موهای نازک و روش صحیح مراقبت از آن‌ها


موها انواع مختلفی دارند و هر نوع مویی علاوه بر مراقبت‌های عمومی نیاز به مراقبت‌های خاصی هم دارد. موهای نازک یکی از انواع رایج مو بین افراد است که حساسیت و شکنندگی بیشتری دارد، ساقه این موها نازک و ظریف است و مقاومت کمی دارد و باید با دقت بیشتری با آن رفتار شود. در این مقاله با ویژگی‌های موهای نازک و روش صحیح مراقبت از آن‌ها آشنا خواهید شد.


شستن موهای نازک

موهای نازک و روش صحیح مراقبت از آن‌ها

یک روز درمیان موها را بشویید:

هرچقدر هم که موهای شما نازک و کم حجم باشد و زود چرب شود نیازی نیست آن‌ها را هرروز بشویید و شامپو بزنید. حتی برای موهای نازک شستشوی روزانه می‌تواند مضر و آسیب رسان هم باشد پس بهتر است موها را یک روز در میان و زمانی که واقعا کثیف باشند و نیاز به شستشو داشته باشند شامپو بزنید.

از شامپوی حجم دهنده استفاده کنید:

شامپوهای حجم دهنده یک لایه نازک روی ساقه مو ایجاد می‌کنند و کمک می‌کنند تا موها ضخیم‌تر و پرحجم‌تر به نظر برسند. این شامپوها فرمولاسیونی سبک دارند و موها را سنگین نمی‌کنند، چون سنگین شدن مو باعث افتادن و کم حجم به نظر رسیدن آن می‌شود. حتی اگر موهای خشکی دارید از شامپوهایی که مخصوص موهای خشک هستند استفاده نکنید چون موها را سنگین کرده و نازک نشان می‌دهند.

از نرم کننده به مقدار خیلی کم استفاده کنید:

استفاده زیاد از نرم کننده مو برای موهای نازک مضر است و آن را کدر و بی حالت می‌کند به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که موهای نازک دارند از مقدار بسیار کمی نرم کننده و فقط در نوک موها استفاده کنند تا موهایی درخشان‌تر داشته باشند.

موها را با ملایمت خشک کنید:

موهای خیس شکننده و ضعیف هستند به همین دلیل وقتی هنوز موهایتان خیس است لازم است که رفتار ملایمت آمیزتری با آن‌ها داشته باشید به خصوص اگر موهای شما نازک و کم حجم است. هنگام خشک کردن موها را با حوله نمالید چون ممکن است باعث موخوره شود. سشوار را با حرارت ملایم روی موها بگیری تا خشک شوند. موهای خیس را برس نکشید و با شانه دانه درشت گره‌ها را باز کنید.


استایل موهای نازک

موهای نازک و روش صحیح مراقبت از آن‌ها

از موس یا اسپری مو استفاده کنید:

اگر از محصولات حالت دهنده مو استفاده می‌کنید انواع سبک‌تر مثل موس و اسپری مو یا تافت را به کار ببرید. محصولات ژلی و کرمی حالت دهنده مو سنگین هستند و وزن موها را زیاد کرده و آن‌ها را بی‌حالت نشان می‌دهند در حالی که موس و اسپری حجم دهنده چنین حالتی را ایجاد نمی‌کند. حتما از محصولاتی که فاقد چربی هستند و البته به مقدار خیلی کم برای حالت دادن موها استفاده کنید.

از ماسک مو استفاده کنید:

اگر از ابزارهای حرارتی مو مثل اتو و فرکننده استفاده می‌کنید حتما قبل از آن سرم حفاظت کننده موبه کار ببرید. این سرم‌ها یک لایه محافظ روی مو ایجاد می‌کنند و مانع از آسیب دیدن مو بر اثر حرارت می‌شوند.

از ابزارهای داغ کننده مو استفاده نکنید:

به طور کلی توصیه می‌کنیم که اگر موهای نازکی دارید آن‌ها را در معرض حرارت زیاد قرار ندهید چون این کار موها را شکننده، کدر و آسیب پذیر می‌کند. اگر از این ابزارها استفاده می‌کنید انواع سرامیکی را در کمترین درجه حرارت آن به کار ببرید.

از شامپوی خشک استفاده کنید:

شامپوی خشک نوعی اسپری مو است که با خنثی کردن چربی مو آن را تروتازه و تمیز می‌کند و حجم از دست رفته را به آن برمی‌گرداند. هنوز استفاده از این وسیله در کشور ما چندان رایج نشده است ولی اگر موهای نازکی دارید می‌توانید برای تمیز کردن موها بدون شستشو از آن استفاده کنید. البته فراموش نکنید که شامپوی خشک نمی‌تواند جایگزین کاملی برای شامپوی معمولی باشد.


نگهداری از موهای نازک

موها را مرتب کوتاه کنید:

چون موهای نازک مستعد موخوره هستند بنابراین کوتاه کردن آن‌ها به طور منظم و با فواصل کم به سلامت و زیبایی مو کمک می‌کند و گام مهمی در مراقبت از مو است. سعی کنید حداقل هر سه ماه یکبار این کار را انجام دهید اما حالت ایده‌آل برای موهای نازک هر ۶ تا ۸ هفته یکبار است.

مدل‌های چندلایه بهترین انتخاب هستند:

اگرموهای بلندی دارید باید مناسب‌ترین مدل را انتخاب کنید تا فشار کمتری به موها وارد شود. از آرایشگر خود بخواهید تا موهای شما را با مدل لایه لایه کوتاه کند. اگر موهای کوتاه را ترجیح می‌دهید مدل باب که در جلو بلند و در پشت کوتاه‌تر است برای موهای نازک مناسب است چون وزن کمتری دارد و موها را سنگین و بی حالت نمی‌کند.

با موهای بسته بخوابید:

خوابیدن با موهای باز برای افرادی که موی بلند و نازک دارند توصیه نمی‌شود چون این کار باعث می‌شود موها گره بخورد و شانه زدن این موهای گره خورده نه تنها دردناک است بلکه به موها آسیب می‌زند. توصیه می‌کنیم قبل از خواب موها را شانه کنید و با حالتی شل به سمت بالا جمع کنید و آسوده بخوابید و صبح موهایی زیباتر و خوش‌حالت‌تر داشته باشید.

روبالشی ابریشم و ساتن تهیه کنید:

روبالشی نقش مهمی در زیبایی و سلامت پوست و مو دارد و اگر روبالشی خود را از جنس مناسب انتخاب کنید موهایی زیباتر و سالم‌تر خواهید داشت. این مساله برای افرادی که موی نازک دارند جدی‌تر است و شاید حتی با بستن مو هم صبح‌ها با حجم زیادی از گره در مو مواجه باشید اما اگر جنس روبالشی خود را مناسب انتخاب کنید این اتفاق نخواهد افتاد. روبالشی از جنس ابریشم و ساتن گره‌های بسیار کمتری را در مو نسبت به پنبه و الیاف دیگر ایجاد می‌کند.