عطرها و ادکلن‌ها معمولا تاریخ مصرف ندارند اما دوام و ماندگاری آن‌ها بستگی به شرایط نگهداری از عطر دارد. عطر باید در محل مناسب و در شرایط مناسبی نگهداری شود تا بوی آن دوام بیشتری داشته باشد و مدت طولانی‌تری بتوان از آن استفاده کرد. به طور کلی عمر یک شیشه عطر از یک سال تا ۱۵ سال متغیر است که به نحوه نگهداری از عطر و مراقبت درست از آن بستگی دارد.

انتخاب محل مناسب برای نگهداری از عطر

عطر را در محلی دور از نور نگهداری کنید: تابش آفتاب ماده عطر را تجزیه می‌کند و به اصلاح آن را می‌پراند و عمر آن را کاهش می‌دهد به همین دلیل توصیه می‌شود که شیشه عطر را در محلی تاریک مثل کشو و قفسه نگهداری کنید تا در معرض تابش آفتاب قرار نگیرند. برخی بطری‌های عطر رنگی و دودی هستند و احتمال آسیب به آن‌ها نسبت به شیشه‌های شفاف کمتر است اما این خطر را به صفر نمی‌رساند.

محلی با دمای ثابت پیدا کنید: دمای خیلی زیاد یا خیلی کم به ماده عطر آسیب می‌رساند و کیفیت آن را کاهش می‌دهد. شیشه عطر را در محلی قرار دهید که تغییرات دمایی در آن حداقل باشد مثلا قفسه آشپزخانه و حمام محل مناسب برای نگهداری از عطر نیست اما اتاق خواب و هال در صورتی که تابش مستقیم آفتاب نداشته باشد محل بهتری برای این کار است.

عطر را در محل مرطوب نگهداری نکنید: رطوبت روی کیفیت عطر اثر منفی دارد و دلیل دیگری که نباید شیشه عطر را در حمام و آشپزخانه بگذارید نیز همین است. در صورت مرطوب بودن محل زندگی شما، کنار قفسه عطر و ادکلن خود از وسایل جذب کننده رطوبت استفاده کنید.

یخچال محل مناسبی برای نگهداری از عطر است: یخچالی که خیلی سرد نباشد، دمای ثابتی داشته باشد و داخل آن مرطوب نباشد می‌تواند محل خوبی برای نگهداری از عطر باشد به شرطی که مطمئن باشید بوی مواد غذایی روی آن و یا برعکس اثر نخواهد گذاشت.

عطر را داخل کمد بگذارید: بهترین محل برای نگهداری از عطر داخل کمد اتاق است. کمدی دور از نور و پنجره و رطوبت و با دمای ثابت عطر را در بهترین شرایط نگهداری خواهد کرد.

بهترین محل برای نگهداری از عطر داخل کمد اتاق است

ظرف مناسب نگهداری از عطر

عطر را در بطری اصلی آن نگهداری کنید: عطر را از شیشه و بطری اصلی آن خارج نکنید و در همان بطری اصلی نگهداری کنید چون قرار گرفتن در معرض هوا قدرت و غلظت عطر را کاهش خواهد داد.

شیشه را داخل جعبه آن بگذارید: برخی عطرها جعبه‌های زیبایی دارند که کاربرد آن‌ها تنها تزیین نیست. برای این که عطر در بهترین شرایط نگهداری شود بطری عطر را داخل جعبه بسته بندی آن قرار دهید تا هم عطر را از تابش نور خورشید و رطوبت حفظ کند و هم احتمال شکستن بطری کاهش یابد.

بطری سفری مناسب تهیه کنید: اگر می‌خواهید عطر خود را همراه خود به سفر ببرید و استفاده کنید از بطری‌های شارژی مناسب استفاده کنید، این بطری‌های شارژی مناسب سفر تهیه شده‌اند و مقدار مناسبی از عطر را می‌توانید داخل آن حمل کنید بدون آن که نگران شکستن شیشه و یا نشت و خراب شدن عطر باشید. البته این بطری‌ها قیمت بالایی دارند اما ارزش سرمایه‌گذاری برای نگهداری از عطرهای باکیفیت را دارند.

اشتباهات رایج در نگهداری از عطر

در ظرف عطر را کامل ببندید: یکی از اشتباهات رایج در استفاده از عطر این است که پس از اسپری کردن آن فراموش می‌کنید در شیشه را ببندید. هرچه عطر در معرض هوای کمتری باشد دوام بیشتری خواهد داشت.

شیشه عطر را تکان ندهید: برخی افراد شیشه عطر را قبل از استفاده تکان می‌دهند، این کار هیچ فایده‌ای ندارد چون عطر ته نشین نمی‌شود مگر این که روی توضیحات عطر این مطلب درج شده باشد. در غیر این صورت این کار را انجام ندهید چون باعث آسیب به عطر می‌شود.

اپلیکاتور را از داخل بطری خارح نکنید: اپلیکاتور لوله پلاستیکی کوچکی است که داخل شیشه عطر قرار می‌گیرد و عطر را از پایین به بالا اسپری می‌کند، در بیشتر شیشه‌های عطر این وسیله قابل خارج شدن است و برخی افراد عادت دارند که با خارج کردن این وسیله از داخل شیشه عطر بزنند. این کار نه تنها باعث می‌شود عطر شما با قرار گرفتن در معرض هوا زودتر بپرد بلکه باکتری‌ها نیز به شیشه عطر شما وارد شده و آن را آلوده می‌کنند.

بطری‌های شکستنی را روی قفسه نگذارید: عطرهایی که بطری شیشه‌ای و شکستنی دارند بهتر است روی قفسه‌های کم عرض و مرتفع قرار نگیرند چون احتمال سقوط و شکستن آن‌ها زیاد است و اتفاقات پیش بینی نشده‌ای مثل زلزله ممکن است باعث شوند عطر محبوب خود را برای همیشه از دست بدهید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز، شاخه عطر و ادکلن مطالعه کنید. نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

منبع: WikiHow (ترجمه اختصاصی از مجله قرمز)