سامسونگ آخرین جفت رقبای آیفون یعنی سامسونگ گلکسی S9 و گلکسی S9 پلاس را در ۱۶ مارس به معرض فروش گذاشت. و امسال رقابت در مورد دوربین است. گوشی‌های جدید سامسونگ دارای یک دیافراگم دوگانه مکانیکی هستند که می‌تواند بسته به روشنایی محیط عکس را تنظیم کند و یک بخش جدید Super Sio-mo که بطور اتوماتیک از فیلمهای شما تصویر متحرک (GIF) درست می‌کند.

اما این تنها چیز جدیدی نیست که در مورد آن می‌خواهیم صحبت کنیم. اگر از اپل آیفون استفاده می‌کنید، بسیاری از ویژگی‌های دقیقتری در گوشی‌های سامسونگ و دیگر دستگاه‌های اندرویدی وجود دارد که ممکن است ارزش توجه را داشته باشند.

بعد از استفاده یک هفته‌ای از سامسونگ گلکسی S9 پلاس در عوض آیفون X، پی بردم که پنج ویژگی وجود دارد که به ما نشان می‌دهد، گوشی هوشمند اپل در بعضی موارد در برابر رقیب خود کم آورده است.

صفحه نمایش دائمی سامسونگ گلسی S9سامسونگ گلکسی S9

صفحه نمایش گوشی هوشمند سامسونگ می‌تواند حتی زمانیکه صفحه نمایش خاموش باشد، اطلاعاتی مانند زمان، تاریخ، میزان باتری و آیکون‌های اطلاع رسانی را نشان دهد. شاید دوست داشته باشید بدون آنکه تلفن را باز کنید تنها با نگاه کردن به آن از ساعت مطلع شوید یا اینکه پیامک‌های جدید یا تماسهای از دست رفته را متوجه شوید.

این ویژگی سامسونگ گلکسی S9 بخصوص برای کسانی که آیفون X دارند خوب است چون به دلیل نداشتن حسگر اثر انگشت مجبورند گوشی را قفل کنند. مدلهای قبلی سامسونگ مثل گلکسی S8 و گلسی S7 هم مثل سایر گوشی‌های اندروید همانند گوگل پیکسل ۲، ویژگی صفحه نمایش دائم را دارند.

انعطاف پذیری بیشتر سامسونگ گلکسی S9

سه ویژگی در گلکسی S9 وجود دارد که باعث انعطاف پذیری بیشتر آن نسبت به آیفون شده است: سنسور اثر انگشت، اسلات کارت microSD و جک هدفون. در این گوشی اگر نخواهید از تکنیک تشخیص چهره استفاده کنید مجبور هم نیستید که رمز گوشی را تایپ کنید و می‌‌توانید از هر جفت سیم هدفون بدون یادآوری استفاده از آداپتور استفاده کنید. به علاوه اینکه می‌دانید با خرید کارت microSD قابلیت افزایش حافظه را هم دارید که بسیاری از آنها بسته به اندازه آن کمتر از ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارند و در این صورت هر گونه نگرانی از بابت کمبود فضای ذخیره سازی از بین می‌رود.

اگر چه تشخیص چهره آیفون X، اکثر اوقات کا را راه می‌اندازد اما اغلب کاربران هنوز هم در پی تایپ کردن رمز گوشی اپل خود هستند. در این وضعیت آرزو می‌کنند که کاش آیفون X هم یک اسکنر اثر انگشت روی بخش پشتی خود داشت مانند آنچه که در گوشی سامسونگ کلکسی S9 و دیگر گوشی‌های اندروید هست. سنسور اثر انگشت گلکسی S9 در مقایسه با نسخه‌های قبلی در یک وضعیت بهتر یعنی در زیر دوربین قرار دارد به جای آنکه در کنار آن باشد که  دستیابی به صفحه هوم را آسانتر کرده است چون انگشت به طور طبیعی با سنسور هماهنگ می‌شود. به نظر من این روش ساده‌تر و راحت‌تر از آن است که به انتظار بنشینید تا دوربین چهره شما را تشخیص دهد.

از آنجایی که گلکسی S9 دارای جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری است لازم نیست نگرانی بابت داشتن لوازم جانبی دیگر علاوه بر آنچه که در حال حاضر دارید برای گوشی کردن به موسیقی، داشته باشید. آیفون‌های جدیدتر و بسیاری از گوشی‌های اندرویدی جدید جک هدفون ندارند به این معنی که شما مجبو ربه استفاده از دانگل برای اتصال هدفون‌های سیمی به دستگاه هستید. در غیر اینصورت انتخاب شما استفاده از ایرباد است عرضه شده همراه دستگاه یا استفاده از هدفون بی سیم بلوتوث است.

