موضوع حمل و نقل در تجارت الکترونیک، موضوع بسیار مهمی است و هر فروشگاه اینترنتی که امروزه می‌خواهد در دنیای تجارت الکترونیک صاحب‌نام شود، باید به حمل ونقل در این حوزه توجه زیادی داشته باشد. این موضوع به قدری مهم است که کوچک‌ترین اشتباه در روش حمل محصول و یا روش یکپارچه‌سازی حمل و نقل با سایر فرآیندها مثل بسته بندی، فروش محصول، برداشت، ارتباط با مشتریان و غیره، می‌تواند منجر به کاهش درآمد فروشگاه اینترنتی و در نهایت حذف آن از چرخه‌ی رقابت شود.

حمل و نقل برای فروشگاه های اینترنتی

یکی از شرکت‌هایی که در زمینه‌ی حمل محصولات فعالیت می‌کند (شرکت shipping easy)، در مورد نحوه حمل سفارشات در شرکت‌های فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک راهنمایی‌هایی ارائه می‌دهد. این شرکت، زیرساختی برای حمل و نقل فروشندگان اینترنتی در حیطه‌ی تجارت الکترونیک فراهم کرده است و راهکارهایی برای مدیریت موجودی و مدیریت ارتباط با مشتریان برای خرده فروشان اینترنتی ارائه می‌دهد. مثلاً به آن‌ها می‌گوید که برای حمل محصول، از کدام روش استفاده کنند تا طبق شرایطشان بهترین روش برای آن‌ها باشد. شاید شما هم در ایران بتوانید یک شرکت شبیه این، که به فروشگاه های اینترنتی در حمل و نقل و مدیریت موجودی و مدیریت ارتباط با مشتریان راهکارهایی ارائه می‌دهد ایجاد کرده و از این راه، کسب درآمد کنید.

این نکات، برای آن دسته از فروشندگان اینترنتی که می‌خواهند عملیات حمل سفارشات خود را بهبود بخشند به طوری که هم در هزینه‌های حمل محصول آن‌ها صرفه جویی شود و هم مشتریان تجربه‌ی خرید بهتری داشته باشند، بسیار کاربردی خواهد بود.

نکاتی که این شرکت به آن‌ها اشاره می‌کند، برای کسب و کارهای فعال در تجارت الکترونیک، در همه‌ی ابعاد – چه کوچک و چه بزرگ – مفید خواهند بود. بنابراین، شرکت‌های اینترنتی که دارای ۱ انبار هستند و شرکت‌های اینترنتی که چندین انبار بزرگ دارند، هر دو می‌توانند از این نکات و راهنمایی‌ها برای حمل و نقل، استفاده کنند. درباره‌ی حمل سفارشات در شرکت‌های اینترنتی باید نکاتی را مد نظر قرار داد؛ برای مثال:

  • نحوه‌ی حمل سفارش، بر روی احتمال تجربه‌ی خرید مجدد مشتریان بسیار تاثیر گذار می‌باشد. باید در هر زمان، انتظارات مشتریان نسبت به نحوه‌ی حمل سفارشات اینترنتی را متوجه شوید و نوع حمل و نقل خود را متناسب با خواسته‌ی مشتریان خود تنظیم کنید.
  • اکوسیستم حمل و نقل نیز موضوع مهمی است که فروشگاه‌های اینترنتی برای حمل محصولات خود باید به آن توجه کنند. یعنی این‌که چگونه فعالیت‌های حمل و نقلی، با فرآیند‌های فروش محصول، حسابداری و سایر پروسه‌ها یکپارچه می‌شود. به نمونه‌هایی از جریان‌های حمل و نقلی مناسب توجه کنید و آن‌ها را ارزیابی کرده و سپس اکوسیستم حمل و نقل خود را بر اساس موفق‌ترین‌ها پی ریزی کنید.

حمل و نقل، موضوع بسیار مهمی در تجارت الکترونیک است.

  • محیط و شرایط فیزیکی هم موضوع مهمی در زمینه‌ی حمل سفارشات است. این‌که چگونه فرآیندها و ابزارهای تامین محصول، برداشت و بسته بندی، با زیرساخت حمل و فروش محصول در یک راستا قرار می‌گیرند. به طوری که هدف‌های مغایر با هم نداشته باشند.
  • به موضوع انتخاب سرویس حمل محصول و تامین کننده‌های آن توجه لازم داشته باشید و با تکنولوژی‌های به‌روز در این زمینه آشنا باشید. برای این‌که حمل و نقل خود را بهینه کنید، لازم است تا نرم افزارهای مختلف و روش‌های متفاوت در این حوزه را بررسی و ارزیابی کنید و از قابلیت‌های مناسب برای رسیدن به اهداف بهره برداری نمائید.
  • متحد کردن فعالیت‌ها را از یاد نبرید. این‌که چه‌طور حمل و نقل با مدیریت موجودی و مدیریت مشتری به طور همراستا به پیش برده شوند تا در کسب و کار مورد نظر، پیشرفت خوبی حاصل شود.

فعالیت‌های حمل و نقلی، تنها راه ارتباطی فیزیکی بین فروشندگان و مشتریان اینترنتی می‌باشد و اهمیت آن نباید دست کم گرفته شود. در واقع، برای این‌که کسب و کار اینترنتی شما پیشرفت خوبی داشته باشد، باید با روش حمل و نقل مناسب و سیستم متناسب با آن جلو بروید. برای رسیدن به هدف، باید به منابع و قابلیت های خود به عنوان یک فروشگاه اینترنتی توجه کرده و همراستا با این قابلیت‌ها، ار روش های مناسب بهره‌مند شوید. در این راستا، اگر از نظرِ متخصصانی که در حوزه‌ی تحلیل تجارت الکترونیک سابقه دارند استفاده کنید بسیار راهگشا خواهد بود. اگر اصولی جلو بروید، می‌توانید شاهد رونق گرفتن فروشگاه اینترنتی کوچک خود باشید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با تصرف و تلخیص

بر اساس مطلبی منتشر شده در ماه ژون سال ۲۰۱۷ از منبع : digitalcommerce360.com

برای خواندن مطالب بیشتر در مورد تجارت الکترونیک، پیشنهاد می‌شود به مقاله ی توسعه فروشگاه اینترنتی به طور بین المللی رجوع کنید.

لطفاً نظرات و پیشنهادات و یا سوالات خود را درباره تجارت الکترونیک و فرشگاه‌های اینترنتی در قسمت زیر با ما در میان گذارید.