نجات پوست از پیری در هر سنی امکان پذیر است حتی زمانی که تصور می‌کنید همه چیز تمام شده است و بقیه عمر خود را باید با چهره‌ای تکیده که روز به روز هم پیرتر می‌شود بگذرانید. اگرچه اقدام برای نجات پوست از پیری و رعایت جدی نکات مراقبت از پوست در سنین پایین‌تر نتیجه بهتری دارد و مانع از بروز نشانه‌های زودرس پیری می‌شود اما نباید ناامید شد. در سنین پنجاه و شصت سالگی و حتی پس از آن هم می‌توان با عوارض پیری پوست مقابله کرد اما این کار نیاز به جدیت و توجه بیشتری دارد. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز چند ترفند برای نجات پوست از پیری در پنجاه و شصت سالگی و پس از آن را برای شما بیان خواهیم نمود.

نجات پوست از پیری در پنجاه سالگی

دهه پنجاه در دوره زندگی خانم‌ها اهمیت زیادی دارد. در این دوره کلاژن موجود در پوست به میزان زیادی از بین می‌رود و شاهد شل شدن پوست در قسمت‌های مختلفی مثل زیرگونه، زیر چشم و غبغب هستیم. علت اصلی این اتفاق یائسگی است، با یائسه شدن و توقف تولید هورمون استروژن، زنان شاهد تغییرات عمده‌ای در وضعیت بدن خود هستند که پوست هم از این قاعده مستثنی نیست. هورمون استروژن ارتباط مستقیمی با میزان تولید کلاژن و چربی طبیعی پوست دارد و به همین دلیل است که خانم‌ها پس از پنجاه سالگی احساس می‌کنند پوستشان به مراتب خشک‌تر شده است و قابلیت انعطاف خود را از دست داده است. بنابراین برای نجات پوست از پیری در پنجاه سالگی لازم است که از مرطوب کننده‌ها و موادی که تولد کلاژن را در پوست افزایش می‌دهند مرتب و بیش از گذشته استفاده کنید. دفعات شستن و پاکسازی پوست هم لازم است که کاهش یابد و به جای پاکسازی و استفاده از شوینده‌ها چند بار در روز، به شستن با آب خالی اکتفا کنید.

نجات پوست از پیری در پنجاه و شصت سالگی

راهنمای مراقبت از پوست روزانه در پنجاه سالگی

استفاده از کرم‌ها یا سرم‌های آنتی اکسیدانی: مطالعات نشان داده است که التهاب می‌تواند فرآیند پیری را سرعت ببخشد. این نتیجه می‌تواند دلیل محکمی برای استفاده از محصولات ضدالتهاب برای نجات پوست از پیری باشد. آنتی اکسیدان‌ها این ویژگی را دارند بنابراین بهتر است هر روز صبح از یک سرم یا کرم مرطوب کننده حاوی آنتی اکسیدان با خاصیت ضد التهاب استفاده کنید تا التهاب پوست را در طول روز کاهش دهید و فرآیند پیری و آثار آن دیرتر به سراغ شما بیاید.

استفاده از ضدآفتاب‌های آبرسان یا مرطوب کننده‌های حاوی ضدآفتاب: محافظت از پوست در مقابل آفتاب و اشعه‌های مضر آن اهمیت زیادی در همه دوره‌ها دارد اما در پنجاه سالگی و پس از آن این مساله اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و شما در این دوره به ضد آفتاب قوی‌تری نیاز دارید تا پوست خود را در مقابل آفتاب و اثرات منفی آن (از جمله پیری و چروک و لک و سرطان) محافظت کنید. از آن‌جایی که در این زمان پوست شما خشک‌تر از قبل است بهتر است از انواع ضدآفتابی که حاوی مرطوب کننده قوی هم هستند استفاده کنید تا با یک تیر دو نشان زده باشید. کرم‌های مرطوب کننده‌ای که فاکتور حفاظت مناسبی در مقابل نور خورشید دارند ( SpF بالای ۳۰) انتخاب مناسبی برای نجات پوست از پیری در پنجاه سالگی هستند.

