داروی فولیک اسید (Folic Acid) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی فولیک اسید (Folic Acid) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

فولیک اسید (Folic Acid) که تحت برند های FA-8, Folacin-800 نیز به فروش می‌رود، یک نوع ویتامین B است که به طور طبیعی در غذاهایی مانند لوبیای خشک، عدس، پرتغال، فرآورده‌های گندم، جگر، مارچوبه، چغندر، کلم بروکلی و اسفناج وجود دارد.

فولیک اسید به بدن شما کمک می‌کند تا از سلول‌های جدید حفاظت کند و از ایجاد تغییراتی در NDA که ممکن است منجر به سرطان ‌شود، جلوگیری می‌نماید.

داروی فولیک اسید، برای درمان کمبود فولیک اسید در بدن و همچنین موارد خاصی از کم‌خونی (کاهش تعداد گلبول‌های قرمز خون) که در اثر کمبود فولیک اسید به وجود آمده، استفاده می‌شود.

فولیک اسید، گاهی اوقات به همراه سایر داروها، برای درمان کم‌خونی‌های خطرناک استفاده می‌شود. البته فولیک اسید، کمبود ویتامین B12 را جبران نمی‌کند و مانع از آسیب‌های احتمالی در قسمت نخاع، نمی‌شود. تمامی داروهایی که دکتر برای شما تجویز می‌کند را طبق تجویز، مصرف کنید.  

داروی فولیک اسید، برای درمان کمبود فولیک اسید در بدن و همچنین موارد خاصی از کم‌خونی به کار می‌رود.

اطلاعات مهم درباره فولیک اسید

اگر تاکنون یک واکنش آلرژیکی نسبت به داروی فولیک اسید داشته‌اید (نسبت به این دارو حساسیت داشته‌اید)، آن را مصرف نکنید.

اگر بیماری کلیوی دارید یا تحت دیالیز هستید، یک عفونت دارید، معتاد به الکلید، یا هر گونه کم‌خونی دارید که هنوز دکتر آن را تشخیص نداده و توسط آزمایشات تایید نشده، قبل از مصرف فولیک اسید به دکترتان اطلاع دهید.

در مورد اینکه آیا این دارو را می‌توانید در دوران بارداری و یا شیردهی مورد استفاده قرار بدهید، با دکترتان صحبت کنید.

نکات مهمی که قبل از مصرف فولیک اسید باید رعایت کرد

اگر تا به حال به فولیک اسید حساسیت داشته‌اید، نباید این دارو را مصرف کنید.

در صورتی که یکی از وضعیت‌های زیر شامل حال شما می‌شود، ممکن است نیاز باشد تا تغییری در دوز مصرفی شما از داروی فولیک اسید توسط دکتر ایجاد شود و یا آزمایشات خاصی برای شما نوشته شود تا دکتر اطمینان حاصل کند که مصرف فولیک اسید برای شما خطری را در پی نخواهد داشت:

–       اگر بیماری کلیوی دارید (و یا تحت دیالیز هستید)؛

–       کم‌خونی از نوع همولیتیک دارید؛

–       کم‌خونی شدید از نوع فقط آهن دارید؛

–       کم خونی دارید اما هنوز توسط دکتر تشخیص داده نشده و با آزمایشات تایید نشده است؛

–       اگر عفونت دارید؛

–       اگر به مصرف الکل اعتیاد دارید؛

فولیک اسید به بدن شما کمک می‌کند تا از سلول‌های جدید حفاظت کند و از ایجاد تغییراتی در NDA که ممکن است منجر به سرطان ‌شود، جلوگیری می‌نماید.

مصرف فولیک اسید در بارداری و شیردهی

انتظار نمی‌رود که مصرف داروی فولیک اسید در بارداری، برای جنین آسیب‌زا باشد. دوز مصرفی شما از این دارو در دوران حاملگی نیز می‌تواند حتی بیشتر شود. در مورد مصرف داروی فولیک اسید در دوران بارداریتان، با دکتر صحبت کنید.

همچنین در صورتی که در دوران شیردهی قرار دارید، ممکن است نیاز باشد تا در دوز مصرفی شما تغییراتی لحاظ شود. بنابراین اگر در دوران شیردهی قرار دارید، از دکتر خود در مورد میزان مصرف فولیک اسید سوال کنید.

نحوه مصرف

فولیک اسید را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

فولیک اسید را به همراه یک لیوان کامل آب، مصرف کنید.

ممکن است دکترتان هر از گاهی در میزان دوز مصرفی شما از این دارو، تغییراتی را لحاظ کند تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

فولیک اسید برای درمان کم خونی

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، فولیک اسید را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفیِ فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید. علائم مصرف بیش از حد این دارو ممکن است شامل بی‌حسی یا مور مور شدن، درد در قسمت دهان یا زبان، احساس خستگی، ضعف، سرگیجه یا مشکلات در تمرکز کردن باشد.

عوارض جانبی فولیک اسید

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

عوارض جانبی کم خطر، در اثر مصرف داروی فولیک اسید ممکن است شامل موارد زیر باشد:

–       حالت تهوع، کاهش اشتها؛

–       نفخ؛

–       مزه‌ی تلخی یا یک مزه‌ی ناخوشایند در دهان؛

–       مشکلات خواب؛

–       افسردگی؛

–       احساس هیجان یا زودرنجی؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

فولیک اسید را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید

چه داروهای دیگری ممکن است بر فولیک اسید تاثیر بگذارند؟ تداخل های دارویی

ممکن است لازم باشد تا میزان دوز مصرفی سایر داروهایی که همزمان با فولیک اسید استفاده می‌کنید، تغییر پیدا کند.  

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

–       فنی توئین (دیلانتین

–       متوترکسات (Rheumatrex, Trexall

–       نیتروفورانتوئین (Macrodantin, Macrobid

–       پیریمتامین (Daraprim

–       تتراسایکلین (Ala-Tet, Brodspec, Sumycin

–       یک باربیتورات، مانند بوتیزول، سکوباربیتال (Seconal)، پنتوباربیتال (Nembutal)، یا فنوباربیتال (Solfoton

–       داروهای صرع، مانند فنی توئین (Dilantin) یا پریمیدون (Mysoline

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با فولیک اسید تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی، و یا داروهایی که توسط دکترهای دیگری تجویز شده است.

بدون اینکه به دکترتان اطلاع دهید، اقدام به شروع مصرف یک دارو نکنید.

سایر اطلاعات

به یاد داشته باشید که این دارو و در کل همه‌ی داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خودتان را به دیگران ندهید.

داروی فولیک اسید را فقط برای وضعیتی که برای شما تجویز شده، مصرف کنید.

همواره در مورد صحت اطلاعاتی که در این مطلب برای شما گرد آورده‌ایم، با دکترتان صحبت کنید که آیا در مورد شما نیز صدق می‌کند یا خیر؛ زیرا این اطلاعات، عمومی هستند و ممکن است برای برخی افراد صدق نکند.

 ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب انواع کم خونی را نیز مطالعه کنید.