مه مغزی معمولا به 10 دلیل پزشکی برای انسان رخ می‌دهد


مه مغزی چیست؟ تا بحال برایتان پیش آمده که نتوانید افکارتان را متمرکز کنید و گیج یا فراموشکار شوید؟ این وضعیت به عنوان مه مغزی شناخته می‌شود. مه مغزی در واقع یک مشکل سلامتی نیست بلکه اصطلاحی است که برای علائم مشخصی که بر توانایی فکر کردن شما اثر می‌گذارند، استفاده می‌شود.


  1. مه مغزی ناشی از مصرف داروها

مه مغزی ناشی از داروها

گاهی اوقات ترکیب داروها می‌تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند، در مواردی هم خود دارو، هم داروی بدون نسخه و هم داروی تجویز شده، مه مغزی را ایجاد کند.

اگر متوجه تغییراتی در فکر کردن یا تمرکز شدید، علائمتان را با پزشک در میان بگذارید. لیستی از تمام داروها، داروهای بدون نسخه، مکملهایی که مصرف می‌کنید و از پزشک عمومی بخواهید تا تداخلات مضر را مشخص کند و یا آنها را رد کند.


  1. آیا در حال درمان سرطان هستید

مه مغزی

وقتی که حافظه و تمرکز توسط شیمی درمانی تحت تاثیر قرار می‌گیرد که به آن «مغز شیمیایی» اطلاق می‌شود.

ممکن است با بخاطر آوردن جزئیات همچون اسامی یا تاریخها مشکل داشته باشید، چند وظیفه همزمان برای شما سخت باشد یا کارها را در زمانی طولانی انجام دهید. این موضوع همیشه به سرعت رفع می‌شود اما بعضی از افراد زمانی طولانی پس از درمان تحت تاثیر هستند.


  1. زمان استفاده از وسایل الکترونیک را کاهش دهید

مه مغزی

احتمالا می‌دانید که کم کردن استفاده از وسایل الکترونیک و صفحه نمایش آنها فواید بسیاری برای شما دارد. اما آیا متوجه شده‌اید که صرف ساعت‌های زیاد در رایانه، تبلت یا گوشی هوشمند می‌تواند باعث خستگی ذهنی شود؟

طبق گفته lifescience.com استفاده زیاد از وسایل دیجیتالی ممکن است بر مغز اثر منفی داشته باشد و شما را ناراحت، گیج و دچار مه مغزی و بازدهی کمتر مغز می‌کند. سعی کنید که زمانهای طولانی‌تری استفاده از وسایل دیجیتال را کنار بگذارید تا به این ترتیب مغز خود را بازیابی کنید.


  1. مه مغزی ناشی از کاهش قند خون نیز هست

مه مغزی

دکتر شیتال دکاریا متخصص بیهوشی می‌گوید: کاهش قند خون یا هیپوگلیسمی یکی از عوامل شایع گیجی و سبکی سر است که می‌تواند منجر به مه مغزی شود. وی گفت تغییرات رژیم غذایی ممکن است در این جهت عمل کند.

نوشیدن مقداری آب میوه یا خوردن یک میان وعده می‌تواند کمک کند. برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون، خوردن وعده‌های غذایی به دفعات و آماده کردن غذا یا میان وعده برای وقتی که به بیرون می‌روید به شما کمک می‌کند.


  1. بیماری مزمنی در شما وجود دارد

عدم تعادل الکترولیت‌ها

دکتر دکاریا گفت بیماری‌های دردناک مزمن همچون فیبرومیالژیا، یک اختلال حسی مغزی است که می‌تواند خواب را دچار اختلال کند و مبتلا به مه مغزی کند. حافظه کوتاه مدت و تمرکز آنها به علت مشکلات خوابشان کاهش می‌یابد.

پیدا کردن روشهایی برای مدیریت درد به خواب بهتر منجر خواهد شد. اگر برای شما پیش آمده که از مه فیبرومیالرژیا رنج ببرید، به عادات سلامتی خود نگاهی بیندازید.

