تونر یکی از کلمات پرکاربرد در مراقبت پوست است که هنوز ممکن است برای خیلی‌ها ناشناخته باشد. این که بگوییم شستن و پاک کردن صورت برای شما کافی نیست و بعد از آن هم باید از محصول دیگری استفاده کنید تا پوستتان آسیب نبیند ممکن است برای همه قابل قبول نباشد و آن را هزینه‌ای اضافی تلقی کنند. اما آیا این ادعا درست است؟ آیا ما واقعا به تونر نیاز داریم؟ این ماده چه نقشی در مراقبت پوست ایفا می‌کند؟ آیا می‌توان آن را با ماده یا محصول دیگری جایگزین کرد؟ این‌ها همه سوالاتی است که ممکن است در مورد استفاده از تونر در ذهن ما نقش ببندد اما واقعیت در مورد این محصول آرایشی و مراقبتی چیست؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به همه این سوالات پاسخ خواهیم داد.

آیا استفاده از تونر ضرورت دارد؟

اگر جزو افرادی باشید که خیلی در مراقبت از پوست خود دقت و حساسیت به خرج می‌دهند حتما آن را امتحان کرده‌اید یا حداقل برای این کار وسوسه شده‌اید. اما اگر خیلی در این مورد حساس و دقیق نباشید احتمالا فکر استفاده از آن به ذهنتان هم خطور نکرده است. بحث‌های زیادی درباره استفاده از تونرها در مجامع علمی زیبایی وجود دارد در مورد این که آیا این محصولات واقعا ضروری هستند یا خیر. تونر فرمولی سبک با غلظتی شبیه به آب دارد که پس از شستشوی صورت و قبل از استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی دیگر روی آن استفاده می‌شود تا ناخالصی‌ها را از روی پوست پاک کرده و اسیدیته آن را متعادل کند.

اهمیت تونر

 برخی از منابع علمی می‌گویند خریدن و به کار بردن این محصول اتلاف وقت و هزینه است در حالی که برخی دیگر معتقدند استفاده از تونر بسیار مهم است و برای داشتن پوستی بی‌نقص ضرورت دارد. تاکنون سابقه نداشته است در مورد یک محصول آرایشی و بهداشتی چنین بحث عمیقی دربگیرد و دو طرف چنین نظرات متضادی داشته باشند. اما مساله اصلی این است که قبل از هر اظهار نظری بدانیم پوست ما چه نیازهایی دارد و این ماده واقعا چه اثری روی پوست دارد، چون اگر تونر تاثیر مثبتی داشته باشد قطعا استفاده از آن مفید است و به داشتن پوستی بهتر کمک خواهد کرد اما اگر پوست به این ماده نیاز نداشته باشد و این ماده اثری روی آن نداشته باشد قطعا به کار بردن آن بی‌فایده و هدر دادن منابع است.

فواید استفاده از تونر

مطالعات نشان داده است که استفاده از این ماده پس از شستن صورت و قبل از استفاده از مرطوب کننده (یا هر مرحله دیگری که برنامه مراقبت از پوست شما شامل آن است) می‌تواند روی پوست مفید و موثر باشد اما حقیقت این است که بیشتر تونرها کار خاصی روی پوست انجام نمی‌دهند، برخی از تونرها بی‌فایده و حتی بدتر از آن، برای پوست مضر هستند چون حاوی ترکیبات خطرناکی مثل الکل هستند. پس بهتر است به جای هزینه کردن پول و وقت باارزش خود آن را صرف محصولات بهتر و کارهای مفیدتر کنید. اما اگر تونری حاوی مواد مفید و درستی باشد می‌تواند روی پوست شما معجزه کند پس مساله استفاده از هر تونری نیست بلکه استفاده از تونرهای مناسب و باکیفیت است. به طور کلی نباید از تونرهایی که حاوی الکل، سولفات و مواد معطر و دیگر مواد شیمیایی قوی هستند استفاده کنید. به دنبال محصولاتی بگردید که ترکیبات مفیدی در خود دارند که برای نوع پوست شما مناسب است. در ادامه می‌توانید ترکیبات مفید موجود در تونرها را متناسب با پوست خود پیدا کنید:

برای داشتن پوستی بدون آکنه

اگر پوست شما مستعد آکنه است و هدف شما از استفاده از تونر داشتن پوستی صاف و بدون جوش است تونری که استفاده می‌کنید باید بتواند چربی‌های اضافی روی پوست شما را پاک کند چون این چربی‌ها باعث مسدود شدن روزنه‌های پوستی و ایجاد جوش می‌شوند. پاک کردن صورت با تونر پس از شستن آن با شوینده مناسب کمک می‌کند که روزنه‌های پوست کاملا پاکسازی شوند و هرگونه ماده باقیمانده از آرایش و سایر آلودگی‌ها از آن زدوده شود. استفاده از این نوع تونر به پوست حالتی مات می‌دهد که برای زیرسازی آرایش بسیار مناسب است و دوام آرایش را افزایش می‌دهد. اما تونری که خاصیت ضدجوش دارد باید حاوی ترکیبات مناسبی باشد، ترکیباتی که خاصیت قابض دارند مثل عصاره نارون کوهی به لایه برداری مناسب پوست کمک می‌کنند و اثر ضدالتهابی و ضدآکنه دارد. البته ترکیباتی مثل اسید سالیسیلیک و اسید لاکتیک اگرچه خاصیت ضدآکنه دارند اما برای استفاده در شوینده‌های صورت و درمان‌های آکنه و لک مناسب هستند و نباید از تونرهایی که حاوی این مواد هستند استفاده کنید چون باعث خشک شدن و التهاب پوست می‌شوند و نمی‌توان آن‌ها را به عنوان یک درمان روزانه به کار برد.

نقش تونر

برای داشتن پوستی مرطوب

خشکی پوست از مشکلاتی است که بسیاری افراد با آن درگیرند و داشتن پوست خشک باعث می‌شود شما کاندید مناسبی برای استفاده از تونر باشید اما نه هر تونری. تونری که حاوی الکل باشد یا خاصیت قابض داشته باشد باعث خشک شدن پوست می‌شود و قطعا انتخاب مناسبی برای افراد دارای پوست خشک نیست. این افراد باید از تونرهایی که خاصیت آبرسانی دارند و خشکی پوست را درمان می‌کنند استفاده کنند. تونرهایی خاصیت آبرسانی دارند که حاوی ترکیباتی مثل گلیسیرین و هیالورونیک اسید باشند که ترکیباتی هومکتانت هستند یعنی رطوبت را در خود نگه می‌دارند. پس قبل از خرید تونر، ابتدا روی بسته بندی را به دقت نگاه کنید تا مطمئن شوید تونری که انتخاب کرده‌اید ترکیبات قابض در خود ندارد و حاوی ترکیبات آبرسان است. این ترکیبات علاوه بر این که پوست را مرطوب می‌کند کمک می‌کند که مواد موجود در کرم مرطوب کننده شما هم به خوبی جذب پوست شود و اثر آبرسانی بیشتری داشته باشد.

برای داشتن پوستی یکدست و درخشان

اگر می‌خواهید پوست شما روشن‌تر شود و درخشش بیشتری داشته باشد از تونرهایی استفاده کنید که حاوی ویتامین آ و ویتامین سی باشند که خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند و کدری و تیرگی پوست را از بین برده و شما را جوان‌تر نشان می‌دهند. عصاره رزماری هم خاصیت سفت کنندگی و روشن کنندگی دارد. اگر مشکل شما این است که پوستتان رنگ یکدستی ندارد و دچار قرمزی و التهاب در قسمت‌های مختلف مثل گونه و اطراف بینی هستید یعنی بیش از هر کس دیگری نیاز به استفاده از تونر دارید چون میزان اسیدیته پوست شما متعادل نیست و همین مساله باعث التهاب آن می‌شود. تونرهای معمولی می‌تواند انتخاب مناسبی برای این افراد باشد اما تونرهای حاوی عصاره‌های گیاهی مثل خیار و بابونه و بهارنارنج اثر ضدالتهاب مناسبی دارند و بدون قرمز شدن آن را تمیز می‌کنند. حتی می‌توانید به جای تونر از کمی سرکه سیب رقیق شده هم استفاده کنید و با کمترین هزینه پوست خود را روشن و یکدست کنید.

استفاده از تونر

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Every Girl (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)