اولین کاری که ما هرروز پس از بیدار شدن از خواب انجام می‌دهیم رسیدگی به موها، شانه کردن و مرتب کردن ‌آن‌ها است. چون در طول شب و موقع خواب موهای زیبا و آراسته شما به هم ریخته، آشفته و نامرتب می‌شوند و نیاز به رسیدگی دارند. اما آیا این امکان وجود دارد که هر روز صبح با موهای زیبا و خوش حالتی از خواب بیدار شویم که نیاز به کمترین رسیدگی را دارند؟ کارشناسان زیبایی معتقدند که این مساله با چند ترفند ساده امکان پذیر است. اگر اطلاعات درستی درباره وضعیت خواب و نحوه حالت دادن به موها در شب داشته باشید و از محصولات مناسبی استفاده کنید می‌توانید موهای زیبا و خوش‌حالتی داشته باشید که نیاز چندانی به رسیدگی صبحگاهی ندارند. در این مقاله با این ترفندها آشنا می‌شوید.

قبل از بیان این نکات لازم است بگوییم که بهداشت خواب در سلامت و زیبایی مو اهمیت زیادی دارد. یعنی شما باید از روبالشی و ملحفه‌هایی استفاده کنید که اثری منفی روی پوست و مو ندارند. روبالشی ابریشم و ساتن کمترین آسیب را به بافت مو می‌رساند و اگر می‌خواهید سلامت موهای شما حفظ شود از این جنس برای لوازم خواب خود استفاده کنید. از طرف دیگر ترفندهایی که در این مقاله مطرح شده است همراه با شستن مو قبل و خواب و خوابیدن با موهای نمدار است که ممکن است برای برخی از افراد به خصوص افرادی که دچار مشکلات تنفسی مثل سینوزیت هستند مضر باشد.

موهای زیبا پس از خواب

برای داشتن موهای زیبا روی آن‌ها بافت ایجاد کنید

تنها چیزی که برای این کار نیاز دارید یک لنگه جوراب است (واضح است که این جوراب باید تمیز باشد). اگر قبل از خواب موهای خود را شسته‌اید و هنوز خیس هستند آن را با حوله خشک کنید در حدی که خیسی مو گرفته شود و نمدار باقی بماند. در این حالت موهای خود را به صورت شل دم اسبی کنید (محل دم اسبی باید بالا و در جایی باشد که هنگام خواب شما را اذیت نکند) و جوراب را دور دم اسبی بپیچید و انتهای آن را محکم کنید سپس دسته دم اسبی را دور جوراب بپیچید تا به شکل گرد در آید و با لبه‌های جوراب این گردی را محکم کنید تا باز نشود. صبح وقتی جوراب را باز می‌کنید خواهید دید که موهای شما به شکل زیبایی خشک شده‌اند و حجم آن‌ها افزایش یافته است. برای حفظ کردن حالت این موهای زیبا تنها کافی است از کمی اسپری مو استفاده کنید تا وز آن گرفته شود. به همین راحتی و به همین سرعت کار درست کردن موهای شما به پایان می‌رسد و آماده بیرون رفتن خواهید بود.

موهای زیبا پس از خواب

با بافتن مو در شب آن‌ها را موج‌دار کنید

فرهای باز و موج‌دار که به فر ساحلی هم معروفند این روزها بسیار ترند شده‌اند و محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارند. با فر کردن موها به این شکل موها حجیم و دراماتیک به نظر می‌رسند که بهترین گزینه برای موهای روشن هم هست. اگر شما نیز طرفدار فر کردن مو هستید و فر ساحلی و موجدار را ترجیح می‌دهید نیازی نیست که وقت زیادی را برای این کار اختصاص دهید یا این که به سالن‌های زیبایی مراجعه کنید. حتی لازم نیست از ابزارهای حرارتی استفاده کنید و به موهای زیبا و عزیزتان صدمه بزنید. شما می‌توانید این کار را در شب انجام دهید و صبح هنگام بیدار شدن از خواب فرهای ساحلی زیبا و خوش حالتی داشته باشید. قبل از خواب روی موهای نمدار خود کمی کرم حالت دهنده یا موس بزنید سپس موها را ببافید. تعداد بافت موها تعیین کننده ریزی و درشتی فرهای شما است یعنی اگر فرهای درشت و باز می‌خواهید موها را به شش دسته سه تایی به صورت رندوم  تقسیم کنید و ببافید و انتهای بافته‌ها را با کش کوچکی محکم کنید و به رختخواب بروید.  صبح پس از بیدار شدن این بافته‌ها را باز کنید و از موهای زیبا و خوش حالت خود لذت ببرید. تنها کاری که لازم است برای این موها انجام دهید شانه زدن و مقدار کمی اسپری مو است.

