استرس شدید و مداوم روی بدن ما تاثیرات منفی زیادی دارد اما آیا با آثار استرس روی پوست آشنایی دارید؟ هرچقدر هم که زندگی آرام و پر از نشاط باشد همیشه یک روز بد در انتظار ماست و اتفاقاتی پیش می‌آید که شرایط را دشوار کرده و استرس و اضطراب ناشی از آن به سراغ ما می‌آیند. اولین و ساده‌ترین راه حل جلوگیری از قرار گرفتن در شرایط استرس آور است که تقریبا ممکن نیست مگر این که بخواهید زندگی خود را تعطیل کنید. بنابراین شما باید بتوانید با استرس و عواقب آن مقابله کنید و طوری عمل کنید که آثار استرس روی پوست به حداقل رسیده و درمان شود. در این مقاله می‌خوانید که چطور با آثار استرس روی پوست مقابله کرده و آن را درمان کنید.

آثار استرس روی پوست شما

مطالعات ثابت کرده است که استرس باعث ایجاد آکنه، تشدید اگزما، رزاسه و پسوریازیس می‌شود. چون وقتی شما تحت فاشرهای عصبی و استرسی قرار دارید بدن شما نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد و هورمون استرس یعنی کورتیزول ترشح می‌کند و همین هورمون است که باعث تجمع آب در لایه‌های زیرین پوست شده و لایه‌های رویی را ضعیف‌تر می‌کند. در نتیجه پوست حساس‌تر و آسیب پذیرتر شده و دچار التهاب می‌شود چون نمی‌تواند رطوبت را حفظ کند در نتیجه فرآیند التیام و بازسازی پوست مختل می‌شود. علاوه بر این کورتیزول غدد چربی روی پوست را فعال می‌کند و این افزایش فعالیت منجر به بسته شدن روزنه‌ها و فولیکول‌های موی سطح پوست شده و محیطی مناسب برای رشد باکتری‌های تولید کننده آکنه می‌شود.

آثار استرس روی پوست جنبه دیگری هم دارد، با افزایش استرس حال عمومی بدن شما نامساعد می‌شود و و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهید در نتیجه کمتر در فعالیت‌های سرگرم کننده شرکت می‌کنید. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در استرالیا انجام شد مشخص شد کسانی که دچار مشکلات پوستی مثل اگرما هستند ۵۹ درصد بیشتر به افسردگی دچار می‌شوند و در سال ۲۰۱۵ نیز ثابت شد ابتلا به پسوریازیس خطر افسردگی را در زنان افزایش می‌دهد. در نتیجه ارتباط دوگانه‌ای میان سلامتی پوست و سطح استرس شما وجود دارد اما این به آن معنا نیست که نمی‌توان از این عوارض فرار کرد. کارشناسان توصیه‌هایی دارند که می‌تواند شرایط را برای شما بهتر کند و آثار استرس روی پوست را به حداقل برساند.

مقابله با آثار استرس روی پوست

توصیه‌های متخصص پوست

فصل پاییز یکی از بدترین فصل‌ها برای پوست شما است چون در کنار سردی آب و هوا و خشک‌تر شدن آن معمولا شرایط شغلی و آموزشی به گونه‌ای است که استرس افراد را افزایش می‌دهد. این زمان پر از استرس بهترین فرصت برای احیای پوست با استفاده از برنامه سم زدایی چهل روزه است که در هر سنی قابل انجام است. در این دوره لازم نیست کارهای خاصی انجام دهید فقط استفاده از اسکراب و تونر و ماسک صورت را کنار بگذارید و به جای آن از آب گرم و حوله برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید. اگر استفاده از پاک کننده‌ها را ضروری می‌بینید از انواع کرمی و فاقد صابون استفاده کنید و پس از آن مرطوب کننده و کرم دور چشم بزنید و ضدآفتاب را هم فراموش نکنید. افرادی که دچار استرس هستند معمولا به جوش‌های خود دست می‌زنند اما به خاطر داشته باشید که این کار التهاب را افزایش می‌دهد، به جای این کار از سرم‌های آنتی‌اکسیدان به مدت دو هفته استفاده کنید. سرم‌های حاوی فاکتور رشد را نیز شب‌ها استفاده کنید و چند وقت یک بار هم از لایه بردار کمک بگیرید. مراجعه به متخصص پوست هم می‌تواند در بهبودی سریع‌تر عوارض ناشی از استرس کمک کننده باشد.

