داروی سلبرکس چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی سلبرکس مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی سلبرکس (Celebrex)، که با نام عمومی سلکوکسیب (Celecoxib) نیز شناخته می‌شود، میزان هورمون هایی را که باعث التهاب و درد در بدن می‌شوند، کاهش می‌د‌هد. این دارو برای درمان التهاب و دردهایی که در اثر شرایط مختلف به وجود آمده‌اند- مثلاً ناشی از آرتریت، درد قاعدگی و غیره – استفاده می‌گردد. سلبرکس برای درمان آرتریت روماتویید در کودکان بالاتر از ۲ سال به کار می‌رود. این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز جهت درمان استفاده شود.

 اطلاعات مهم درباره سلبرکس

سلبرکس می‌تواند باعث افزایش خطر سکته‌ی قلبی کُشنده یا سکته‌ی مغزی شود؛ به خصوص اگر به مدت طولانی و یا به میزان زیاد مصرف شود و یا در صورتی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های قلبی باشید. از این دارو بلافاصله قبل یا بعد از جراحی بای پس قلبی، استفاده ننمائید.

سلبرکس می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شدید معده یا روده در افراد شود؛ به طوری که کُشنده و بسیار خطرناک باشد. این وضعیت، وقتی در دوره مصرف این دارو هستید ممکن است بدون علامت خاصی اتفاق بیفتد و خصوصاً در افراد مسن‌تر، شایع‌تر است. بنابراین در صورتی که شما هم‌اکنون دچار خونریزی معده یا روده هستید، از این دارو استفاده نکنید.

مصرف سلبرکس برای افراد زیر 2 سال ممنوع است.

نکات مهمی که قبل از مصرف سلبرکس باید رعایت کرد

یادآوری می‌شود که داروی سلبرکس می‌تواند باعث افزایش خطر سکته‌ی قلبی کُشنده یا سکته‌ی مغزی شود؛ به خصوص اگر به مدت طولانی و یا به میزان زیاد مصرف شود و یا در صورتی که شما دچار مشکلات و بیماری‌های قلبی باشید. حتی افرادی که بیماری‌های قلبی ندارند و یا عوامل خطرزا در آن‌ها نیست، هم ممکن است در دوره مصرف این دارو، دچار سکته‌ی قلبی یا مغزی شوند.

از این دارو بلافاصله قبل یا بعد از جراحی بای پس قلبی، استفاده ننمائید.

به دلیل اهمیت، دوباره یادآوری می‌شود که سلبرکس می‌تواند باعث ایجاد خونریزی شدید معده یا روده در افراد شود؛ به طوری که کُشنده و بسیار خطرناک باشد. این وضعیت، وقتی در دوره مصرف این دارو هستید ممکن است بدون علامت خاصی اتفاق بیفتد و خصوصاً در افراد مسن‌تر، شایع‌تر است.

در صورتی که نسبت به سلکوکسیب آلرژی (حساسیت) داشته و یا موارد زیر را دارید، از داروی سلبرکس استفاده نکنید:

  • خونریزی در معده یا روده؛
  • حساسیت نسبت به داروهای حاوی سولفا؛
  • سابقه‌ی حملات آسم یا واکنش‌های آلرژیکی شدید بعد از مصرف آسپیریت یا داروهای داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی.

برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما خطراتی در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به دکتر خود اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، اعتیاد به سیگار؛
  • سابقه‌ی سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی یا لخته شدن خون؛
  • سابقه‎ی زخم معده یا خونریزی معده؛
  • آسم؛
  • بیماری کلیوی یا کبدی؛

مصرف سلبرکس در دوران بارداری و شیردهی

مصرف سلبرکس در سه ماهه‌ی پایانی بارداری ممکن است باعث صدمه به جنین گردد. بنابراین چنانچه در دوره مصرف این دارو باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

سلکوکسیب می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب به نوزاد شود. اگر در دوران شیردهی قرار دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

مصرف سلبرکس برای افراد زیر ۲ سال ممنوع است.

شما می‌توانید داروی سلبرکس را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید.

نحوه مصرف

سلبرکس را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. کمترین میزانی از این دارو که می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند را مصرف کنید.

شما می‌توانید داروی سلبرکس را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید. اگر استفاده از سلبرکس باعث می‌شود معده‌ی شما درد بگیرد، آن را به همراه غذا مصرف کنید.

قرص سلبرکس را به طور کامل قورت دهید و آن را نجوید.

