گاهی اوقات نشانه‌های بیماری روی صورت بهترین راه لو دادن بیماری ما است. چون معمولا ما به هنگام بیدار شدن از خواب اولین کاری که می‌کنیم نگاه کردن در آینه است .هنگامی که پزشکان در وضعیت چشم در چشم با بیمار صحبت می‌کنند، این فقط به خاطر ایجاد اعتماد بیمار نیست. برخی صفات چهره ممکن است نشانه‌های حیاتی برای شرایط سلامتی را نشان دهند. ما از پزشکان سراسر کشور خواسته‌ایم تا آنچه را که در حین معاینه بیمار در چهره آنها  جستجو می‌کنند تا بیماری آنها را حدس بزنند با ما در میان بگذارند. اینجا ۸ مورد از نشانه‌های بیماری روی چهره را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم اگر شما نیز این نشانه‌ها را در چهره خود مشاهده کردید به پزشک خود بگویید.

خشکی و پوسته پوسته شدن لبها و پوستخشکی لبها

این علامت هشدار دهنده معمول کمبود آب است. به گفته دکتر راج روشینی استادیار دانشکده پزشکی نیویورک می‌گوید: این ممکن است نشانه یک مشکل جدی‌تر که بر عملکرد غده عرق اثر می‌گذارد، مانند کم کاری تیروئید یا دیابت باشد. سایر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از احساس سرماخوردگی، افزایش وزن و خستگی. علائم دیابت شامل تشنگی شدید، ادرار مکرر و تاری دید است.

یکی از نشانه‌های بیماری روی صورت خانمها موهای زائد صورت استعلت موی زائد روی صورت

موهای زائد و ناخواسته به خصوص در امتداد خط آرواره، چانه و لب بالا یکی از نشانه‌های بیماری روی صورت بسیاری از زنان و دختران است. این موها می‌توانند نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل هورمونی باشند که در آن سطح هورمون مردانه بالا است (این در آمریکا ممکن است بر ۵ میلیون زن در سن باروری اثر بگذارد).

لکه‌های زرد روی پلک‌هالکه زرد پشت پلک نشانه‌های بیماری روی صورت

لکه‌های زرد روی پلک یکی از نشانه‌های بیماری روی صورت است که افرادی که دارای این ضایعات پر از کلسترول به نام زانتلاسمات هستند، ممکن است در معرض خطر بالای بیماری قلبی باشند. در طی مطالعه‌ای در دانمارک نزدیک به ۱۳۰۰۰ بیمار را مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد حدود ۴ درصد  لکه‌های زرد روی پلک داشتند و این بیماران ۷۰ درصد احتمال ابتلا به سخت شدن شریان‌ها را داشتند و تقریبا ۵۰ درصد بیشتر از بیماران فاقد این لکه‌ها، احتمال حمله قلبی را در طی چند دهه بعد از آن داشتند.

پف زیر چشمپف زیر چشم نشانه بیماری

یکی از نشانه‌های بیماری روی صورت  که در زیر چشم‌ها خودش را نشان می‌دهد، ایجاد پف زیر چشمان است. دکتر راج که همچنین یکی از موسسان شرکت مراقبت از پوست TULA است می‌گوید چشمهایی که خسته به نظر می‌رسند می‌توانند یک علامت هشدار برای آلرژی‌های مزمن باشند که باعث انقباض عروق خونی و ایجاد نشت می‌شود. که در پوست حساس زیر چشمان شما بر اثر این مشکل پف ایجاد می‌شود و یک رنگ بنفش تیره در زیر چشم بوجود می‌آورد.

عدم تقارن صورتعدم تقارن صورت نشانه بیماری

دکتر لینا ون پزشک اورژانس در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید: این وضعیت می‌تواند یکی از اولین نشانه‌های سکته مغزی باشد. بیمار اغلب چنین چیزی را توضیح می‌دهد: من در آینه نگاه کردم و دیدم دو طرف صورتم متفاوت است. همچنین ممکن است بیمار در یک طرف چهره حس نداشته باشد و یا احساس می‌کند که نمی‌تواند به طور کامل لبخند بزند. در مورد لبخند نصفه در بخش بیماری فلج بل به شما توضیح دادم. ممکن است بیمار در صحبت کردن مشکلی داشته باشد. هرگز این علائم سکته مغزی را نادیده نگیرید. اگر شما فکر می‌کنید که شما یا یک از آشنایان شما ممکن است دچار سکته شده باشید، به سرعت با ۱۱۵ تماس بگیرید.

تغییر رنگ چهرهرنگ پریدگی نشانه بیماری

یکی دیگر از نشانه‌های بیماری روی صورت که بسیار معمول است، تغییر رنگ چهره است. حتی تغییرات جزئی ممکن است نشان دهنده این باشد که مشکلی در بدن وجود دارد. رنگ پریدگی می‌تواند نشانه کم خونی باشد. تن زرد بیماری کبد را نشان می‌دهد. میالیکا مارشال، متخصص داخلی و متخصص اطفال در بیمارستان عمومی ماساچوست می‌گوید: رنگ تیره در لب یا ابتدای ناخن‌های می‌تواند بیماری قلبی یا ریوی را نشان دهد.

بثورات و قرمزیبثورات روی پوست

دکتر راج می‌گوید برخی از مشکلات گوارشی که ممکن است بر روی پوست نشان داده شود. مناطق خارشی با تجمع قرمزی هستند که می‌تواند نشان دهنده بیماری سلیاک یک اختلال خود ایمنی بدن باشد که در آن بدن به گلوتن واکنش نشان می‌دهد. بثورات پروانه‌ای در بین گونه‌ها و در بالای پل بینی می‌تواند نشانه‌ای از لوپوس، از چمله بیماری‌های خود ایمنی باشد. آلرژی، اگزما، رزاسه و برخی از عفونت‌ها نیز می‌تواند سبب بثورات صورت شود.

عقب رفتن چانهعقب رفتن چانه

یکی از نشانه‌های بیماری روی صورت، عقب رفتن چانه است. دکتر راج می گوید: همراه با نشانه‌های مانند گردن ضخیم و فک کوچک این می‌تواند نشانه آپنه خواب باشد، اختلالی که در آن تنفس شما بارها و بارها به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر در خواب متوقف می‌شود. اگر شما با صدای بلند خر و پف می‌کنید، اولین چیزی که در صبح روز بعد احساس می‌کنید، احساس خستگی بیش از حد در طول روز است.

ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع : ریدرز دایجست