بهترین درمان برای فیبرومیالژیا تغییر سبک زندگی است. توصیه درمانی من تمرکز بر استفاده از رژیم غذایی سالم با مقدار زیادی میوه و سبزیجات، ورزش منظم (یوگا و تای چی به دلیل جنبه ذهنی بدنی مفید هستند)، بهبود خواب و مدیتیشن.


  1. یائسگی هم نقش دارد

مه مغزی

مشکلات حافظه اغلب بر زنانی که در حال یائسه شدن هستند به وجود می‌آید و مدارکی وجود دارد که کاهش قابلیتهای حافظه را در طول یائسگی نشان می‌دهد.

این تغییر می‌تواند مخفیانه بر شما اثر بگذارد: یک تحقیقی در مجله یائسگی، نشان داده است که کشمکش با فراموشی و مبارزه با مه مغزی برای زنان در اواخر دهه ۴۰ و ۵۰ ممکن است به دلیل یائسگی باشد.

دکتر میریام وبر متخصص مغز و اعصاب و نویسنده تحقیق می‌گوید: مهمترین چیزی که باید درک کنید این است واقعا تغییرات شناختی وجود دارد که در طول این مرحله از زندگی یک زن رخ می‌دهد.

اگر یک زن در معرض یائسگی احساس کند که مشکلات حافظه دارد، هیچ کسی نباید صورت مساله را پاک کند یا آن را به چیز دیگری ربط دهد. او بهتر است که خیالش آسوده باشد چون یافته‌های جدید از مشکلات وی حمایت می‌کند و به او در رفع مشکل کمک خواهد کرد. او می‌تواند به حالت عادی برگردد.


  1. ممکن است مه مغزی به دلیل بارداری باشد

مه مغزی و بارداری

تغییرات حافظه و مه مغزی می‌واند بر زنان باردار اثر بگذارد. حدود ۲۵ درصد زنان باردار و پس از زایمان متوجه شده‌اند که دچار تشتت افکار شده‌اند، آنها در اتاق راه می‌روند و فراموش می‌کنند که برای چه به آنجا آمده‌اند.

دکتر ملیسا دوگان. آیا احساس می‌کنید که دارید حافظه‌تان را از دست می‌دهید؟ باید بدانید که شما تنها نیستید و این موضوع گفته شده را بخاطر بسپارید.


  1. آیا مه مغزی با MS ارتباطی دارد؟

مه مغزی

از آنجایی که بیماری ام اس بر سیستم اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد، ممکن است ارتباطات بین مغز و سایر نقاط بدن را از بین ببرد.

مغز شما با بقیه بدن صحبت می‌کند و نیمی از افرادی که MS دارند، مشکلاتی با حافظه، توجه، برنامه ریزی و یا زبان دارند. اگر بیماری MS در شما تشخیص داده شده است، تمرینات یادگیری یا حافظه ممکن است به شما کمک کند. با پزشکتان در مورد چگونگی مدیریت بهتر علائم صحبت کنید.


  1. افسردگی

خستگی بر اثر افسردگی

ممکن است بعضی چیزها را خوب بخاطر نیاورید یا قادر به فکر کردن در مورد مسائل دشوار، به راحتی نباشید. شاید قبول کردن آن برایتان سخت باشد که بدانید این مشکل به کاهش انرژی و انگیزه مرتبط است که همراه با افسردگی بروز می‌کند یا اگر افسردگی بر مغز شما اثر بگذارد موجب مه مغزی می‌شود.

درمان افسردگی، که شامل استفاده از دارو و گفتار درمانی است، باید کمک کند تا شما به وضع قبل برگردید.


  1. خواب

مه مغزی

شما برای اینکه مغزتان به خوبی کار کند باید به مغزتان استراحت دهید اما اگر خواب شما بیش از اندازه باشد، باعث مه مغزی می‌شود. مثل وقتی که از خوابی سنگین بیدار شوید و احساس هنگ کردن داشته باشید.

خواب بین ۷ تا ۹ ساعت کافی و مناسب است. برای استراحت خوب به هنگام شب باید از خوردن کافئین و الکل پس از شام خودداری کنید و کامپیوتر و گوشی همراه را دور از رختخوابتان بگذارید. این کار همچنین به تنظیم ساعت خواب و بیداری شما کمک خواهد کرد.


ترجمه و تالیف اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: ریدرز دایجست