تصور کنید در حال آماده شدن برای یک مهمانی هستید و موهای خود را به زیباترین شکل حالت داده‌اید اما وقتی با دقت در آینه نگاه می‌کنید متوجه موهای کوتاه نازک و پراکنده‌ای می‌شوید که در میان موهای شما معلق هستند و حالت و زیبایی آن‌ها را بر هم زده‌اند. این موهای کوتاه نازک در افرادی که موهای کم پشت دارند بسیار شایع‌تر است اما این موهای کوتاه و نازک چرا به وجود می‌آیند؟ آیا راهی برای جلوگیری از شکل گرفتن این موها وجود دارد و می‌توان آن‌ها را کنترل کرد یا خیر؟ در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز ما به شما خواهیم گفت که چطور از ایجاد این موهای کوتاه نازک و غیرقابل کنترل جلوگیری کنید و برای حالت دادن و مخفی کردن آن‌ها چه کارهایی می‌توانید انجام دهید.

موهای کوتاه نازک چرا به وجود می‌آیند؟

همان طور که گفتیم موهای کوتاه نازک و معلق در افرادی که موهای نازک و کم پشت دارند بسیار شایع‌تر است و در واقع نشانه‌ای از آسیب و شکنندگی در موها است که می‌تواند هشداری برای شما باشد. این موهای نازک و کوتاه نوع خاصی از وز شدن به شمار می‌رود که مخصوص موهای نازک است و در موهای حساس و رنگ شده بیشتر دیده می‌شود و می‌تواند به مرور زمان افزایش یافته و بخش وسیع‌تری از موها را نیز در بربگیرد. گاهی هم این موها موهای جدیدی هستند که در حال رشد روی سر شما هستند و هنوز به طور کامل رشد نکرده اند و با موهای اصلی شما ترکیب نشده‌اند. در هر صورت این موهای کوتاه نازک به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند که مراقبت نکردن درست از موها دلیل اصلی آن‌ها است و شما با رعایت نکات مراقبت مو می‌توانید از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. اگر به هر دلیلی گرفتار این موها شده‌اید می‌توانید با ترفندهایی آن‌ها را کنترل کرده و موهایی مرتب و شیک داشته باشید.

دردسر موهای کوتاه نازک

از یک نرم کننده مناسب و باکیفیت استفاده کنید

گفتیم که دلیل اصلی ایجاد موهای کوتاه نازک ضعیف شدن و شکنندگی موها است که در موهای کم پشت و رنگ شده بیشتر شایع است. علت اصلی ضعیف شدن موها کمبود رطوبت و خشک شدن ساقه مو است که می‌توان با استفاده از نرم کننده مناسب آن را برطرف کرد. بیشتر نرم کننده‌ها ساختاری چرب و سنگین دارند و باعث سنگین شدن موها می‌شوند که در افراد با موهای نازک و کم حجم نتیجه جالبی نخواهد داشت و باعث نازک‌تر دیده شدن موها خواهد شد. افرادی که موهای نازک دارند اگرچه معمولا با چربی مو هم درگیر هستند اما نباید بیش از دو تا سه بار در هفته موهای خود را شامپو بزنند و در عین حال استفاده از نرم کننده را هم جدی بگیرند. نرم کننده‌ای که ساختار سبک و در عین حال مرطوب کننده‌ای داشته باشد می‌تواند از آسیب به موها و ایجاد موهای کوتاه نازک جلوگیری کند. استفاده از یک ماسک مرطوب کننده مو یک بار در هفته هم می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی کاهش دهد.

دردسر موهای کوتاه نازک

برای کنترل موهای کوتاه نازک از یک شانه دندانه درشت کمک بگیرید

برس کشیدن موها به خصوص موهای خیس و مرطوب می‌تواند علت اصلی ایجاد موهای کوتاه نازک باشد. هیچ کس تحت هیچ شرایطی نباید موهای خیس و مرطوب خود را برس بکشد حتی اگر به مشکلاتی مثل موهای کوتاه نازک دچار نباشد اما افرادی که این مشکل را دارند بهتر است به طور کلی برس مو را کنار بگذارند و به جای آن از یک شانه دندانه درشت و یا برسی که دندانه‌های آن بزرگ و فاصله دار است برای باز کردن گره موهای خود استفاده کنند. اگر به استفاده از برس اصرار دارید حتما تا خشک شدن کامل موها صبر کنید و سپس آن‌ها را برس بکشید تا شاهد وز شدن موها و ایجاد موهای کوتاه نازک در آن‌ها نباشید.

