داروی الیگارد یا لوپرولید چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی الیگارد (Eligard) یا لوپرولید (Leuprolide) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی لوپرولید یا الیگارد

داروی الیگارد (Eligard)، که با نام عمومی لوپرولید (Leuprolide) نیز شناخته می‌شود، تحت نام‌های تجاری زیر نیز به فروش می‌رود:

Eligard, Lupron Depot, Lupron Depot-Ped, Lupron, Lupron Depot-Gyn, Viadur

این دارو، تولید هورمون‌های خاصی توسط بدن را به شدت تحریک می‌کند، در نتیجه باعث می‌شود که تولید آن هورمون به طور موقت متوقف شود. لوپرولید، میزان هورمون تستوسترون در آقایان و یا استروژن در خانم‌ها را کاهش می‌دهد.

این دارو در مورد آقایان، برای درمان علائم سرطان پروستات مصرف می‌شود. داروی لوپرولید، فقط علائم سرطان پروستات را درمان می‌کند و نمی‌تواند سرطان پروستات را به طور کامل درمان نماید.

اطلاعات مهم درباره لوپرولید

زمانی که برای اولین بار اقدام به مصرف داروی لوپرولید می‌کنید، ممکن است علائم شما موقتاً بدتر شوند. اگر این وضعیت بیشتر از ۲ ماه به طول انجامید و علائمتان بدتر شدند، به دکتر اطلاع دهید.

در صورتی که تشنج یا تغییرات غیر طبیعی در رفتار یا خلق و خوی خودتان احساس کردید، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

داروی الیگارد، برای استفاده‌ی آقایان به کار می‌رود و سایر برندهای لوپرولید برای استفاده‌ی خانم ها می‌تواند استفاده شود.

اگر باردار هستید، از داروی لوپرولید استفاده نکنید.

لوپرولید، میزان هورمون تستوسترون در آقایان و یا استروژن در خانم‌ها را کاهش می‌دهد.

نکات مهمی که قبل از مصرف لوپرولید باید رعایت کرد

در صورتی که نسبت به لوپرولید یا داروهای مشابه (مانند: باسرلین (buserelin)، گوزرلین (goserelin)، هیسترلین (histrelin)، نافارلین (nafarelin)) آلرژی (حساسیت) دارید، و یا خونریزی واژن غیر طبیعی دارید و هنوز توسط دکتر بررسی نشده، نباید از داروی الیگارد استفاده کنید.

بعضی از برندهای لوپرولید، فقط برای مصرف آقایان است و نباید خانم‌ها یا کودکان از آن استفاده کنند. همیشه داروی خریداری شده را چک کنید تا مطمئن شوید که برند درستی را خریده‌اید.

برای اطمینان از اینکه داروی الیگارد برای شما خطری در پی ندارد، اگر تا به حال موارد زیر را داشته‌اید، به دکترتان اطلاع دهید:

  • افسردگی، بیماری‌های روحی روانی؛
  • تشنج یا صرع؛
  • تومور مغزی یا اختلال در رگ‌های خونی؛
  • بیماری قلبی، نارسایی احتقانی قلب، سندروم QT؛
  • عدم تعادل الکترولیتی (برای مثال: کاهش سطح پتاسیم یا منیزیم در خون)؛
  • فاکتورهای افزاینده‌ی خطر از دست دادن تراکم استخوان (مثلاً سابقه‌ی شخصی یا خانوادگی در ابتلا به بیماری پوکی استخوان، سیگار کشیدن، مصرف الکل، استفاده از داروهای استروئیدی و یا داروهای تشنج به مدت طولانی)؛

لوپرولید معمولاً باعث می‌شود که در خانم‌ها تخمک گذاری یا پریود شدن انجام نشود. اگرچه، هنوز احتمال دارد که شما باردار بشوید. بنابراین از لوازم مربوط برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید (کاندوم و غیره). پیشگیری از بارداری هورمونی (قرص‌های پیشگیری از بارداری، روش‌های ترزیقی، روش‌های کاشتنی، حلقه‌ی واژینال و غیره) ممکن است به اندازه‌ی کافی در طول دوره‌ی درمانی شما، برای جلوگیری از بارداری موثر نباشند.

زمانی که برای اولین بار اقدام به مصرف داروی لوپرولید می‌کنید، ممکن است علائم شما موقتاً بدتر شوند.

نحوه مصرف

الیگارد، هر ماه یک بار و یا هر ۳ الی ۶ ماه یکبار، به زیر پوست یا درون ماهیچه تزریق می‌شود. ممکن است پزشک به شما یاد بدهد که چگونه درون منزلتان این دارو را تزریق کنید. اگر هنوز نمی‌دانید که چگونه دارو را تزریق کنید و یا درست متوجه نشده‌اید و نمی‌توانید این کار را به درستی انجام دهید، خودتان تزریق را انجام ندهید.

قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

به دلیل اینکه برندهای مختلف داروی لوپرولید، برای درمان وضعیت‌های متفاوتی به کار می‌روند، بسیار مهم است که دقیقاً همان برندی را که برای شما تجویز شده و به همان میزانی که دکتر برای شما تجویز کرده، دارو را خریداری کنید.

همواره داروی خریداری شده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که همان برند و نوعی است که دکتر برای شما تجویز کرده است.

در حین مصرف داروی الیگارد و تا زمانی که هورمون‌های بدنتان در حال انطباق با دارو هستند، ممکن است علائم شما به طور موقت بدتر شوند. همانگونه که برای شما تجویز شده، به مصرف دارو ادامه دهید و اگر علائمتان بعد از ۲ ماه مصرف این دارو همچنان بدتر بودند، به دکتر اطلاع دهید.