مقابله با آثار استرس روی پوست

توصیه‌های متخصص تغذیه

زمانی که تحت فشار استرس قرار دارید باید توجه ویژه‌ای به تغذیه خود داشته باشید. در این زمان بیش از هر زمان دیگری شکر، کربوهیدراتها و غذاهای سرخ شده دشمن سلامتی پوست شما هستند و باعث التهاب، آکنه، رزاسه و اگزما می‌شوند. علاوه بر این، مصرف این غذاها سطح قند خون شما را بالا و پایین می‌برد که این عارضه باعث می‌شود بدن شما نتواند با عوارض ناشی از استرس مقابله کند و التهاب و مشکلات متعاقب آن دیرتر و به سختی برطرف خواهد شد. به جای مصرف این غذاهای پرکالری و مضر تا می‌توانید آب بنوشید و از میوه‌ها و سبزیجات و مواد حاوی امگا۳  که اثر ضدالتهاب دارد و رطوبت بدن را تامین می‌کند استفاده کنید، این مواد می‌تواند بدن شما را از درون تسکین دهد و آثار استرس روی پوست را به شدت کاهش دهد. علاوه بر این استرس تعادل باکتری‌ها را در روده بزرگ به هم می‌زند که برای جبران آن توصیه می‌شود از غذاهای حاوی باکتری‌های مفید مثل ماست یونانی استفاده کنید. ورزش کردن و کمک به افزایش جریان خود نیز می‌تواند سطح هورمون کورتیزول و عوارض ناشی از آن را کاهش دهد.

مقابله با آثار استرس روی پوست

توصیه‌های روانشناس

استرس یک واکنش عصبی و روانی است. برخی افراد ممکن است نسبت به کوچک‌ترین چیزها هم واکنش‌های دراماتیک و شدیدی داشته باشند که به صورت مشکلات دائمی پوستی خود را نشان می‌‌دهد. در این مواقع مراجعه به یک روانپزشک یا روانشناس حاذق می‌تواند مشکلات شما را تا حد زیادی بهبود ببخشد. این متخصصان با تجویز درمان‌های رفتاری مثل ورزش و یوگا و مدیتیشن و گاهی درمان‌های دارویی به بهوبدی وضع روانی و سلامت جسمی شما کمک می‌کنند. برخی از این فعالیت‌ها مثل یوگا و مدیتیشن را خودتان هم می‌توانید انجام دهید، شل کردن عضلات و نفس کشیدن عمیق هم تا حد زیادی می‌تواند سطح استرس و عوارض ناشی از آن را در بدن کاهش دهد. تفکر مثبت را فراموش نکنید، همیشه وقتی با اتفاق بد و استرس آوری در زندگی مواجه می‌شوید آن را با چیزهای بدتری که می‌توانست اتفاق بیفتد مقایسه کنید، به همین سادگی و با بزرگ نکردن چیزهای کوچک می‌توان با استرس و آثار استرس روی پوست مقابله کنید.

چطور آثار استرس روی پوست را برطرف کنیم؟

چه استرس داشته باشید چه نداشته باشید زمان‌هایی فرامی‌رسد که پوست شما شرایط خوبی ندارد و خسته و ناخوش به نظر می‌رسید. در این مواقع باید بدانید که چطور این آثار خستگی و استرس را رفع کنید. لازم نیست به مقدار زیاد از لوازم ارایشی متنوع استفاده کنید، فقط سعی کنید پوست خود را با مقدار زیاد مرطوب کننده و کمی آرایش درخشان‌تر و شاداب‌تر نشان دهید. استفاده از کانسیلر، درخشان کننده و کمی برنزه کننده می‌تواند اثر زیادی درشادابی چهره و بهبود اعتماد به نفس شما داشته باشد.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Real Simple (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)