کروم بوک به نوعی لپ تاپ و رایانه شخصی گفته می‌شود که سیستم عامل گوگل کروم روی آن نصب شده است. این نوع لپ تاپ‌ها مثل Chromebook 15 با نوت‌ بوک‌های معمولی تفاوت دارند و در سطحی بالاتر از آن قرار دارند اما ساده‌تر از لپ تاپ‌های رایج هستند و برای استفاده روزمره مناسب به شمار می‌روند. اولین کروم بوک‌ها در سال ۲۰۱۱ توسط برندهای سامسونگ و ایسر به تولید رسیده و وارد بازار شد که با استقبال مشتریان روبرو شد و فروش موفق آن‌ها به تولید مدل‌های جدیدتری انجامید. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز به نقد و بررسی جدیدترین کروم بوک برند ایسر موسوم به Chromebook 15 که در سال ۲۰۱۷ تولید شده است خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی لپ تاپ Chromebook 15

نگاهی اجمالی به لپ تاپ Chromebook 15 محصول برند ایسر

لپ تاپ‌های ۱۵ اینچی رایج‌ترین و محبوب‌ترین سایز لپ تاپ هستند اما پیدا کردن کروم بوکی که سایز بزرگ‌تر از ۱۴ اینچ داشته باشد کار ساده‌ای نیست. اما کروم بوک چهارصد دلاری ایسر موسوم به Chromebook 15 (۲۰۱۷) نه تنها پنل بزرگ‌تری را در اختیار کاربران قرار داده است بلکه کیفیت صفحه نمایش را نیز بالاتر برده است. این کروم بوک مزایای و معایب متعددی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نقد و بررسی لپ تاپ Chromebook 15

طراحی لپ تاپ Chromebook 15

این کروم بوک در حالت دربسته حالتی گران قیمت دارد چون بدنه آلومینیومی آن زیبایی خاصی روی درب آن به وجود آورده است و نور را به خوبی منعکس می‌کند. اما با برگرداندن لپ تاپ ممکن است کمی ناامید شوید چون قسمت زیرین ان از لاستیک ساخته شده است و اقتصادی بودن این لپ تاپ را به خاطر شما می‌آورد. با باز کردن درب لپ تاپ نیز ممکن است چندان راضی نشوید چون حاشیه اطراف صفحه نمایش بزرگ‌تر از آن چیزی است که از لپ تاپ‌های امروزی انتظار می‌رود. این کروم بوک با این که صفحه نمایش لمسی دارد اما متاسفانه درب ان به سمت پشت خم نمی‌شود و کار با صفحه لمسی ان آسان نیست. وزن Chromebook 15 ۱۴۰۰ گرم و ضخامت آن ۲ سانتی‌متر است که حتی از مدل‌های ۱۱ اینچی کروم بوک Dell نیز سبک‌تر است و فقط کمی سنگین‌تر از مدل‌های کروم بوک ۱۲.۵ اینچی سامسونگ به نظر می‌رسد. خوشبختانه کروم بوک Chromebook 15 هم از USB 3.0 پشتیبانی می‌کند و هم پورت Type-C در خود دارد. علاوه بر این، این مدل یک شکاف قفل امنیتی، دریچه مموری MicroSD و جک هدفون نیز در حاشیه‌های خود دارد.

نقد و بررسی لپ تاپ Chromebook 15

صفحه نمایش لپ تاپ

کروم بوک‌هایی که صفحه نمایش ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ داشته باشند کمیاب هستند و باید ممنون باشیم که برند ایسر این ویژگی را در Chromebook 15 قرار داده است. اما متاسفانه صفحه نمایش از لپ تاپ نور کمی دارد و رنگ‌ها در آن مات به نظر می‌رسند در نتیجه تصاویر آن طور که هستند دیده نمی‌شوند. روشنایی این صفحه ۲۳۷ نیت است که در مقایسه با مدل‌های مشابه چندان جالب توجه نیست و اگر از لبه‌های صفحه سی درجه زاویه بگیرید تصویر تاریک خواهد شد. البته کیفیت لمس این صفحه نمایش قابل قبول است و در هنگام کار با صفحات وب مشکلی پیش نمی‌آید. البته براقی صفحه نه تنها باعث ارزان دیده شدن کروم بوک شده بلکه باعث می‌شود که اثر انگشت روی آن باقی بماند و بهتر است یک کاور مات روی آن نصب شود.

