کمپانی اپل به عنوان پیشروترین کمپانی در طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی و نرم افزارها است که هرچند سال یک بار با معرفی یک سیستم و محصول جدید طرفداران خود را شگفت زده می‌کند. یکی از جدیدترین محصولات این شرکت ساعت هوشمند اپل است که با نام اپل واچ در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد. اپل واچ ۳ جدیدترین سری از این محصولات است که پس از نسخه‌های اول و دوم ساعت‌های هوشمند اپل و در سال ۲۰۱۷ معرفی شده است. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز اپل واچ ۳ ،جدیدترین ساعت هوشمند کمپانی اپل را به صورت تخصصی نقد و بررسی خواهیم نمود.

ساعت هوشمند چیست؟

ساعت هوشمند یک ابزار دیجیتال پوشیدنی است که روی مچ بسته می‌شود و قابلیت‌هایی فراتر از یک ساعت مچی معمولی دارد. این قابلیت‌ها می‌تواند از یک ماشین حساب ساده تا اعلام صوتی ساعت و قابلیت مکان یابی و ارتباط بی‌سیم تا پخش موسیقی، بازی‌ها و نمایشگر ضربان قلب و چیزهایی بسیار پیچیده‌تر باشند. ساعت‌های هوشمند امروزه بیشتر برای فعالیت‌های بدنی و ورزش و کنترل سلامت به کار می‌روند. هرچند قدمت‌ آن‌ها به بیش از یک دهه می‌رسد اما شناخته شده‌ترین و محبوب‌ترین برند تولید کننده ساعت هوشمند برند اپل است.

تاریخچه ساعت‌های هوشمند اپل

اولین نسخه اپل واچ در ماه آوریل ۲۰۱۵ معرفی شد و در مدت کوتاهی به پرفروش ترین ابزار پوشیدنی جهان تبدیل شد و در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۵ بیش از ۴.۲ میلیون عدد از آن به فروش رسید. سری دوم اپل واچ در سپتامبر ۲۰۱۶ معرفی شد و نسخه سوم نیز با نام اپل واچ ۳ درست یک سال بعد در سپتامبر ۲۰۱۷ وارد بازار شد. نسل اول ساعت اپل یک پردازنده تک هسته‌ای از سری S1 System-on-Clip در خود دارد و فاقد GPS داخلی است اما می‌تواند با گوشی اپل نزدیک خود جفت شده و از امکانات مکان یابی آن استفاده کند. این ساعت سنسور ضربان قلب و ۸ گیگا بایت حافظه داخلی هم دارد و بندهای ان نیز تنوع رنگی بالایی دارند. سری دوم این ساعت‌ها پردازنده دو هسته‌ای دارند و تا ۵۰ متر داخل آب مقاومت دارند. نور نمایشگر این ساعت دوبرابر روشن‌تر از سری اول است و درون خود GPS دارد. در ادامه جدیدترین نسخه ساعت اپل را که با نام اپل واچ ۳ وارد بازار شده است بررسی و تحلیل خواهیم نمود.

نقد و بررسی اپل واچ 3

قابلیت‌های اپل واچ ۳

ساعت‌های هوشمند اپل یک قابلیت جالب دارند و آن این است که بدون آن که متوجه حضور آن‌ها باشید به بخشی جدانشدنی از زندگی روزمره شما تبدیل می‌شوند و از این جهت تفاوت اساسی با تلفن‌های هوشمند دارند و هرچه قابلیت‌های این ساعت‌ها افزایش یابد کیفیت زندگی شما نیز به مراتب بهتر خواهد شد بدون آن که چندان نگران تاثیرات مخرب آن باشید. اپل واچ ۳ نیز نسبت به نسل‌های قبلی خود تغییرات چشمگیری داشته است که مهم‌ترین آن‌ها سریع‌تر شدن پردازنده مرکزی است، به این ترتیب این ساعت سریع‌تر عمل می‌کند و اپلیکیشن‌های آن بدون مشکل اجرا می‌شوند و برخی اپلیکیشن‌ها مثل Siri که در سری‌های قبل به علت محدودیت سرعت قابل اجرا نبودند در این سری به راحتی عمل می‌کنند.

سیستم عامل این ساعت WatchOS 4 است که قابلیت‌های بیشتری نسبت به مدل‌های قبلی دارد و اپلیکیشن‌های آن بسیار کاربردی‌تر و پیشرفته‌تر شده‌اند و این قابلیت را به شما می‌دهند که بر اساس فعالیت‌های خودتان، ساعت خود را شخصی سازی کنید مثلا اگر قرار است تغییر خاصی در وضع بدن و سلامتی خود بدهید (وزن کم کنید یا عملکرد قلب را بهبود ببخشید) می‌توانید با این معیارها یک دکتر خصوصی برای خودتان داشته باشید که همیشه مراقب شماست و شما را از خطراتی که در آینده ممکن است سلامتی شما را تهدید کند آگاه می‌کند.

نقد و بررسی اپل واچ 3

هرچند شرکت اپل اعلام کرده است که اپل واچ قصد ندارد جای تلفن همراه را بگیرد اما این مدل قابلیت آن را دارد که تماس‌های صوتی شما را دریافت کند حتی اگر گوشی اپل خود را در منزل جا گذاشته باشید. این قابلیت می‌تواند برای بیشتر کاربران (کسانی که از سیمکارت‌های AT&T، Sprint، T-Mobile، Verizon ،EE استفاده می‌کنند) مفید باشد اما با هر شارژ ساعت اپل شما تنها می‌توانید یک ساعت مکالمه داشته باشید.

طراحی ظاهری اپل واچ ۳

 طراحی ظاهری و زیبایی در چیزی است قرار است به مچ دست خود ببندید اهمیت زیادی دارد. برای این که دیده شدن چنین ساعت گران قیمتی ساده‌تر باشد اپل یک دکمه قرمز بزرگ در کنار آن تعبیه کرده است. البته این مدل هم در راستای مدل‌های قبلی اپل واچ با صفحه مربعی بزرگ خود حالتی مردانه دارد که اعتراض کاربران زیادی را همراه داشته است اما اگر از جنبه کاربردی به این ساعت نگاه کنید قابل توجیه است چون اگر این ساعت فرم دایره‌ای داشته باشد فضای زیادی از آن بدون استفاده خواهد بود مگر این که طراحان اپلیکیشن‌ها تصمیم بگیرند نرم افزارهای خود را برای صفحات دایره‌ای طراحی و بهینه سازی کنند. این ساعت رنگبندی متنوعی هم دارد و می‌توانید آن را در رنگ‌هایی مثل مشکی، طلایی و نقره‌ای تهیه کنید البته برای بند ساعت تنوع رنگی بسیار بیشتری وجود دارد و دست افرادی که به مد و هماهنگی رنگی اهمیت می‌دهند در انتخاب باز است. البته کسانی که به ساعت‌های لوکس و سطح بالا علاقمند هستند می‌توانند نسخه Edition این ساعت را که شیک‌ترین و گران‌ترین نسخه اپل واچ ۳ است تهیه کنند.

نقد و بررسی اپل واچ 3

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش فن آوری در مجله قرمز شاخه ساعت هوشمند مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Computer World (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)