همانند بسیاری از گوشی‌های اندروید می‌تواند با خرید یک کارت microSD برای گوشی سامسونگ گلکسی S9، ظرفیت حافظه را بالا ببرید، که برای آنهایی که فیلمهای سینمایی را به صورت کامل دانلود کرده‌اند یا ویدئوهای ۴K روی گوشی دارند، خیلی خوب است. این امکان وجود دارد که کارت microSD با ظرفیت ۱۲۸ گیگابایت را اضافه کنید در حالی که در مورد گوشی آیفون، مجبور هستید که از همان حافظه‌ای که روز اول با آن بوده استفاده کنید.

دوربین مخصوص محیط کم نور

دوربین فوق العاده آیفون X بسیار دقیق است و در اغلب موارد جزئیات دقیق‌تر و بهتری نسبت به سامسونگ می‌گیرد اما زمانی که پای عکاسی در تاریکی در میان باشد، سامسونگ برنده است. تقریبا هر موقع که در محیط تاریک عکس گرفتم، دوربین سامسونگ گلکسی S9 پلاس توانست عکسها را شفاف‌تر و واضح‌تر از آیفون X بگیرد. این به لطف ویژگی پیشرفته دوربین S9 است که می‌تواند دیافراگم آن را به فاصله کانونی ۱/۵ یا ۲/۴ بسته به میزان روشنایی تنظیم کند.

در زیر برای مقایسه ۳ عکس توسط گوشی‌های سامسونگ گلکسی S9 پلاس، S8 و آیفون X گرفته شده است.

سامسونگ گلکسی S9

iphone X

سامسونگ گلکسی S9

Galaxy S9 Plus

سامسونگ گلکسی S9

Galaxy S8

صفحه منحنیسامسونگ گلکسی S9

گوشی‌های هوشمند جدید سامسونگ، اپل، گوگل و ال جی همه دارای صفحات نمایش بدون لبه یا همان بدون مرز هستند که تقریبا تمام سطح دستگاه را اشغال می‌کنند اما گوشی‌های جدید سامسونگ و همچنین گلکسی S8 و گلکسی نوت ۸، در نمایشگرهای از لحاظ صفحه نمایش متفاوت هستند بنابراین به میزان جزئی در لبه‌های چپ و راست تلفن منحنی هستند. این به دستگاه ظاهر ظریف‌تری می‌دهد و این توهم را ایجاد می‌کند که هیچ قابی در اطراف صفحه نمایش وجود ندارد.

به علاوه گلکسی S9 شکافی برای دوربین و سنسور تشخیص چهره در بالای صفحه ندارد، یک طراحی انتخابی که بعضی از متخصصان فن و طرفداران بخاطر آن اپل را مورد انتقاد قرار دادند.

مولتی تسکینگ

حتما شما هم مثل سایر افراد جامعه از گوشی هوشمند خود تقریبا برای همه چیز استفاده می‌کنید: پیدا کردن مسیرها، یادداشت برداری، ارسال ایمیل، مرور فیسبوک و غیره. این بدان معنی است که زمان زیادی را صرف رفتن از برنامه‌ای به برنامه‌ دیگر می‌کنید به ویژه اگر سعی کنید که مطلبی را از یادداشت‌هایتان یا یک مرورگر وب به یک ایمیل کپی کنید.

در عین حال که سادگی iOS برای اکثر کاربران جذاب است اما گوشی‌های آندروید به طور کلی در کمک کردن به شما برای انجام چندین وظیفه همزمان، بهتر است. گوشی‌های هوشمند سامسونگ از خیلی وقت پیش توانایی باز کردن بیش از یک برنامه روی صفحه را در یک زمان ارائه داده‌اند و این موضوع در مورد گلکسی S9 تفاوتی ندارد. فقط روی دکمه برنامه‌های باز شده بزنید و نماد چند پنجره‌ای را در نوار عنوان برنامه فشار دهید تا در وضعیت تقسیم صفحه نمایش راه اندازی شود. اپل تلاش کرده است تا مولتی تسکینگ بهتری را به iPad از طریق ویژگی‌هایی همچون Slide Over و Split View در سال‌های اخیر برساند اما ما هنوز باید منتظر بمانیم تا ببینیم این قابلیتها به آیفون می‌رسد.

ترجمه اختصاصی توسط مجله قرمز

منبع: TIME