استفاده از کرم دور چشم: اگر تاکنون کرم‌های دور چشم را امتحان نکرده‌اید این سن زمان مناسبی برای شروع است و لازم است که پس از پنجاه سالگی کرم‌های  دور چشم را به برنامه روتین مراقبت از پوست خود اضافه کنید مگر این که چروک‌های اطراف و زیر چشم برای شما اهمیتی نداشته باشد (که قطعا این طور نیست). در این زمان لکه‌های تیره زیر چشم به دلیل بزرگ‌تر شدن عروق و نازک‌تر شدن پوست زیر چشم مشخص‌تر می‌شوند و کرم‌هایی که حاوی کلاژن باشند این آثار را تا حد زیادی برطرف می‌کنند و لازم است که هرروز از آن‌ها استفاده کنید.

نجات پوست از پیری در پنجاه و شصت سالگی

راهنمای مراقبت از پوست شبانه در پنجاه سالگی

استفاده از پاک کننده‌های ملایم: پاکسازی و شستشوی پوست در هر سنی اهمیت دارد و در سنین بالاتر هم لازم است که پوست خود را مرتب بشویید و پاک کنید. این کار کمک می‌کند که زمینه پاک و تمیزی برای استفاده از محصولات دیگر مثل مرطوب کننده و کرم دور چشم فراهم شود و این مواد بهتر و بیشتر جذب پوست شوند. اما در این دوران مانند گذشته پوست شما چرب نیست و می‌توانید دفعات پاکسازی را به جای دوبار در روز تنها یک بار و فقط شب‌ها انجام دهید.

استفاده از سرم‌ها یا کرم‌های آنتی اکسیدانی: همان طور که استفاده از این کرم‌ها و سرم‌ها در روز ضروری است، لازم است که شب‌ها هم از این محصولات استفاده کنید تا با التهاب پوست خود مقابله کنید چون التهاب یکی از دلایل اصلی تسریع فرآیند پیری است و برای نجات پوست از پیری مداومت در این نوع از درمان و به کار بردن آنتی اکسیدان‌ها به عنوان سرم و کرم ضروری است.

لایه برداری صحیح: لایه برداری در این دوره باید با کرم‌های مناسبی که خاصیت جوانسازی دارند مثل رتینول و خانواده آن انجام شود چون وقتی پوست در حال شل شدن است و کلاژن خود را از دست می‌دهد این نوع لایه برداری است که باعث تقویت پوست و محکم شدن آن و نجات پوست از پیری می‌شود. اگر پوست حساسی دارید و استفاده از رتینول‌ها برای شما قابل تحمل نیست بهتر است از محصولاتی مثل اسید گلایسولیک یا پپتایدها استفاده کنید که هرچند مانند رتینول قوی نیستند اما پوست را کمتر تحریک می‌کنند.

نجات پوست از پیری در پنجاه و شصت سالگی

نجات پوست از پیری در شصت سالگی و پس از آن

شعار شما در مورد رفتار با پوست در این دوره باید “آسان گیری” باشد. پس از پنجاه سالگی لزومی ندارد تغییر محسوسی در برنامه مراقبت از پوست خود به عمل آورید و همچنان فرآیند آبرسانی، محکم کردن و جلوگیری از لک‌های پوستی ناشی از نور خورشید یا عوامل دیگر را در دستور کار خود قرار دهید. البته پس از شصت سالگی بیشتر خانم‌ها احساس می‌کنند پوستشان نسبت به قبل حساس‌تر شده است که این اتفاق به دلیل ضعیف‌تر شدن پوشش پوست رخ می‌دهد و به شکل نازک شدن و خشک شدن و تحریک سریع پوست خود را نشان می‌دهد. برای حل این مشکل لایه برداری پوست خود را با فواصل بیشتر انجام دهید، درمان‌های ضخیم کننده پوست را تحت نظر پزشک انجام دهید و از محصولات ضدالتهاب مثل آنتی اکسیدان‌ها استفاده کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)