نقد و بررسی لپ تاپ Chromebook 15

صفحه کلید و تاچ پد

صفحه کلید Chromebook 15 دکمه‌های سفیدی دارد که کار کردن با آن‌ها ساده و راحت نیست و سرعت تایپ کردن شما هنگام کار با آن کاهش می‌یابد. برجستگی این کلیدها یک و نیم میلی‌متر است و فشار زیادی برای کار با آن‌ها (۸۱ گرم نیرو) لازم است در حالی که این مقدار نیرو در لپ تاپ‌های با برجستگی ۱.۵ تا ۲ میلی‌متر نباید بیش از ۶۰ گرم باشد. سفتی این کلیدها به حدی است که پس از مدتی کار کردن با آن به درد انگشت مبتلا خواهید شد. در کنار این صفحه کلید، کروم بوک یک تاچ پد به ابعاد ۴.۲ در ۳.۱ اینچ هم دارد که شما را دچار دردسر نمی‌کند. این بخش از Chromebook 15 به خوبی عمل می‌کند و در حرکت و کلیک کردن مشکلی ندارد اما همان طور که می‌دانید در لپ تاپ‌های لمسی این بخش کاربرد زیادی ندارد.

نقد و بررسی لپ تاپ Chromebook 15

عملکرد لپ تاپ Chromebook 15

پردازنده مرکزی این کروم بوک از نوع Intel Pentium N4200 است و چهار گیگابایت حافظه RAM دارد و عملکرد آن به تناسب قیمت لپ تاپ قابل قبول است در حدی که می‌توانید ۱۲ تب مرورگر را باز نگه دارید و همزمان به تماشای ویدوئوهای باکیفیت بپردازید بدون آن که اختلال و کندی مهمی در عملکرد سیستم پدید آید. Chromebook 15 در تست JetStream  امتیاز ۶۳ را برای عملکرد جاوا اسکریپت به دست آورده است که عملکرد اپلیکیشن‌های آن را نشان می‌دهد و این عدد بسیار پایین‌تر از حد متوسط یعنی ۲۱۵ برای نوت بوک‌های معمولی و ۱۲۷ برای کروم بوک‌های رایج مثل Asus Flip C302CA است. حافظه رم دستگاه نیز برای برنامه‌های امروزی کافی نیست و نیاز کاربر را برآورده نمی‌کند. علاوه بر این عملکرد پردازشگر گرافیکی نیز با ۲۷ fps خیلی کمتر از حد متوسط کروم بوک‌ها و نوت بوت‌ها است.

نقد و بررسی لپ تاپ Chromebook 15

صدا، باتری و وب کم

اسپیکرهای Chromebook 15 حجم صدای بالایی دارند و می‌توان با آن‌ها در بزرگ‌ترین اتاق‌های کنفرانس به ارائه پرداخت. کیفیت صدای این بلندگوها به اندازه‌ای واضح هست که بتوانید با آن به تماشای فیلم بپردازید و از آن لذت ببرید. عمر باتری این کروم بوک در حالت روشنایی ۱۰۰ نیت برابر با ۱۱ دقیقه و ۳۶ ثانیه است که برای استفاده یک روزه کافی است، شاید این مورد جزو معدود نقاط قوت Chromebook 15 باشد چون عمر متوسط باتری لپ تاپ‌ها حدود ۶ ساعت است. این دستگاه به یک وب کم ۰.۹ مگا پیکسلی نیز مجهز است که تصاویری محو و نامشخص ضبط می‌کند و حتی رنگ‌های تند و روشن نیز در آن به خوبی دیده نمی‌شوند و مانند این است که به تصویر از پشت یک صفحه نایلونی نگاه می‌کنید. گرمای تولید شده توسط این دستگاه در حدی نیست که باعث نگرانی شما شود چون با پخش ۱۵ دقیقه تصویر HD دمای آن به ۹۵ درجه فارنهایت می‌رسد که عدی قابل قبول برای دستگاه‌های قابل حمل است.

نقد و بررسی لپ تاپ Chromebook 15

جمع بندی

این بررسی‌ها نشان می‌دهد که کروم بوک Chromebook 15 از برند ایسر بهترین کروم بوک موجود در بازار نیست و شما انتخاب‌های بسیار بهتری روبری خود دارید. ضعف صفحه نمایش، کیفیت بد کلیدها و سخت افزار ناکافی اگرچه باعث کاهش قیمت این کروم بوک شده است اما در حدی نیست که بتواند نیازهای روزمره شما را تامین کند. بنابراین اگر از طرفداران کروم بوک‌ها هستید و می‌خواهید یک کروم بوک برای خودتان تهیه کنید بهتر است سراغ مدل‌های دیگر از برندهای ایسوس و سامسونگ بروید که کیفیت و کارایی بالاتری دارند تا ارزش پولی را که می‌پردازید داشته باشند.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه کامپیوتر و لپ تاپ مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: The Verge (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)