نکاتی که قبل از انجام لیزر موهای زائد بدن و صورت باید بدانید


لیزر موهای زائد

رشد موهای زائد در صورت و بدن از مشکلاتی است که بسیاری از خانم‌ها با آن درگیرند و از روش‌های مختلفی برای از بین بردن آن‌ها استفاده می‌کنند روش‌هایی مثل وکس، تیغ زدن، موچین و … که تاثیری در حجم این موها و سرعت رشد آن‌ها ندارند و پس از مدتی سطح پوست به حالت قبلی باز می‌گردد.

لیزر موهای زائد هم یکی از این روش‌هاست که می‌تواند باعث از بین رفتن دائمی این موها شود اما اگر قصد انجام لیزر موهای زائد خود را دارید باید قبل از هرچیز اطلاعات لازم درباره این درمان را کسب کنید تا آن را با توقعات صحیح و بیشترین اثر و کمترین آسیب انجام دهید. نکات مهم برای انجام لیزر موهای زائد را در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز بخوانید.


در طول درمان با لیزر باید از کندن موها خودداری کنید

در این درمان، اشعه لیزر رنگدانه‌های ریشه مو را هدف قرار می‌دهد بنابراین باید فولیکول مو در پوست حضور داشته باشد تا درمان روی آن انجام شده و از بین برود.

هر گونه روش برای از بین بردن موها که شامل کندن آن از ریشه باشد یعنی استفاده از موچین، وکس یا بند انداختن را نباید از یک ماه قبل از شروع درمان و در طول دوره درمان انجام دهید. اما روش‌های دیگر مثل تیغ زدن و یا استفاده از کرم‌های موبر که ریشه مو را از بین نبرد اشکالی ندارد بلکه حتما باید دو روز قبل از جلسه درمانی انجام شود تا اشعه لیزر به جای ساقه مو روی ریشه مو متمرکز شود و آن را از بین ببرد.


همه موها با لیزر قابل حذف نیستند

دستگاه‌های لیزر رایج که برای از بین بردن موها به کار می‌روند طوری طراحی شده‌اند که روی نقاط تیره متمرکز می‌شوند و روی موهای روشن و بور اثری ندارند. به همین دلیل است که بیشترین و بهترین اثر لیزر برای افرادی است که پوست روشن و موهای زائد تیره دارند. اما لیزرهایی هم اخیرا وارد بازار شده است که برای پوست‌های تیره مناسب است.

به هر حال اگر موهای زائد شما رنگ روشنی دارند یعنی بور یا سفید هستند نمی‌توانید از در مان لیزر نتیجه خوبی بگیرید و باید از روش‌های دیگر برای از بین بردن موهای زائد مثل الکترولیز استفاده کنید.


برای لیزر موهای زائد باید از آفتاب دوری کنید

کسانی که مدت زیادی را زیر نور آفتاب سپری می‌کنند کاندید مناسبی برای لیزر موهای زائد نیستند. اگر قصد انجام این درمان را دارید باید حداقل از یک ماه قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت طولانی خودداری کنید و این کار را در دوره درمان نیز ادامه دهید.

تیره شدن پوست تشخیص موها را برای دستگاه لیزر مشکل می‌کند و نه تنها اثر درمانی آن کم می‌شود بلکه ممکن است به پوست نیز آسیب برساند و باعث سوختن پوست یا از بین رفتن رنگدانه‌های پوستی و ایجاد لکه‌های سفید در سطح پوست گردد. همچنین انجام درمان لیزر پوست را حساس و در مقابل اشعه خورشید آسیب پذیر می‌کند و لازم است در این دوره از ضدآفتاب قوی استفاده کنید.


لیزر موهای زائد یک درمان کامل نیست

نکات مهم برای لیزر موهای زائد

سازمان غذا و داروی آمریکا، درمان لیزر موهای زائد را تحت عنوان “کاهش دائمی موهای زائد” تایید کرده است و نه حذف دائم موهای زائد.

در حالی که برخی افراد انتظار دارند موهای آن‌ها با چند جلسه درمان به طور کلی از بین برود و این انتظار برآورده نمی‌شود. البته موهای باقیمانده پس از چند جلسه درمان لیزر نازک‌تر و ظریف‌تر هستند و به زبری و ضخامت اولیه نیستند و با روش‌های ساده مثل بند انداختن به سادگی از بین می‌روند.


برای تکمیل درمان شما به چندین مرحله لیزر نیاز دارید

درمان لیزر زمانی بیشترین اثر را دارد که موها در فاز رشد باشند که این مرحله هر شش ماه یکبار اتفاق می‌افتد. مساله این است که همه موها دوره رشد همزمانی ندارند و ممکن است تعداد زیادی از ریشه‌های مو بعد از هر جلسه درمان رشد کند و این تصور به وجود آید که درمان موثر نبوده است. به همین دلیل لازم است که درمان لیزر موهای زائد چندین جلسه مکرر انجام شود تا تاثیر کاملی داشته باشد.

این تعداد جلسات بسته به نوع و تعداد موها و رنگ پوست بین سه تا ده جلسه متغیر است.


تحریک پوست پس از لیزر موهای زائد طبیعی است

هرچند بیشتر افراد پس از درمان لیزر موهای زائد هیچ عارضه‌ای را مشاهده نمی‌کنند اما تصور کنید که یک اشعه لیزر با قدرت زیاد به لایه‌های زیرین پوست اصابت می‌کند و حرارت زیادی را در این منطقه به وجود می‌آورد بنابراین طبیعی است که در لحظه انجام درمان احساس سوزش و درد داشته باشید که کسری از ثانیه طول می‌کشد.

پس از انجام درمان نیز طبیعی است که ناحیه مورد نظر دچار قرمزی و التهاب شود و اطراف فولیکوا‌های مو به صورت خفیف ورم کند و این عوارض ممکن است تا چند روز هم ادامه داشته باشد.


این درمان قیمت بالایی دارد

بسته به مساحت ناحیه‌ای که قرار است درمان روی آن انجام شود هزینه لیزر نیز متفاوت است، درمان برای نقاط حساس بدن قیمت بالاتری دارد و بر این اساس انجام هر جلسه لیزر در کشور آمریکا بین ۱۵۰ تا ۵۰۰ دلار هزینه دارد. طبیعی است که اگر با قیمت‌های خیلی پایین‌تری مواجه شدید باید به کیفیت و اثر واقعی آن درمان مشکوک باشید.