در این مطلب به مقایسه‌ی دو شرکت آمازون و علی بابا، که در زمینه‌ی تجارت الکترونیک یا به عبارت بهتر، در زمینه‌ی خرده فروشی اینترنتی فعالند، می‌پردازیم. این مطلب در مورد مقایسه‌ی این دو شرکت – علی بابا و آمازون – برای مدیرانی که می‌خواهند با بازار روز دنیا پیش روند و همگام با شرکتت  های بزرگ فعال در حوزه‌ی تجارت الکترونیک در دنیا باشند، مفید خواهد بود.

کدام یک از دو شرکت آمازون و علی بابا در حیطه ی بین المللی، پیشرو خواهند بود؟

هر دوی این شرکت ها نقاط قوت متفاوتی دارد و هر دو تمایل دارند که در زمینه ی تجارت الکترونیک رهبری بین المللی را به دست بگیرند. این دو شرکت در حوزه ی تجارت الکترونیک بسیار موفق عمل کرده اند و موضوع جالبی است که بدانیم کدام یک از این دو شرکت بزرگترین خرده فروش اینترنتی در جهان خواهند بود. دانستن برتری های این دو شرکت نسبت به یکدیگر برای مدیران و سایر کسانی که به تجارت الکترونیک علاقه دارند، حائز اهمیت خواهد بود.

دو شرکت آمازون و علی بابا، از نظر مدل یا نوع خرده فروشی، مسائل مالی، لجستیک (حمل و نقل و در کل، جریانات فیزیکی)، تکنولوژی، دسترسی بین المللی، کانال های چندگانه، دسته بندی محصولات، فرهنگ و راحتیِ استفاده مورد بررسی قرار گرفته و با هم مقایسه شدند. چکیده‌ی نتایج به صورت خلاصه در این مطب از مجله قرمز آورده شده است.

۵ سال زودتر شروع کردن در پیشروی از نظر تکنولوژی اینترنت، برای آمازون بسیار مفید بوده است. به خصوص اینکه این شروع زودهنگام، در یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا اتفاق افتاده است. در حالی که شرکت علی بابا از نظر زمانی، کمی دیرتر شروع به پیشرفت در زمینه‌ی تکنولوژی اینترنتت کرد. آمازون در ۱۴ کشور جهان دسترسی وب سایت خود را قرار داد و این موضوع به علاوه‌ی لجستیک (حمل و نقل) و زیرساخت‌های قوی مربوط به آن، باعث مطرح شدن آن در حوزه‌ی بین المللی به عنوان خرده فروش اینترنتی گردید. البته استراتژی فرا مرزی شرکت علی بابا نیز قدرتمند است. این شرکت، به نظر می‌رسید که تمرکز اصلی خود را بر روی کشور چین گذاشته است، اما بین المللی شدن آن، خط بطلانی بر این دیدگاه کشید. اگر این شرکت بتواند چین را به یک قطب تولید و مصرف بین المللی تبدیل کند، که در واقع زیر ساختی را برای صادرات و واردات دیجیتالی فراهم آورد، اهمیت جهانی خاصی پیدا خواهد کرد و در سرمایه‌های خود این شرکت نیز صرفه جویی ایجاد خواهد شد.

علی بابا در مقایسه با آمازون

فروشگاه‌های منطقه‌ای یا محلی، نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. تشخیص آینده‌ی این فروشگاه‌ها، به دانش عمیقی از درک چگونگی عملکرد آن‌ها نیاز دارد. این موضوع به شرکتی مثل آمازون کمک خواهد کرد که برای گسترش خود در کشورهای توسعه یافته برنامه ریزی کند و به شرکت علی بابا بینشی می‌دهد تا به کشورهای در حال توسعه توجه کند.

چگونگی پاسخگویی به تقاضاهای متفاوت مشتریان، به استراتژی‌ها و فلسفه‌ی هر کدام از این دو شرکت بزرگ بستگی دارد. شرکت آمازون ترجیح می‌دهد قدرت را در قلمرو خود متمرکز کند و برنامه‌های وسیع خود را، خود مدیریت نماید؛ تاکتیکی که تا به امروز نیز بسیار مؤثر و کارآمد بوده است. این شرکت بسیار ریسک پذیر است؛ چه در زمینه‌ی گسترش در یک کشور جدید، و چه در زمینه‌ی سرمایه گذاری برای یک تکنولوژی بسیار گران قیمت، ریسک‌های زیادی انجام می‌دهد. از طرف دیگر، شرکت علی بابا، بر طبق میزان قدرت تشخیص می‌دهد که با کدام شرکت در حوزه ی خرده فروشی شراکت و همکاری نماید. این نوع عملکرد، بر مبنای ارتباطات با سازمان‌های مختلف است ضمن اینکه در هزینه‌ها بسیار صرفه جویی می‌شود. این شرکت مشتاق تجربه‌های متفاوت است اما به طور کلی، سرمایه گذاری‌های نه چندان گران و در عین حال سود آور را ترجیح می‌دهد.

شرکت آمازون در زمینه‌های زیادی قدرتمند است اما کدام یک از نقاط قوت این شرکت مهم‌تر است؟ آیا نقطه قوت بین المللی بودن آن و لجستیک قوی این شرکت جبران مدل پر هزینه‌ی این شرکت در قبال سود نسبتاً کم آن را خواهد کرد؟ آیا قدرت شرکت علی بابا در زمینه‌ی مشارکت‌ها و همکاریی هایش با خرده فروشان قوی قدرت این شرکت را برای گسترده شدن در کشورهایی با شیوع کمتر اینترنتی را بیشتر خواهد کرد؟ این‌ها نکات دقیقی هستند که باید در موردشان تأمل کرد.

ترجمه ی اختصاصی سایت مجله قرمز

منبع : digitalcommerce360.com

  • اگر این مطلب مورد علاقه ی شما بود، پیشنهاد می‌شود مقاله ی پیش بینی روند تجارت الکترونیک در سال ۲۰۱۷ را نیز مطالعه کنید.
  • خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت زیر این مطلب با ما در میان گذارید و به بهبود مطالب در آینده کمک نمایید.