در دوره مصرف الیگارد یا لوپرولید، ممکن است نیاز باشد تا به صورت منظم، آزمایشات خون بدهید. لوپرولید می‌تواند اثرات طولانی‌مدتی بر روی بدن شما داشته باشد و بنابراین، لازم است بعد از مدت کوتاهی که دیگر این دارو را مصرف نمی‌کنید نیز  آزمایش بدهید.

داروی الیگارد را در یخچال نگهداری کنید و آن را از یخ زدگی محافظت کنید. قبل از مخلوط کردن و تزریق دارو، آن را از یخچال بیرون آورید و بگذارید تا به دمای محیط برسد. وقتی که دارو مخلوط شد، باید حتماً تا در عرض ۳۰ دقیقه تزریق شود و بیشتر طول نکشد.

شما می‌توانید بسته‌بندی اولیه‌ و آکبند الیگارد را در دمای اتاق تا ۸ هفته نگهداری کنید.

فقط یک بار از سوزن و سرنگ یکبار مصرف استفاده کنید. بعد از استفاده، آن را به طور صحیح دور بیندازید و مانع از دسترسی کودکان و حیوانات خانگی به آن‌ها شوید.داروی الیگارد، برای استفاده‌ی آقایان به کار می‌رود و سایر برندهای لوپرولید برای استفاده‌ی خانم ها می‌تواند استفاده شود.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر فراموش کردید که داروی مورد نظر را مصرف کنید، از دستورالعمل دکترتان در این باره تبعیت کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در دوره مصرف این دارو باید اجتناب کرد؟

لوپرولید می‌تواند به درون مایعات بدن (اعم از ادرار، مدفوع، استفراغ) نفوذ کند. تا حداقل ۴۸ ساعت بعد از تزریق این دارو، از تماس مایعات بدنتان با دست‌ها یا سایر چیزها، خودداری کنید. پرستار فرد بیمار نیز باید از دستکش در هنگام پاک کردن بدن بیمار و تماس با او یا لباس‌هایش یا سطل زباله، استفاده کند. همچنین قبل و بعد از پوشیدن دستکش، باید دست‌هایش را بشوید. لباس‌های چرک فرد بیمار، باید جدای از لباس‌های سایرین شسته شود.

بعضی از برندهای لوپرولید، فقط برای مصرف آقایان است و نباید خانم‌ها یا کودکان از آن استفاده کنند. همیشه داروی خریداری شده را چک کنید تا مطمئن شوید که برند درستی را خریده‌اید.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • درد استخوان، بی حرکت شدن هر اندامی از بدن؛
  • التهاب، افزایش وزن سریع؛
  • تشنج؛
  • تغییرات غیر طبیعی در رفتار یا خلق و خو (گریه کردن، عصبانیت، احساس تحریک پذیری)؛
  • درد یا ناراحتی ناگهانی در قفسه‌ی سینه؛
  • خس خس سینه، سرفه‌های خشک یا زمخت؛
  • ادرار سخت یا دردناک؛
  • قند خون بالا – علائم: افزایش تشنگی، افزایش ادرار، گزسنگی، خشک شدن دهان، تنفس با بوی میوه؛

ممکن است در موارد نادری، عوارض جانبی جدی و خطرناکی اتفاق بیفتد. اگر موارد زیر را دارید، به دکترتان مراجعه کنید:

  • احساس غیر طبیعی یا دردناک در پشت، کرختی و بی‌حسی، ضعف، احساس مورمور شدن در پاها؛
  • ضعف یا عدم کارکرد ماهیچه‌ها؛
  • از دست دادن کنترل روده یا مثانه؛
  • علائم حمله‌ی قلبی – شامل: احساس درد یا فشار در قفسه‌ی سینه، دردی که تا فک یا شانه‌های شما امتداد می‌یابد، حالت تهوع، تعریق؛
  • نشانه‌های سکته‌ی مغزی – شامل: بی‌حسی یا ضعف ناگهانی (مخصوصاً در یک طرف بدن)، سردرد شدید و ناگهانی، لکنت زبان؛
  • واکنش‌های پوستی شدید- علائم: تب، گلو درد، التهاب صورت یا زبان، قرمزی و سوزش چشم‌ها، درد پوست که به همراه جوش‌های پوستی قرمز یا ارغوانی رنگ باشد و خصوصاً در صورت و قسمت بالایی بدن گسترش پیدا کند و منجر به پوسته‌پوسته شدن و یا تاول زدن بشود.

اگر باردار هستید، از داروی لوپرولید استفاده نکنید.

عوارض جانبی رایج در اثر مصرف داروی لوپرولید عبارت است از:

  • سریع داغ شدن، تعریق، جوش، خارش؛
  • تغییرات روحیه؛
  • سردرد، دردهای عمومی؛
  • التهاب، خارش یا ترشحات واژنی؛
  • خونریزی ناگهانی؛
  • افزایش وزن؛
  • کاهش اندازه‌ی بیضه؛
  • قرمزی، درد، تورم، تراوشات از محل تزریق؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر لوپرولید – تداخل های دارویی

داروی الیگارد ممکن است باعث ایجاد مشکلات قلبی شدید شود، به خصوص اگر از داروهای خاصی به طور همزمان با آن استفاده کنید. مثلاً آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد قارچ، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد مالاریا، داروهای استنشاقی برای درمان آسم، داروهای ضد روان‌پریشی، داروهای سرطان، داروهای مخصوص ایدز یا اچ آی وی، داروهای قلب یا فشار خون، داروهای ضد تهوع؛ هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛

سایر داروها نیز ممکن است با داروی الیگارد یا لوپرولید تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

لطفاً پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطالب دارویی مجله قرمز، با ما در میان گذارید.