اطلاعات دارویی، عوارض احتمالی و نحوه مصرف قطره مسکن چشم دورزول


قطره‌ی چشمی دورزول (Durezole) یا دیفلوپردنیت افتالمیک (difluprednate ophthalmic) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی دورزول مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.


معرفی مسکن چشم دورِزول

داروی دورِزول (Durezole)، که با نام تجاری دیفلوپردنیت افتالمیک (difluprednate ophthalmic) نیز شناخته می‌شود، یک داروی استروئیدی است که از آزاد شدن مواد تورم زا در بدن، جلوگیری می‌کند. این دارو برای درمان درد و تورم در چشم، که در اثر جراحی ایجاد شده است، استفاده می‌شود. داروی دورزول برای درمان نوعی تورم که بر قسمت جلویی چشم اثر گذار است (معروف به anterior uveitis) نیز به کار می‌رود.


اطلاعات مهم درباره دورزول

قطره برای درد چشم

اگر دچار آب‌سیاه درمان نشده، هر گونه عفونت چشم، یا هر عفونتِ درمان نشده در قسمت چشم یا نواحی دیگر بدن ( آبله مرغان را هم شامل می‌شود) هستید، نباید از قطره‌ی چشمی دورزول استفاده کنید.

قطره‌ی چشمی دورزول را در تماس با هیچ سطحی قرار ندهید حتی با دست ها یا چشم شما نیز نباید تماس پیدا کند. زیرا اگر قطره چکان آلوده شود، می‌تواند باعث ایجاد عفونت در چشم شود به طوری که احتمال دارد موجب از بین رفتن بینایی یا آسیب های جدی دیگر در چشم گردد.

زمانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید، نباید از این قطره‌ی چشمی استفاده کنید. بعد از استفاده از قطره‌ی چشمی مورد نظر، حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید و بعد، لنز را درون چشمتان قرار دهید. همچنین، از لنزهای تماسی که توسط دکترتان تایید نشده، استفاده ننمائید.

اگر بعد از دو روز درمان و استفاده از این قطره‌ی چشمی، علائمتان بهبود پیدا نکرد، به دکتر مراجعه کنید. مصرف دورزول را بدون اینکه با دکترتان مشورت کنید، قطع نکنید. ممکن است لازم باشد که قبل از این که مصرف قطره را کاملاً متوقف کنید، اندک اندک مصرف آن را کم کنید.

قطره‌ی چشمی دورزول ممکن است باعث تاری دید و همچنین اختلال در فکر کردن و یا واکنش نشان دادن شما شود. بنابراین اگر رانندگی می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که نیاز به هوشیاری شما و واضح دیدنتان دارد، احتیاط کنید.

در صورتی که هر گونه ناراحتی یا درد ناگهانی در چشمتان، قرمزی یا خارش شدید چشم، درد در پشت چشم، تغییرات ناگهانی در دید، سردرد شدید، بهبود آهسته بعد از عمل جراحیتان، نشانه هایی از عفونت چشم جدید (تورم، آبریزش، سفت شدن)، دیدِ تونلی، دیدن هاله در اطراف چراغ ها، یا تغییرات در رنگ یا ظاهر عنبیه‌ی چشم (قسمت رنگیِ چشم) دارید، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.


نکات مهمی که قبل از مصرف دورزول باید رعایت کرد

اگر نسبت به دیفلوپردنیت آلرژی (حساسیت) دارید و یا موارد زیر را دارید، از داروی دورزول استفاده نکنید:

  • آب‌سیاهِ درمان نشده؛
  • هر نوع عفونت؛
  • هر نوع عفونتِ درمان نشده در چشم یا نواحی دیگر (شامل آبله مرغان هم می‌شود)؛

برای اطمینان از اینکه مصرف قطره‌ی چشمی دورزول برای شما خطری در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • آب‌سیاه؛
  • آب‌مروارید؛

مصرف دورزول در دوران بارداری و شیردهی

قطره برای درد چشم

هنوز مشخص نشده که آیا مصرف داروی دورزول برای جنین خطرناک است یا خیر؛ اگر باردار هستید، به دکتر خود اطلاع دهید.

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این دارو در شیر مادر نیز نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا نه؛ اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

نحوه مصرف قطره چشمی دورزول

دورزول را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

دورزول معمولاً به صورت ۴ بار در هر روز، به مدت دو هفته استفاده می‌شود. بعد از دو هفته‌ی اول، دوز مصرفی شما ممکن است به ۲ بار در هر روز، تا ۱ هفته یا بیشتر، تغییر پیدا کند. از دستورالعملی که دکتر به شما می‌گوید تبعیت کنید.

قبل از استفاده از قطره‌ی چشمی مورد نظر، دستان خود را بشویید.

دکتر شما ممکن است دو بسته از این دارو را برای استفاده‌ی هر دو چشمتان تجویز کند (هر قطره‌چکان برای یک چشم). این کار برای این انجام می‌شود که اگر در یکی از چشم‌ها عفونتی وجود دارد، به چشم دیگر منتقل نشود. بنابراین روی هر قطره چکان، بنویسید که برای چشم راستتان است و یا چپ، تا اشتباه نکنید.

