به تازگی شرکت کوالکام برای ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین اقدام کرده و دادخواستی را بر علیه شرکت اپل در این زمینه تنظیم نموده است. در واقع سران کوالکام قصد دارند در صورت امکان به تولید و فرش گوشی‌های آیفون در کشور چین پایان دهند و اپل را از فعالیت‌های تولیدی و بازرگانی در این کشور بزرگ باز دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر از چند و چون اقدام جدید کوالکام برای ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین می‌توانید در ادامه‌ی مطلب پیش رو با مجله قرمز همراه باشید.

این گونه به نظر می‌رسد که شرکت کوالکام قصد دارد با اقدام برای ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین فعالیت‌های تولیدی شرکت اپل را در کشوری که بیشترین حجم از گوشی‌های آیفون در آن تولید می‌شود متوقف سازد. در مجموع چیزی نزدیک به دو سوم از درآمدهای شرکت اپل از فعالیت‌های تولیدی این شرکت در کشور چین به دست می‌آید. درآمدهایی که از دست رفتن آن‌ها می‌تواند ضربه‌ی بزرگی را به این شرکت صاحب‌نام وارد سازد.

اقدام حقوقی کوالکام برای ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین

در راستای تحقق هدف ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین وکلای شرکت کوالکام با حضور در دادگاه مختص به حفظ حقوق معنوی محصولات در شهر پکن اقدام به تنظیم دادخواستی بر علیه شرکت اپل نموده‌اند. دادخواستی که در آن شرکت اپل متهم به استفاده‌ی غیر مجاز از حق امتیاز برخی محصولات کوالکام بدون پرداخت حق کپی رایت آن‌ها شده است. در این میان سخنگوی رسمی شرکت کوالکام یعنی کریستین تریمبل مدعی آن است که شرکت اپل بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای اقدام به استفاده از برخی تکنولوژی‌های ابداعی شرکت کوالکام نموده است.

در واقع سران شرکت کوالکام مدعی آن هستند که اعضای شرکت اپل بدون پرداخت حق کپی رایت، حداقل سه مورد از ابداعات و تکنولوژی‌های انحصاری دارای حق امتیاز آن‌ها را مورد بهره‌برداری قرار داده‌اند. ابداعاتی که از میان آن‌ها می‌توان به تکنولوژی مربوط به مدیریت میزان قدرت باتری گوشی و همچنین نوعی تکنولوژی اختصاصی مرتبط با صفحه نمایش لمسی تلفن‌های هوشمند، که با نام Force Touch شناخته می‌شود، اشاره کرد. به همین دلیل آن‌ها تصمیم به انجام اقدام عملی برای ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین گرفته‌اند.

تولید آیفون

استفاده‌ی ابزاری از دعوای حقوقی ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین

البته سخنگوی رسمی شرکت اپل یعنی جاش روزن‌استاک معتقد است که ادعای کوالکام مبنی بر استفاده‌ی غیر مجاز اپل از تکنولوژی‌های اختصاصی این شرکت صحت ندارد. او همچنین مدعی آن است که در میان گفتگوهای پیوسته‌ای که میان دو شرکت اپل و کوالکام طی سال‌های اخیر وجود داشته، هیچ اشاره‌ای به تکنولوژی‌های مورد ادعای کوالکام صورت نگرفته است. در مجموع روزن استاک به این نکته اشاره کرده است که مانور جدید حقوقی شرکت کوالکام نیز همانند اقدامات مشابه پیشین این شرکت، در نهایت به شکست خواهد انجامید و عایدی خاصی برای سران کوالکام به همراه نخواهد داشت.

در این میان برخی از تحلیلگران بازار موبایل نظیر مایک واکلی معتقدند که اقدام حقوقی شرکت کوالکام بر علیه اپل بیش از هر چیز به دلیل دوری این دو شرکت از یکدیگر طی ماه‌های اخیر صورت گرفته است. در واقع او بر این اعتقاد است که سران کوالکام قصد دارند با این اقدام خود اپل را بار دیگر بر سر میز مذاکره بنشانند و سران این شرکت را وادار به همکاری مجدد نمایند.

تا چندی پیش شرکت اپل برای اتصال برخی از مدل‌های گوشی آیفون خود به شبکه‌ی ارتباط سلولی بی‌سیم از مودم‌های مبتنی بر چیپ کوالکام استفاده می‌کرد. با این حال سران اپل که از زیاده‌خواهی شرکت کوالکام در زمینه لیسانس تکنولوژی‌های اختصاصی‌شان گله‌مند بودند، مدتی قبل یک دادخواست حقوقی ضد تراست را بر علیه این شرکت تنظیم نمودند و طی یک اقدام عملی به همکاری با شرکت اینتل در زمینه‌ی تامین چیپ‌های مورد نیاز خود پرداختند.

حال به نظر می‌رسد که شرکت کوالکام قصد دارد با به راه انداختن این دعوای حقوقی جدید و اقدام نمادین برای ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین سران اپل را بار دیگر مجاب به همکاری مجدد نماید. گفته می‌شود که شرکت کوالکام به طور سالانه چیزی نزدیک به ۲ میلیارد دلار بابت حق لیسانس تکنولوژی‌های اختصاصی خود از شرکت اپل دریافت می‌کند. درآمد هنگفتی که صرف‌نظر کردن از آن کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسد.

در این میان مایک واکلی معتقد است که شرکت اپل در نهایت کوتاه آمده و با شرکت کوالکام به توافق خواهد رسید. چرا که سران این شرکت قصد ندارند حتی یک روز از فرآیند تولید گسترده‌ی گوشی‌های آیفون خود در کشور چین را به تعویق بیاندازند و با تغییر الگوی تولید و فروش خود در این کشور پهناور، ضرر و زیان هنگفتی را متحمل شوند. در مجموع نیز به نظر نمی‌رسد که دعوای حقوقی مربوط به ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین در نهایت به کوتاه ماندن دست اپل از بازار این کشور منجر شود.

با این حال در صورت رخ دادن این اتفاق نتیجه‌ی نهایی بیش از همه به کام تولیدکنندگان تلفن‌های هوشمند در کشور چین خواهد بود. شرکت‌هایی نظیر شرکت شیائومی و شرکت هواوی که در طول چند سال اخیر رشد قابل توجهی را در بازار تلفن‌های هوشمند تجربه کرده‌اند و سهم خود از میزان فروش محصولاتشان در این بازار را به شکل جهشی افزایش داده‌اند. مسلما در صورت کوتاه ماندن دست رقیب قدرتمندی به نام اپل از بازار پر مشتری و پر سود چین، این شرکت‌های بومی می‌توانند در خانه دست بالا را داشته باشند و سهم بیشتری از بازار را تصاحب نمایند.

در هر حال باید دید که دعوای حقوقی جدید شرکت کوالکام و شرکت اپل بر سر بحث ممنوعیت تولید آیفون در کشور چین در نهایت به کجا خواهد انجامید و چه نتایجی را در بر خواهد داشت.

منبع: بلومبرگ (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.