اگر موهای فر دارید به این روش عمل کنید

بسیاری از خانم‌هایی که موهای فر دارند هر روز صبح زمان زیادی را صرف صاف کردن موهای خود می‌کنند که این کار نه تنها وقت زیادی را از آن‌ها می‌گیرد (وقتی که می‌تواند صبر خواب یا کارهای مفید دیگر شود) بلکه به مرور زمان صدمات جبران ناپذیری هم به موها وارد می‌کند و موها حالت طبیعی و زیبای خود را از دست خواهند داد و دیگر نه فر خواهند شد و نه صاف. مسلما این چیزی نیست که شما می‌خواهید و اگر واقعا به سلامت و زیبایی موهای خود علاقمند هستید باید حالت طبیعی آن‌ها را هم بپذیرید و تنها کاری که باید انجام دهید جلوگیری از وز شدن موها است. پس اگر موهای فر دارید و می‌خواهید صبح با موهای زیبا و خوش حالت و طبیعی از خواب بیدا شوید کافی است از کرم‌های حالت دهنده فر مو استفاده کنید. قبل از خواب موهای خود را بشویید و زمانی که موها هنوز نمدار هستند این کرم را روی موها بزنید و موها را شانه کنید و به همین حالت به رختخواب بروید. کرم حالت دهنده فر مو با حالت دادن به فرها باعث می‌شود فر موهای شما حفظ شود اما کمی بازتر و شل‌تر شود. به این ترتیب صبح با موهایی فر ولی زیبا و مرتب از خواب بیدار می‌شوید و دیگر نگران گره خوردن و وز شدن موها نخواهید بود.

موهای زیبا پس از خواب

حالتی مثل سشوار کشیدن روی موها ایجاد کنید

خیلی از خانم‌ها عادت دارند صبح پس از بیدار شدن موهای خود را سشوار بکشند تا به این شکل به آن‌ها حجم بدهند. این عادت معمولا میان خانم‌هایی که موهای نازک و کم حجم دارند رایج است و نه تنها وقت زیادی را هر روز از آن‌ها می‌گیرد بلکه در درازمدت به ساقه مو آسیب وارد می‌کند و باعث می‌شود موها شکننده‌تر شده و نازک‌تر شوند. پس اگر برای سلامت موهای خود ارزش قائل هستید بهتر است این عادت مضر را ترک کنید و تا حد امکان از ابزارهای حرارتی مثل سشوار روی موهای خود استفاده کنید. با ترفندی که در این قسمت به شما معرفی می‌کنیم شما بدون استفاده از سشوار یا هر ابزار حرارتی مضر دیگری می‌توانید به موهای خود حجم بدهید و صبح با موهایی خوش حالت و حجیم از خواب برخیزید. برای این کار شما به کرم‌های حجم دهنده مو نیاز دارید. این کرم را روی نیمه پایینی موها تا نوک مو بمالید سپس موها را دور بیگودی‌های بزرگ بپچید و محکم کنید. خبر خوب این است که نیازی نیست این کا را روی همه موها انجام دهید بلکه تنها کافی است قسمت جلو و بالای سر را دور بیگودی بزرگ بپیچید. پس از این کار به رختخواب بروید و صبح بیگودی‌ها را باز کنید و با انگشتان خود به موها حالت بدهید. اگر به حالت موهای خود در آینه نگاه کنید مانند این است که همین الان از سالن زیبایی بیرون آمده‌اید.

موهای زیبا پس از خواب

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت و زیبایی مو مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)