نرم افزار هوش مصنوعی به نام ASE برای تشخیص و ثبت تصاویر رویدادهای مختلفی بر روی ماهواره‌ها قرار دارد و درست زمانی که نیاز به مطالعه رویدادها داریم، به کمک ما خواهند آمد. با مجله قرمز همراه باشید تا درمورد این ترکیب از هوش مصنوعی و رویدادهای زمینی، بیشتر بدانید.

زمانی که یک آتشفشان در ژانویه در اتیوپی فوران کرد، متخصصین آتشفشان امیدوار بودند که ماهواره‌ ناسا قادر به آموزش نیروهایش برای رویدادهای انفجاری باشد و بتواند تصاویر آن را ثبت کند. مشخص شد که ماهواره‌ ناسا چند قدم جلوتر از این داستان بوده و آتشفشان را شروع به رسد کرده است. تمام این‌ها به لطف نرم افزار هوش مصنوعی‌ بود که بر روی این ماهواره نصب شده بود.

آنچه بر ماهواره EO-1 و نرم افزار هوش مصنوعی آن گذشت

ناسا اذعان داشته است که ASE (Autonomous Sciencecraft Experiment)، یک نرم افزار هوش مصنوعی است که فعالیت‌های سفینه‌ی Earth Observing 1 (EO-1) ناسا را بیش از ۱۲ سال است که هدایت می‌کند. ماهواره‌ EO-1 در سال ۲۰۰۰ به عنوان ماهواره زمین شناسی آزمایشی پرتاب شد و در سال ۲۰۰۳، آن را مجهز به راهنمای هوش مصنوعی نمودند. با یاری ASE، ماهواره EO-1 می‌تواند تغییرات سوژه‌های علمی بر روی زمین (به عنوان مثال، فوران آتشفشان‌ها، آتش سوزی و سیل) را تشخیص دهد و به محققان اخطار داده و به صورت خودگردان، از این رویدادها تصویربرداری کند.

ماهواره EO-1 در مارس ۲۰۱۷ بازنشسته می‌شود و محققان آژانس اذعان داشته‌اند که فعالیت اخیر آتشفشان اتیوپی پایانی مناسب برای ماموریت ماهواره EO-1 بود.

اشلی دیویس (Ashley Davies)، دانشمند ارشد ASE و متخصص آتشفشان در آزمایشگاه Jet Propulsion (JPL) ناسا، در بیانیه‌ای اذعان داشت:

ما این رویداد را در بهترین زمان ثبت کردیم که در اولین فاز توسعه فوران بود. این عمل بدون شبکه حسگر آتشفشان (Volcano Sensor Web) صورت نمی‌گرفت.

شبکه حسگر آتشفشان، شبکه‌ای از ماهواره‌ها (منجمله ماهواره EO-1) و سنسورهای زمینی است که وظیفه آن‌ها بررسی تغییراتی همانند افزایش سریع دما بر روی زمین است. اواخر ژانویه ۲۰۱۷، یکی از ماهواره‌ها در این شبکه، تغییراتی را در دریاچه گدازه‌ی Erta Ale اتیوپی شناسایی کرد و ماهواره‌ EO-1 را وادار به ثبت تصاویر آتشفشان نمود.

Erta Ale با عناوینی همانند کوهستان دودی و یا دریچه ای به جهنم هم معروف است و فعال‌ترین آتشفشان در سرتاسر اتیوپی است. Erta Ale یکی از معدود آتشفشان‌هایی در دنیا است که دریاچه‌ی گدازه فعالی در دهانه خود دارد که فرورفتگی حوضچه مانندی است که پس از فوران، شکل می‌گیرد.

به لطف پاسخ سریع ماهواره EO-1 به فعالیت، محققین ناسا بیان کردند که قادر به بررسی تصاویر Erta Ale برای مطالعه تغییر در  نحوه تخلیه گدازه‌ها در طی زمان خواهند بود.

تصویر آتشفشان ثبت شده توسط فرمان نرم افزار هوش مصنوعی به ماهواره EO-1

Erta Ale تنها آتشفشانی نبود که رادار ماهواره EO-1 در طی فعالیت خود که بیش از یک دهه به طول انجامید، توسط آن شناسایی شد. محققین ناسا از ASE بر روی EO-1 برای مطالعه درمورد فوران آتشفشان‌های دیگری در سال ۲۰۱۱ و نیز در سال ۲۰۱۰ استفاده کردند. با این حال، نرم افزار هوش مصنوعی مورد استفاده در این ماهواره، تنها محدود به تشخیص فعالیت آتشفشان نیست و برای بررسی سیل بسیار مخربی در سال ۲۰۱۱ در تایلند نیز کمک نمود.

استیو چین (Steve Chien)، محقق اصلی ASE و رهبر ارشد گروه هوش مصنوعی JPL اذعان داشت:

این نقطه‌ی عطفی در نرم افزار هوش مصنوعی است. ما باید به مدت ۶ ماه چنین کاری را انجام می‌دادیم و چنان موفق بودیم که بیش از ۱۲ سال انجام این کار را ادامه دادیم.

چین و دیویس در بیانیه‌ای اعلام کردند که:

گرچه ماهواره EO-1 و نرم افزار هوش مصنوعی آن (ASE) به سمت بازنشستگی می‌روند، اما تحقیقات آینده، جستجوی خودمختاری ماهواره را ادامه خواهند داد.

  • به نظر شما آینده‌ی ماهواره‌های خودمختار چه خواهد بود؟ دیدگاه‌های خود را با قسمت علمی مجله قرمز در میان بگذارید.

ترجمه اختصاصی مجله قرمز از مقاله‌ی Kacey Deamer

منبع: livescience