ابتلا به آکنه یکی از مشکلاتی است که نوجوانان، جوانان و حتی افراد میانسال را نیز در دوره‌ای از زندگی گرفتار می‌کند. آکنه می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد اما مطالعات نشان داده است که بیشتر آکنه‌ها بر اثر رفتار نادرست ما با پوست به وجود می‌آیند و اگر نکات مربوط به آکنه را بدانیم و به دقت رعایت کنیم تا حد زیادی از ابتلا به آکنه مصون خواهیم بود. این کارها نیاز به هزینه اضافی یا درمان‌های خاصی ندارد و تنها جنبه مراقبتی و پیشگیری کننده دارد و می‌تواند به درمان سریع‌تر آکنه‌های فعلی شما نیز منجر شود. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز مهم‌ترین نکات مربوط به آکنه را که باید از آن‌ها آگاه باشید بیان خواهیم نمود.

لایه برداری را فراموش نکنید

لایه برداری یکی از مراحل ضروری مراقبت پوست است که برای هر نوع پوستی اعم از خشک و چرب و معمولی و سالم و آکنه‌ای ضروری است. البته ابتلا به آکنه محدودیت‌هایی برای لایه برداری به وجود می‌آورد و روش‌های مکانیکی لایه برداری برای این افراد مناسب نیست. اگر به آکنه مبتلا هستید از پاک کننده‌ای استفاده کنید که حاوی اسیدهای آلفاهیدروکسی یا بتاهیدروکسی یا گلایسولیک اسید باشد  و آن را یک شب درمیان استفاده کنید. محصولاتی که حاوی عصاره کدوتنبل، پاپایا و یا آنانس باشند نیز گزینه مناسبی برای این کار هستند.

نکات مربوط به آکنه

همیشه از مرطوب کننده و ضدآفتاب استفاده کنید

همه افراد باید این دو محصول ضروری را به طور مرتب به کار ببرند تا پوست خود را از عوامل محیطی مثل خشکی هوا، آلودگی‌ها و اشعه‌های مضر خورشید حفظ کنند. اگر مرطوب کننده نزنید پوست شما چربی اضافی ترشح می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کند و همین چربی اضافی روزنه‌های پوست را می‌بندد و به ایجاد آکنه منجر می‌شود. انجام درمان‌های آکنه هم می‌تواند باعث حساس شدن پوست در مقابل نور خورشید شود و نیاز به ضدآفتاب را بیشتر کند. اگر از مرطوب کننده‌ای که حاوی ضدآفتاب مناسب باشد استفاده کنید در واقع با یک تیر دو نشان زده‌اید.

نکات مربوط به آکنه

دست نزدن به صورت یکی از ضروری‌ترین نکات مربوط به آکنه

ترکاندن جوش‌هایی که به تازگی سر باز کرده‌اند همیشه وسوسه کننده است اما این کار می‌تواند عواقب جبران ناپذیری روی پوست شما داشته باشد و باعث گسترش عفونت پوستی و به جای ماندن اسکار و جای جوش شود. حتی اگر به آکنه دپار نباشید بهتر است تا حد ممکن به صورت خود دست نزنید چون این کار می‌تواند میکروب‌های ناشناخته‌ای را به سطح پوست شما وارد کند و منجر به ایجاد آکنه و عفونت‌های پوستی جدیدی شود که درمان آن‌ها ساده نیست. اگر قرار است به صورت خود دست بزنید حتما قبلا دستان خود را با آب و صابون بشویید.

 

درمان از درون را فراموش نکنید

گاهی آکنه نشانه‌ای از یک مشکل، عدم تعادل یا کمبود در درون بدن شما است و با از بین بردن آن عامل و مشکل آکنه شما نیز درمان خواهد شد. داشتن رژیم غذایی مناسب که حاوی همه ریزمغذی‌های ضروری باشد و در کنار آن آب کافی هم مصرف شود به زیبایی و شفافیت پوست کمک شایانی خواهد کرد. از مصرف زیاد مواد قندی، لبنیات و غلات تصفیه شده اجتناب کنید و در صورت نیاز و تجویز پزشک مکمل‌های غذایی را به صورت دارو دریافت کنید. داشتن یک بطری آب در همه جا برای کلاس و پرستیژ نیست و می‌تواند به زیبا شدن پوست شما هم کمک کند.

نکات مربوط به آکنه

هرگز با آرایش ورزش نکنید

اگر قصد دارید ورزش‌هایی انجام دهید که به افزایش ضربان قلب و تعریق منجر خواهد شد حتما قبل از این کار آرایش خود را پاک کنید چون با ورزش کردن روزنه‌های پوستی باز می‌شوند و آرایش و مواد آلوده وارد آن‌ها شده به بروز آکنه منجر خواهد شد. اما آرایش با پوست تمیز اثر عکس دارد یعنی روزنه‌های پوستی را تمیز‌تر کرده و پوست شما شفاف‌تر و شاداب‌تر خواهد شد  احتمال ابتلا به آکنه کاهش خواهد یافت. برای اطلاعات بیشتر در این مورد می‌توانید این مقاله مجله قرمز را درباره آرایش کردن در باشگاه بخوانید.

نکات مربوط به آکنه

خواب کافی یکی از مهم‌ترین نکات مربوط به آکنه

کمبود وقت در دنیای مدرن امروز سبب شده است که مردم با کاهش ساعات خواب خود به جبران این کمبود بپردازند اما یکی از مهم‌ترین نکات مربوط به آکنه همین خواب کافی است. چون یک مطالعه در ژاپن نشان داده است که کمبود خواب یکی از سه عامل اصلی ایجاد آکنه در میان نوجوانان این کشور است و در یک مطالعه دیگر ثابت شده است که به ازای هر یک ساعت کاهش خواب، استرس روانی فرد به میزان ۱۴ درصد افزایش می‌یابد. پس خواب شب را جدی بگیرید و به اندازه کافی بخوابید تا روانی آرام و پوستی زیبا داشته باشید.

 

به شستن صورت اکتفا نکنید

نه تنها صورت شما باید تمیز و پاکیزه باشد بلکه هرچیزی که به نحوی با صورت شما در تماس است باید تمیز باشد، از لباس و روسری و مقنعه گرفته تا حوله و عینک و روبالشی و لحاف. اگر به تمیزی این وسایل اهمیت ندهید به مرور زمان باکتری‌ها و آلودگی‌ها روی آن‌ها تجمع کرده و به پوست شما منتقل می‌شوند و بیماری‌های پوستی مختلفی از جمله آکنه را منجر می‌شوند. روبالشی و ملحفه‌های خود را هر هفته بشویید و لباس‌ها و حوله‌ها را نیز تمیز و ضدعفونی نگه دارید تا پوستی سالم و زیبا داشته باشید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)