اگر از این دارو به مدت طولانی می‌خواهید استفاده کنید، باید هر از گاهی وضعیت سلامت خود را با انجام آزمایشات بررسی کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

همه‌ی اطلاعاتی که در مورد این دارو نوشته شده را به دقت مطالعه کنید و از دستورالعمل پزشک تبعیت نمائید و در صورتی که سوالی داشتید، از مسئول داروخانه یا دکتر خود بپرسید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

گاهی سلبرکس طبق یک برنامه‌ی زمانی مصرف نمی‌شود و هر موقع که نیاز بود، بیمار آن را استفاده می‌نماید. ولی هنگامی که این دارو را طبق یک برنامه‌ی زمانی مشخص مصرف می‌کنید، اگر یک بار مصرف آن را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، سلبرکس را مصرف کنید. از مصرف داروی اضافه، برای جبران دوز مصرفیِ فراموش شده، اجتناب کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از مصرف آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، در دوره مصرف داروی سلبرکس خودداری کنید.

از چه مواردی در دوره مصرف این دارو باید خودداری کرد؟

از مصرف الکل اجتناب کنید. چرا که ممکن است باعث افزایش خطر خونریزی معده در شما شود.

از مصرف آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، در دوره مصرف سلبرکس خودداری کنید.

قبل از مصرف هر گونه داروی سرما خوردگی، حساسیت، یا مسکن‌ها، با دکتر خود مشورت کنید. بسیاری از داروهای موجود در داروخانه‌ها، حاوی آسپیرین یا داروهای مشابه با سلکوکسیب هستند؛ بنابراین مصرف همزمان آن‌ها باعث بالا رفتن دوز مصرف شما از این ماده می‌شود. برچسب اطلاعات داروها را قبل از مصرف آن ها به دقت مطالعه کنید تا مطمئن شوید حاوی آسپیرین، ایبوپروفن، کتوپروفن، یا ناپروکسن نیستند.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

در صورتی که علائم مربوط به سکته‌ی قلبی یا مغزی – شامل: درد قفسه‌ی سینه به طوری که تا قسمت فک و شانه امتداد بیابد، بی‌حسی یا ضعف ناگهانی در یک طرف بدن، لکنت زبان، احساس تنگی نفس – را در خود مشاهده کردید، از کمک‌های اورژانسی بهره ببرید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله مصرف دارو را قطع کرده و به دکتر اطلاع دهید:

  • اولین نشانه‌های هر گونه جوش پوستی، حتی اگر بسیار خفیف باشد؛
  • تنگی نفس (حتی به صورت بسیار خفیف)؛
  • تورم یا افزایش وزن ناگهانی؛
  • علائم خونریزی معده – شامل: مدفوع خونی یا قیری رنگ، سرفه هایی که به همراه آن خون بالا بیاورید، استفراغ به صورتی که شبیه دانه‌های قهوه باشد؛
  • مشکلات کبدی – علائم: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، علائمی شبیه به علائم آنفولانزا، از دست دادن اشتها، ادرار به رنگ تیره، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • مشکلات کلیوی – علائم: ادرار ناچیز یا عدم ادرار، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، التهاب در پا یا مچ پا، احساس خستگی یا تنگی نفس؛
  • میزان کمِ گلبول‌های قرمز خون (آنمی) – علائم: پوست رنگ‌پریده، احساس سبکی در سر یا تنگی نفس، ضربان قلب تند، مشکلات در تمرکز کردن؛
  • واکنش‌های پوستی شدید – تب، گلو درد، التهاب صورت یا زبان، قرمزی و سوزش چشم‌ها، درد پوست که با چوش های پوستی به رنگ ارغوانی یا قرمز همراه شود و خصوصاً در صورت یا قسمت بالای بدن گسترش پیدا کند و باعث تاول زدن و پوسته‌پوسته شدن گردد.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی سلبرکس

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی سلبرکس عبارت است از:

  • درد معده، سوء هاضمه، نفخ، اسهال؛
  • تورم در دست‌ها یا پاها؛
  • سرگیجه ؛
  • جوش؛
  • علائم سرماخوردگی مانند: گرفتگی بینی، عطسه، گلو درد؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر سلبرکس – تداخل های دارویی

در صورتی که از یک داروی ضد افسردگی – مانند: سیتالوپرام، اسیلاتوپرام، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (Zoloft)، ترازودون یا ویولوزدون – استفاده می‌کنید، قبل از مصرف سلبرکس دکتر خود را در جریان قرار دهید. مصرف هر یک از این داروها با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (از جمله همین داروی سلبرکس) ممکن است باعث شود شما به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شوید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • فلوکونازول؛
  • لیتیوم؛
  • وارفارین، کومادین، جانتوون؛
  • داروهای قلب یا فشار خون؛
  • داروهای استروئیدی (مثل پردنیزون)؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با سلبرکس تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

خوشحال می‌شویم شاهد نظرات سازنده‌ی شما برای بهبود بیشتر مطالب سایت باشیم.