برای انداختن قطره‌ی چشمی دورزول به درون چشم، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • سر خود را اندکی به عقب خم کنید و پلک پایینی خود را کمی بکشید تا یک حفره‌ی کوچک ایجاد شود. قطره چکان را بالای چشم گرفته و سر آن را به سمت چشم بگیرید. به بالا و یک نقطه‌ی دور از قطره چکان نگاه کنید و یک قطره بچکانید.
  • سرتان را اندکی پایین آورده و چشم خود را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه ببندید و پلک نزنید و چشمتان را حرکت ندهید. به آرامی انگشتتان را روی زاویه‌ی داخلی چشم برای حدود ۱ دقیقه اندکی فشار دهید تا مانع از حرکت قطره‌ی چشمی که در چشمتان است به سمت مجرای اشکی شوید.
  • فقط به همان تعداد قطره‌ای که دکتر برای شما تجویز کرده، درون چشمتان بریزید. اگر بیشتر از یک قطره باید استفاده ‌کنید، بین ریختن هر قطره تا قطره‌ی بعدی، حدود ۵ دقیقه فاصله بیندازید.
  • اگر دکتر برای شما قطره‌ی دیگری را هم تجویز کرده، حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس قطره‌ی نوع دیگر را استفاده کنید.

نوک قطره‌چکان را لمس نکنید و آن را مستقیماً با چشم تماس ندهید. زیرا یک قطره چکان آلوده، می‌تواند باعث ایجاد عفونت در چشم شما شود، که ممکن است منجر به مشکلات جدی بینایی برای شما گردد.

اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید، قطره را درون چشم نیندازید. زیرا قطره‌ی چشمی دورزول ممکن است حاوی مواد نگهدارنده‌ای باشد که می‌تواند باعث تغییر رنگ لنزهای تماسی نرم شود. هنگامی که قطره را درون چشم خود ریختید، حداقل ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس لنز را درون چشمتان قرار دهید. همچنین از لنزهای تماسی که توسط دکترتان تایید نشده، استفاده نکنید.

بهترین قرص مسکن برای چشم درد

نباید مصرف این قطره‌ی چشمی را به صورت ناگهانی قطع کنید. در مورد کم کردن مصرف آن، از دستورالعمل پزشک تبعیت نمائید.

اگر از این دارو برای بیش از ۱۰ روز استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به آزمایشات چشمی باشد تا فشار داخل چشمتان اندازه‌گیری و بررسی شود.

قطره‌چکان را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید. همچنین آن را فریز نکنید. وقتی از قطره چکان استفاده نمی‌کنید، آن را داخل جعبه‌اش قرار دهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، دورزول را مصرف کنید. از مصرف بیش از اندازه، برای جبرانِ دوزِ مصرفیِ از دست رفته، خودداری نمائید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

قبل از استفاده از قطره‌ی چشمی مورد نظر، دستان خود را بشویید.

از چه مواردی در حین مصرف این دارو باید خودداری کرد؟

قطره‌ی چشمی دورزول ممکن است باعث تاری دید و همچنین اختلال در فکر کردن و یا واکنش نشان دادن شما شود. بنابراین اگر رانندگی می‌کنید یا کاری انجام می‌دهید که نیاز به هوشیاری شما و واضح دیدنتان دارد، احتیاط کنید.

از قطره‌های چشمیِ دیگر، بدون تجویز دکتر استفاده نکنید.


عوارض جانبی دورزول

قطره مسکن چشم

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • درد در پشت چشم‌هایتان، تغییرات بیناییِ ناگهانی، سردرد شدید؛
  • قرمزی، خارش یا سایر تحریات چشمی که به طور ناگهانی ایجاد شود؛
  • روند آهسته‌ی بهبود چشمتان بعد از جراحی؛
  • علائمی از عفونت جدید در چشم (مثلاً تورم، آبریزش، سفت شدگی)؛
  • دردِ چشم، دید تونلی، دیدن هاله در اطراف چراغ ها؛
  • تغییر در رنگ یا ظاهر عنبیه‌ی چشم (قسمتِ رنگیِ چشمتان)؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی دورزول عبارت است از:

  • سردرد؛
  • تاری دید؛
  • سوزش، احساس گزیدگی یا خارش در چشم ها به صورت خفیف؛
  • خشک شدن چشم یا چشمِ پر آب؛
  • افزایش حساسیت چشمتان به نور؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این قطره‌ی چشمی رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر دورزول – تداخل های دارویی

محتمل نیست که استفاده از سایر داروهایی که تزریقی هستند و یا به صورت دهانی مصرف می‌شوند، تاثیری بر استفاده از قطره‌ی چشمیِ مورد نظر داشته باشند. اما، به هر حال، داروهای بسیاری هستند که با هم تداخل دارند. به دکتر و افرادی که مراقب سلامت شما هستند، در مورد هر گونه دارویی که مصرف می‌کنید، اطلاع دهید. از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.


ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب عفونت چشم و علل ایجاد آن را نیز مطالعه کنید.