دردسر موهای کوتاه نازک

موها را با حوله خشک نکنید

این اشتباهی است که همه ما هنگام خشک کردن موها مرتکب می‌شویم. اما افرادی که موهای نازک و حساس دارند باید بیشتر مراقب باشند و از حوله‌های معمولی برای خشک کردن موها استفاده نکنند. حوله‌های نخی معمولی زبر هستند و هنگام کشیده شدن روی ساقه موها به آن‌ها آسیب می‌رسانند و باعث موخوره و مشکلات دیگری می‌شوند که موهای کوتاه نازک هم یکی از آن‌ها هستند. اگر به جای این حوله‌ها از حوله‌های میکروفیبر برای خشک کردن موهایتان استفاده کنید به وضوح تفاوت را احساس خواهید کرد و خواهید دید که میزان وز موها و آسیب‌های دیگر کاهش یافته و موهای شما مرتب‌تر و زیباتر شده‌اند. اما اگر در خشک کردن موها عجله ندارید بسیار بهتر است که از هیچ نوع حوله ای استفاده نکنید و اجازه دهید تا موها به طور طبیعی و با جریان هوا خشک شوند تا سالم‌تر باقی بمانند.

دردسر موهای کوتاه نازک

از محصولات حالت دهنده مناسب برای کنترل موهای کوتاه نازک استفاده کنید

محصولات حالت دهنده مو می‌‌توانند نقش مهمی در کاهش موهای معلق و کوتاه شما داشته باشند چون می‌توانند آن‌ها را مهار کرده و موهای شما را مرتب و یکدست نشان دهند. البته این که سراغ کدام نوع از محصولات حالت دهنده مو بروید اهمیت زیادی دارد چون برخی از این محصولات ممکن است باعث سنگین شدن موها شوند و این چیزی است که افراد دارای موهای نازک و کم حجم اصلا به دنبال آن نیستند. پس همیشه سعی کنید از محصولاتی استفاده کنید که مخصوص موهای نازک طراحی شده‌اند و موها را سنگین نمی‌کنند. موس‌ها، اسپری‌ها و لوسیون‌های حالت دهنده مو می‌توانند در عین مرتب کردن موها حالتی طبیعی و زیبا به آن‌ها بدهند و مشکل شما را به راحتی حل کنند.

دردسر موهای کوتاه نازک

استفاده از ابزارهای حرارتی را کنار بگذارید

حتما خودتان هم می‌دانید که سشوار کشیدن باعث پخش و پلا شدن موها و معلق شدن آن‌ها می‌شود و همین مساله می‌تواند موهای کوتاه نازک شما را افزایش داده و ظاهر بدی به آن‌ها بدهد. اما به طور کلی همه ابزارهای حرارتی این تاثیر منفی را روی موهای شما دارند و با خشک کردن و شکننده کردن موها باعث می‌شوند که ساقه مو ضعیف شده و موها بدحالت شوند. پس بهتر است همیشه سعی کنید موها را با جریان هوا خشک کنید و برای حالت دادن آن‌ها تا حد ممکن از ابزارهای غیرحرارتی کمک بگیرید تا آسیب کمتری به موهای شما وارد شود.

دردسر موهای کوتاه نازک

از لوسیون دست، بالم لب یا دستمال مرطوب کمک بگیرید

حال فرض کنید در یک روز عادی در بیرون از منزل هستید و متوجه شده‌اید که موهای کوتاه نازک در بالای سر شما معلق هستند و حالت موهای شما را به هم زده‌اند. در این شرایط چه کاری می‌توان انجام داد؟ واضح است که نمی‌توانید به منزل برگردید و سراغ حالت دهنده‌های مو و موس و لوسیون بروید، اما لازم نیست نگران باشید، فقط کافی است به کیف ستی خود نگاهی بیندازید چون با چیزهایی که در داخل آن وجود دارد می‌توانید مشکل را به سادگی حل کنید. یکی از سریع‌ترین و بهترین روش‌ها برای کنترل این موها استفاده از دستمال مرطوب است. دستمال مرطوب را بردارید و به آرامی روی موها بکشید، خواهید دید که موهای معلق کاملا رام شده و در سر جای خود قرار می‌گیرند. اگر دستمال مرطوب نداشته باشید احتمالا یک لوسیون و کرم دست در کیف شما پیدا می‌شود که می‌تواند مشکل را حل کند. لوسیون را روی دست‌های خود بزنید و به آرامی دست‌ها را روی موها بکشید طوری که بیش از حد چرب به نظر نرسند. یک بالم لب ساده که در کیف همه خانم‌ها پیدا می‌شود هم می‌تواند موهای معلق را کنترل کند و حالتی زیبا و مرتب به آن‌ها بدهد.

دردسر موهای کوتاه نازک

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)