داروی انترستو (Entresto) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی انترستو (Entresto) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی انترستو (Entresto)

داروی انترستو (Entresto) با نام عمومی ساکیوبیتریل و والزارتان نیز شناخته می‌شود. انترستو در واقع حاوی ترکیبی از ساکیوبیتریل و والزارتان است. ساکیوبیتریل یک داروی فشار خون است و میزان پروتئین‌های خاصی در بدن را که باعث منبسط شدن (باز شدن) رگ‌های خونی می‌شوند را افزایش می‌دهد. این کار، باعث کاهش فشار خون با استفاده از کاهش سطح سدیم در خون می‌شود.

والزارتان نیز یک ARB (Angiotensin Receptor Blocker) است که مانع از باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود. در نتیجه فشار خون کاهش پیدا می‌کند و جریان یافتن خون در بدن بهبود می‌یابد.

داروی انترستو را بیمارانی که نارسایی مزمن قلبی دارند مورد استفاده قرار می‌دهند.

مصرف این دارو، زمانی که علائم بیمار بدتر می‌شود، احتمال بستری شدن وی را کاهش می‌دهد و خطر مرگ را در افرادی که از نارسایی‌های قلبی رنج می‌برند، کاهش می‌دهد. داروی انترستو معمولاً به همراه سایر داروهای مربوط به فشار خون، با هم استفاده می‌شود.

داروی انترستو (Entresto) با نام عمومی ساکیوبیتریل و والزارتان نیز شناخته می‌شود.

اطلاعات مهم درباره انترستو

اگر باردار هستید، داروی انترستو را مصرف نکنید. اگر در دوره مصرف این دارو نیز باردار شدید، بلافاصله مصرف آن را قطع کرده و به دکتر اطلاع دهید. اگر در سه ماهه‌ی دوم یا سوم بارداری خود انترستو را مصرف کنید، این دارو می‌تواند باعث ایجاد آسیب یا حتی مرگ در نوزاد شود.

در صورتی که به دیابت مبتلا هستید، داروی انترستو را به همراه هیچ دارویی که حاوی السکیرن (مثلاً Tekturna, Tekamlo) است استفاده نکنید.

داروی انترستو را بیمارانی که نارسایی مزمن قلبی دارند مورد استفاده قرار می‌دهند.

نکات مهمی که قبل از مصرف انترستو باید رعایت کرد

اگر نسبت به ساکیوبیتریل یا والزارتان (یا دیووان) آلرژی (حساسیت) دارید، یا تا به حال تجربه‌ی واکنش آلرژیکی شدید نسبت به یک داروی فشار خون – مانند داروهایی که در ادامه لیست شده- داشته‌اید، از انترستو استفاده نکنید:

  • داروی مهارکننده‌ی ACE – مانند: بنازپریل، انالاپریل، فوسینوپریل، لیزینوپریل، موکسیپریل، پریندوپریل، کوئیناپریل، رامیپریل، تراندولاپریل (لوتنسین، واسوتک، آکیوپریل، ماویک و غیره)؛
  • داروهای ARB – مانند: آزیلزارتان، کاندزارتان، اپروزارتان، ایربزارتان، لوزارتان، اولمزارتان، تلمیزارتان، والزارتان (Atacand, Avapro, Benicar, Diovan, Edarbi, Micardis, Teveten و غیره)؛

نباید داروی انترستو را ۳۶ ساعت قبل یا بعد از مصرف یک داروی مهارکننده‌ی ACE مورد استفاده قرار دهید.

یادآوری می‌شود که اگر به دیابت مبتلا هستید، داروی انترستو را به همراه هیچ دارویی که حاوی السکیرن (مثلاً Tekturna, Tekamlo) است استفاده نکنید. همچنین اگر به بیماری‌های کلیوی مبتلایید، ممکن است لازم باشد که از داروی انترستو استفاده نکنید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی انترستو برای شما خطری در پی ندارد، اگر تا کنون تجربه‌ی موارد زیر را داشته‌اید، به دکترتان اطلاع دهید:

  • بیماری کبدی؛
  • دیابت؛
  • آنژیوادم ارثی؛
  • اگر تحت رژیم کم‌نمک قرار دارید؛
  • اگر میزان زیادی از آب بدنتان از دست رفته و به اصطلاح دی‌هیدراته شده‌اید؛

اگر باردار هستید، داروی انترستو را مصرف نکنید.

مصرف در دوران بارداری و یا شیردهی

اگر باردار هستید، نباید از دارو ی انترستو استفاده کنید. اگر هم در دوره مصرف این دارو باردار شدید، مصرف انترستو را متوقف کرده و بلافاصله به دکتر اطلاع دهید. اگر در سه ماهه‌ی دوم یا سم بارداری خود انترستو را مصرف کنید، این دارو می‌تواند باعث ایجاد آسیب یا حتی مرگ در نوزاد شود.

هنوز مشخص نشده که آیا انترستو در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد می‌شود یا خیر؛ بنابراین نباید در دوره مصرف انترستو به شیردهی بپردازید.

انترستو را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید

نحوه مصرف

انترستو را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید.

دکتر شما ممکن است هر از گاهی تغییراتی را در میزان دوز مصرفی شما ایجاد کند تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.

از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

می‌توانید داروی انترستو را به همراه غذا و یا بدون آن میل کنید. اما دارو را هر روز سر یک ساعت مشخص مورد استفاده قرار دهید.

ممکن است نیاز باشد تا فشار خون شما به صورت دوره‌ای بررسی شود. همچنین عملکرد کلیه‌ی شما نیز ممکن است نیاز به بررسی داشته باشد.

دارو را درون محفظه‌ی اصلی خودش و در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

تمامی اطلاعاتی که در مورد دارو در اختیار شما قرار داده می‌شود را به درستی مطالعه کنید و اگر هر گونه سوالی دارید، با دکتر و یا مسئول داروخانه در میان گذارید.

از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، انترستو را مصرف کنید. از مصرف داروی اضافه برای جبرانِ دوزِ مصرفیِ از دست رفته، خودداری کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در دوره مصرف انترستو باید اجتناب کرد؟

وقتی که در وضعیتِ نشسته یا خوابیده قرار دارید، از برخاستنِ ناگهانی خودداری کنید. در غیر این‌صورت ممکن است دچار سرگیجه شوید. به آرامی بلند شوید و تا ثابت شدن وضعیت بدنی‌تان، بایستید.

از مصرف مکمل‌های پتاسیم و یا جایگزین‌های نمک در دوره مصرف این دارو اجتناب نمائید. مگر اینکه دکتر برای شما تجویز کرده باشد.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی می‌تواند باعث کاهشِ بیشتر فشار خون شما شود و ممکن است منجر به افزایش بعضی از اثرات جانبی در اثر استفاده از این دارو شود.

سرفه، از جمله عوارض جانبی احتمالی در اثر مصرف داروی قلبی انترستو است.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • احساس بکی در سر، احساس اینکه هر آن ممکن است بیفتید؛
  • خستگی مفرط؛
  • سطح پتاسیم بالا در خون – علائم: ضربان قلب آهسته، نبض ضعیف، ضعف عضلانی، مور مور شدن یا تیر کشیدن؛
  • مشکلات کلیوی؛ علائم: ادرار ناچیز و یا عدم ادرار، ادرار دردناک و یا به سختی ادرار کردن، تورم در قسمت مچ پا یا کل پا، احساس خستگی و یا تنگی نفس؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی انترستو عبارت است از:

  • سرگیجه؛
  • سرفه؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر انترستو – تداخل های دارویی

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • الیسکیرن؛
  • لیتیوم؛
  • هر گونه داروی قلب یا فشار خون؛
  • داروهای مُدِر (یا قرص آب)؛
  • مکمل‌های دارویی یا معدنی که حاوی پتاسیم هستند؛
  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب – مانند: آسپرین، ایبوپروفن (Advil, Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایندومتاسین، ملوکسیکام و غیره؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با انترستو تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب معرفی داروی انالاپریل برای بهبود فشار خون و نارسایی قلبی را نیز مطالعه کنید.