کار، برنامه ریزی کنید. اما آنچه در دنیای واقعی رخ می‌دهد شاید شبیه به آنچه در لیست شما باشد، نباشد.  شما بارها و بارها، ممکن است با روزهایی مواجه شوید که نتوانید طبق برنامه ای که ریخته‌اید جلو بروید.

فرض کنید شما برنامه ای ریخته‌اید که کدام کارتان را اول انجام دهید اما کارفرمای شما می‌آید و یک کار ضروری و مهم دیگری‌ برای شما پیش می‌آورد که نمی‌توانید بگویید نه.  کمی‌ بعدتر دوباره یک ایرادی در یک جای دیگر شرکتتان پیدا می‌شود که شما باید به دادش برسید و بعد از آن نیز،  همکارتان به کمک شما نیاز دارد تا بتواند روی پروژه‌ی جدید کار کند،  و خلاصه اینکه تا سر می‌جنبانید، می‌بینید که روزتان تمام شده  و شما حتی یک مورد هم از لیست کارهای خودتان را انجام نداده‌اید.

متاسفانه این یک روند همیشگی و معمول است. ۳۶ در صد از افرادی که در یک نظر سنجی شرکت کرده‌اند گفته‌اند که همیشه مجبورند  اولویت‌های خودشان را تغییر بدهند که این مسئله باعث ایجاد استرس زیادی در آنها می‌شود.

حالا به نقطه‌ای می‌رسیم که لیست انجام کارها، به جای سروسامان دادن به کارهایان، تبدیل میشود به یک آینه‌ دق.  این لیست تبدیل می‌شود به یک یادآوری کننده‌ی استرس زا که نشانتان می‌دهد هر روزتان را چقدر با هدر دادن وقت خود گذرانده‌اید و این خودش بزرگترین استرس را در شما ایجاد می‌کند.

  • برای رهایی از این استرس چه باید کرد؟ 

هدر دادن وقت

بهتر است در کنار لیست انجام کارها، یک لیست کارهای انجام شده را نیز بنویسید.

با انجام این کار، متوجه می‌شوید که نگاه کردن به لیست کارهای انجام شده در پایان روز، به شما انرژی و انگیزه‌ی خوبی برای روز بعد می‌دهد. مفید بودن نوشتن لیست کارهای انجام شده این است که شما را یک فرد کارآمد و مفید نشان می‌دهد نه یک فرد ناکارآمد و تنبل.

نبرد با تنبلی، نبرد تازه ای نیست.  اما راههای جدیدی هر روز کشف می‌شوند که بتوان بیشتر کارآمد بود. استراتژی‌های خودتان را به طور همیشگی آپیدیت و ارزیابی کنید و ببینید که چه چیزی واقعا برای شما مفید است و چه چیزی فقط باعث هدر دادن وقت شما می‌شود.


ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله  Tim Cannon

منبع  Success