کبد مظلوم‌ترین عضو بدن است چون به سختی کار می‌کند و دم بر نمی‌آورد و وقتی شما پی به مشکلات کبدی می‌برید که دیگر کار از کار گذشته و دچار یک مشکل بزرگ شده‌اید. اما اگر به بدن خود توجه کنید متوجه علائم و نشانه‌هایی خواهید که گواه رخ دادن مشکلات کبدی در درون شماست. بعضی از این علائم با سایر بیماری‌ها مرتبط هستند و به همین دلیل اغلب به دنبال علتهای دیگری برای رفع آنها هستیم. برای اینکه با نشانه‌های مشکلات کبدی آشنا شوید با ما همراه باشید.

رنگ زرد چشم نشانه مشکلات کبدی استعلت زرد شدن چشم

دکتر کی وی نارایانان مدیر پزشکی پیوند کبد در کلینیک کلیولند می‌گوید: چشم‌های زرد نشانه این است که کبد شما به خوبی کار نمی‌کند و احتمالا مشخص‌ترین نشانه بیماری کبدی است. یک ماده زرد رنگ که بیلی روبین نامیده می‌شود همیشه بوسیله کبد تجزیه می‌شود که به این صورت از بدن خارج می‌شود اما وقتی کبد دچار مشکل می‌شود می‌تواند باعث ایجاد بیلی روبین شده و منجر به زرد شدن سفیدی چشم می‌شود.

شکم شما پر از مایعات شده استمشکلات کبدی علت باد کردن شکم

اگر شکم شما باد می‌کند و این باد کردن متوقف نمی‌شود، این چیزی فراتر از نفخ شکم است. دکتر منون می‌گوید: افزایش فشار داخل عروق خونی در اطراف کبد می‌تواند باعث ایجاد مایع در شکم و یا به اصطلاح آب آوردن شکم شود. لازم است که به پزشک مراجعه کنید تا وی بتواند به شما بگوید که این ناشی از گاز، غذا یا مایعات است یا مشکل دیگری رخ داده است.

شما هپاتیت A، B یا C داریدبیماری هپاتیت

هنگامی که ویروس‌ها یا انگل‌ها کبد را آلوده می‌کنند، این موجب التهاب شده و عملکرد کبدی را کاهش می‌دهد. شایع‌ترین انواع عفونت کبدی عبارتند از ویروس‌های هپاتیت که نوع A بوسیله تماس با یک فرد آلوده یا مصرف مواد و نوشیدنی خطرناک گسترش می‌یابد. در حالی که B و C معمولا از طریق خون، رابطه جنسی یا تماس با دیگر مایعات بدن منتقل می‌شوند. دکتر منون می‌گوید: اگر شما دچار هپاتیت C هستید، درمان‌های بسیار خوبی وجود دارد، بنابراین افراد باید آزمایش بدهند. با پزشک‌تان در مورد چگونگی اقداماتی که به منظور حفظ سلامت کبد انجام می‌شود، صحبت کنید.

شما بی وقفه خارش دارید چون دچار مشکلات کبدی هستیدعلت خار ش دائم مشکلات کبدی

باور کنید یا نه، مشکلات کبدی در یک کبد بیمار می‌تواند باعث خارش در سراسر بدن شود. دکتر منون می‌گوید: ما مطمئن نیستیم اما فکر می‌کنیم که این مشکل مربوط به نمک صفرا است. صفرا یک ماده گوارشی است که توسط کبد ساخته می‌شود، اما در افراد مبتلا به سیروز اولیه صفراوی (بیماری خود ایمنی کبدی که موجب متلاشی شدن مجاری صفراوی می‌شود) صفرا می‌تواند در بدن انباشته شده و نشانه‌های قابل توجهی مانند خارش را ایجاد کند. اگر علت خارش دائمی بدن خود را نمی‌دانید به داشتن بیماری کبد شک کنید و در پی آن باشید.

خستگی پایدار شما شاید ناشی از مشکلات کبدی باشدعلت خستگی مزمن

خستگی پایدار و همیشگی همیشه نشانه آن است که چیزی در بدن شما درست نیست و مشکلی وجود دارد. مشکلات کبدی هم می‌توانند باعث بروز خستگی زیاد و همیشگی شوند.

مشکلات کبدی شما ناشی از مصرف الکل استمشکلات کبدی ناشی از الکل

مصرف بیش از حد الکل به صورت مداوم می‌تواند در طول زمان مشکلات کبدی متعددی برای شما ایجاد کند و در نهایت منجر به بیماری کبد شود. کبد کمک می‌کند تا بدن شما را از مواد شیمایی و سمی خلاص کند، بنابراین نوشیدن الکل و دفع مرتب آن توسط کبد به معنای اضافه کاری و فشار بر کبد است. پس اگر کبد خود را دوست دارید همین حالا به فکر کنار گذاشتن الکل به طور کامل باشید.

 دچار اضافه وزن هستیدمشکلات کبدی ناشی از چاقی

اضافه وزن بیش از آنکه بر ظاهر شما در آینه اثر بگذارد، آینه تمام نمای بدن شماست. بیماری کبد چرب غیر الکلی یک بیماری در حال گسترش است بخصوص در میان افرادی که در دهه ۴ و ۵۰ زندگی خود بسر می‌برند و بر ای اساس به این معناست که چربی روی کبد و اطراف آن تجمع پیدا کرده است. گاهی اوقات، این مساله منجر به سیروز کبدی می‌شود که جراحت روی کبد است. خبر خوب این است که شما می توانید عواملی که منجر به گسترش بیماری کبد می‌شوند از جمله، چاقی، کلسترول بالا و دیابت را مدیریت کنید و یا تغییر دهید.

سابقه خانوادگی بیماری کبدی داریدسرطان کبد

دکتر منون می‌گوید: یک رده کوچک از بیماری کبدی ارثی است، بنابراین اگر شما فکر می‌کنید اعضای خانواده شما بر اثر بیماری کبدی یا سرطان کبد فوت کرده‌اند به دکتر خود بگویید تا به شما توجه بیشتری شده و اقدامات آزمایشی و درمانی ویژه برای شما انجام شود.

 گیج یا فراموشکار هستیدمشکلات کبدی علت فراموشی و گیجی

اگر چه فراموشکاری به میزان کم، چیز خوبی است و باعث از یاد بردن بعضی از خاطرات بد در زندگی انسان می‌شود اما گر ناگهان شما متوجه شدید که جای هر چیزی را فراموش می‌کنید یا به سادگی گیج می‌شوید، آن را به بیماری آلزایمر و زوال عقلی ارتباط ندهید، بلکه علت آن یک نوسان بی ضرر در مغز است. آنسفالوپاتی کبدی یک بیماری است که می‌تواند زمانی رخ بدهد که کبد قادر به دفع سموم از بدن نیست و معمولا در بیماران با بیماری کبدی مزمن، سیروز کبدی یا هپاتیت رخ می‌دهد. اگر متوجه این علائم شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست