دنیای مد یک دنیای پویا و در حال تحول دائمی است. در هر دوره و هر زمانی سبک خاصی از لباس و استایل به عنوان مهم‌ترین مدل‌های لباس آن دوره شناخته شده و محبوب می‌شود و در دوره دیگری این مدل‌ها به فراموشی سپرده می‌شوند. دنیایی که ما امروز به عنوان دنیای مد می‌شناسیم به یک باره به وجود نیامده است و حاصل چندین دهه و حتی قرن تلاش و ابداع طراحان لباس مختلف بوده است، طراحانی که با شکستن قوانین قدیمی افق‌های جدیدی را به روی این هنر گشوده و صنعت مد و بالطبع آن جامعه را تحت تاثیر قرار داده‌اند. در این مقاله اختصاصی از مجله قرمز مهم‌ترین مدل‌های لباس در هر دهه از قرن بیستم را که باعث تغییر و تحول در دنیای مد شده و ظاهر آن را برای همیشه تغییر داده‌اند به شما معرفی می‌کنیم. جالب است بدانید که بیشتر این مدل‌ها هنوز هم محبوب هستند و به عنوان یک سبک و مدل کلاسیک شناخته می‌شوند.

۱۹۰۰: لباس‌های خم شونده و انعطاف پذیر

در دوران ملکه ویکتوریا لباس‌های پوشیده و ناراحت در حال آزار دادن خانم‌ها بودند و هیچ راه نجاتی از آن‌ها متصور نبود و لباس‌های زیر تنگ موسوم به کرست با فشار زیاد سعی داشتند فرم ساعت شنی را به اندام زنانه تحمیل کنند.  اما با مرگ ویکتوریا و شروع دوران شاه ادوارد هفتم در ۱۹۰۱ سبک خاصی از لباس‌های زیر معرفی شد که به کرست‌های انعطاف پذیر و سالم موسوم شد. اما این لباس‌های زیر از نظر راحتی تفاوت زیادی با مدل‌های قبلی نداشتند و سالم‌تر هم نبودند. اما معرفی این مدل راه را برای حذف کرست از لباس‌های زنانه و استفاده از لباس‌های معمولی و راحت فراهم کرد.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۱۰: دامن‌های جمع شونده یکی از مهم‌ترین مدل‌های لباس

پس از حذف کرست و استفاده بانوان از لباس‌های راحت‌تر، به تدریج لبه دامن‌ها بالاتر رفتند و خانم‌ها به جای پوشیدن دامن‌هایی که روی زمین کشیده می‌شدند از دامن‌های کوتاه‌تر که تا مچ پا می‌رسیدند استفاده کردند. در این زمان پل پوآرو طراح معروف تاثیر گذار فرانسوی سبک خاصی از دامن‌ها را ابداع کرد که به دامن هابل معروف شدند. این دامن‌ها در قسمت بالا گشاد بودند اما در قسمت پایین و روی ساق پا جمع و تنگ می‌شدند. خوشبختانه این مدل عجیب مدل زیادی دوام نیاورد اما تاثیر آن در لباس‌های دوره‌های بعد به خوبی مشهود است.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۲۰: استایل فلاپری یکی از اثرگذارترین سبک‌های لباس

سبک فلاپری را می‌توان شاخص‌ترین سبک دهه ۱۹۲۰ برشمرد و هر جا که لباس‌هایی با کمر گشاد و افتاده و اکسسوری‌ها تزئینات پردار و منجوق‌دار مشاهده شود ما بلافاصله به یاد این دهه و سبک خاص آن می‌افتیم. سبک فلاپری یکی از مهم‌ترین مدل‌های لباس در قرن بیستم بود که تاثیر زیادی روی کارهای طراحان معروف مثل کوکو شانل و ابداع لباس کوتاه مشکی زنانه داشت، لباسی که باعث شد رنگ مشکی به جای رنگ عزاداری و رنگ مخصوص بیوه‌ها به یک رنگ شیک و خاص تبدیل شود.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۳۰: برش اریب پارچه یکی از مهم‌ترین مدل‌های لباس

در دورانی که آمریکا با بحران و رکود اقتصادی بزرگی درگیر بود پرده سینما محلی برای فرار از مشکلات اقتصادی به شمار می‌رفت. در این دوران ستارگان بزرگی مثل بتی دیویس، جین هارلو و جوآن کرافورد با لباس‌های زیبای خود در فیلم‌ها می‌درخشیدند، لباس‌هایی مثل کت و دامن‌های شیک و لباس‌های شب بلند و روان که باعث محبوبیت طراحی‌های مادلین ویونه در این دوره شدند. مادلین ویونه مبدع برش اریب در لباس‌ها است، برشی که باعث می‌شد پارچه روان‌تر و نرم‌تر شود و به حالتی جذاب روی تن بایستد.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۴۰: لباس‌های زیر و تبدیل شدن آن به مهم‌ترین مدل‌های لباس

جالب است بدانید که ست لباس زیر زنانه و یا لباس شنای دو تکه موسوم به بیکینی تاریخچه‌ای طولانی دارد و به جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. در سال ۱۹۴۳ دولت آمریکا پارچه را جیره بندی کرد و کمبود پارچه علت به وجود آمدن لباس‌های شنای دو تکه شد. سه سال بعد یک طراح فرانسوی به نام لویی رئارد لباس‌های زیر را به شکلی که ما امروز می‌شناسیم معرفی کرد و نام آن را بر اساس آزمایشات هسته‌ای آمریکا؛ بیکینی نام گذارد. البته چندین دهه طول کشید تا این مدل توسط مردم پذیرفته شود و مورد استفاده عمومی قرار بگیرد.

۱۹۵۰: معرفی سبک جدید به عنوان یکی از مهم‌ترین مدل‌های لباس

در سال ۱۹۴۷ کریستین دیور فرم جدیدی از لباس زنانه را ابداع کرد که به New Look موسوم شد. در این سبک، کمر لباس تا حد ممکن باریک طراحی می‌شود و دامن لباس هم پر و چین‌دار و از جنس تافته چند لایه تهیه می‌شود. این سبک واکنشی در مقابل سبک محدود و صرفه جویانه دوران جنگ بود و تنها میان قشر ثروتمند محبوب نشد بلکه زنان طبقه متوسط هم به آن علاقه نشان دادند چون New Look نمادی کامل از زنانگی بود و با سبک زندگی آن دوره تطبیق کاملی داشت.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۶۰: دامن‌های کوتاه و انقلابی در دنیای مد و فمینیسم

گفتیم که از آغاز قرن بیستم دامن‌های زنانه روز به روز در حال کوتاه شدن بودند و در دهه ۱۹۶۰ ماری کوانت کوتاه‌ترین دامن‌هایی را که مردم تا آن زمان دیده بودند در بوتیک خود در لندن معرفی کرد. این دامن‌ها با واکنش‌های شدیدی از طرف جامعه مواجه شدند و مخالفان و موافقان زیادی داشتند، این سبک با عصر فضا و فوتوریسم آن دوره هم همزمان شد و دامن‌های متالیک و چند رنگ کوتاه با تکنولوژی جدید به تولید رسیدند و دنیای مد را دچار تغییر و تحول بزرگی کردند.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۷۰: معرفی کفش‌های لژدار به عنوان یکی از مهم‌ترین مدل‌ها

با شروع دهه هفتاد شلوارهای جین روز به روز گشاد‌تر می‌شدند و همزمان کفش‌ها هم ارتفاع بیشتری می‌گرفتند. این سبک که به سبک دیسکو معروف بود محبوبیت زیادی میان جوانان پیدا کرد و چهره مد را دگرگون کرد. در حالی که در آن سوی اقیانوس در شهر لندن طراحان دیگری مثل ویوین وست وود و مالکوم مک لارن با معرفی تیشرت‌های طرح‌دار و دامن‌های چهارخانه کوتاه پیلی‌دار سبک متفاوت و خاصی را دنبال می‌کردند.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۸۰: لگینگ و ساپورت یکی از مهم‌ترین مدل‌های لباس

تنها لباسی که از دهه ۱۹۸۰ تا کنون بدون تغییر باقی مانده و از محبوبیت آن کاسته نشده است شلوارهای کشی تنگ موسوم به لگینگ و ساپورت هستند. این شلوارها همزمان با تولید انبوه پارچه‌های اسپندکس (نوعی الیاف با قابلیت کشسانی بسیار بالا) تولید شدند و برای ورزش و گرم نگه داشتن پاها همراه با گرمکن ورزشی و کاپشن مورد استفاده قرار می گرفتند. در کنار این شلوارها، کت‌ها و ژاکت‌های اپل‌دار هم مدلی بودند که محبوبیت فراوانی پیدا کردند و به سبک شاخص این دوره تبدیل شدند.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۱۹۹۰: سبک مینیمالیسم یکی از مهم‌ترین مدل‌های لباس

در دهه ۹۰ میلادی سبک جوان پسندانه سبک غالب طراحی لباس بود و در این دوره طراحان جوانی مثل مارک جیکوبز پا به عرصه گذاشتند که شناخت خوبی از سلیقه جوانان آن دوره داشتند. در این زمان در کنار شلوارهای گشاد و طرح‌های گلدار که محبوبیت زیادی پیدا کرده بودند سبک مینیمال و ساده از مهم‌ترین مدل‌های لباس به شمار می‌رفت. لباس‌های ساده تنگ و کوتاه و تاثیر سبک هیپ هاپ فشن را در دهه ۹۰ میلادی شکل داد و به دوره بعدی منتقل کرد.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۲۰۰۰: ست لباس راحتی به عنوان یک لباس سطح بالا

ست لباس راحتی مثل بلوز و شلوار و سوییشرت و شلوار لباس‌هایی بودند که تنها در این دوره به عنوان لباس‌های شیک و سطح بالا به کار رفتند و ستارگانی مثل پاریس هیلتون و جنیفر لوپز در محبوبیت آن‌ها نقش داشتند. تیشرت‌های گرافیکی (تیشرت “طرفداران “آنیستون” و “جولی”) ، بلوزهای کوتاه و کلاه‌های کاسکت شیک جزو محبوب‌ترین لباس‌های دهه ۲۰۰۰ بودند که البته عمر طولانی نداشتند و پس از مدتی به فراموش سپرده شدند.

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

۲۰۱۰: سبک ورزشی سطح بالا یکی از جدیدترین مدل‌های لباس

حال که هشت و نیم سال از این دهه می‌گذرد و تقریبا در دوران پایانی دهه ۲۰۱۰ به سر می‌بریم بهتر می‌توانیم به گذشته نگاه کنیم و ترندهای غالب این دهه را تشخیص دهیم. همان طور که می‌دانید در این دهه شلوارهای جین تنگ بسیار محبوب بودند و علیرغم تبلیغات زیادی که برای فراموش شدن این مدل‌های لباس انجام شد اما از محبوبیت آن‌ها کاسته نشد. در کنار این مدل، سبک ورزشی سطح بالا Athleisure که ارتباط نزدیکی با سبک نورمکور Normcore دارد به عنوان مهم‌ترین مدل‌های لباس این دهه شناخته می‌شوند. در این زمان همه ما می‌توانیم با کفش‌های کتانی شیک خود در شهر گردش کنیم و احساس راحتی کافی داشته باشیم. در این شرایط واقعا چه کسی دوست دارد به گذشته برگردد؟

تاثیرگذارترین و مهم‌ترین مدل‌های لباس

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: WhoWhatWear (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)