داروی مومتازون موضعی یا الوکون (Elocon) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی مومتازون یا الوکون مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی مومتازون یا اِلوکُن

داروی الوکون (Elocon)، که با نام عمومی مومتازون موضعی (mometasone topical) نیز شناخته می‌شود، یک داروی استروئیدی موضعی است. این دارو، باعث کاهش فعالیت مواد شیمیاییِ التهاب آور در بدن می‌شود.

از داروی الوکون برای درمان وضعیت‌های پوستی مانند واکنش‌های آلرژیکی، اگزما و پسوریازیس استفاده می‌شود. این دارو ممکن است در موارد دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

اطلاعات مهم درباره الوکون یا مومتازون

این دارو را دقیقاً بر طبق دستورالعملی که بر روی جعبه‌ی آن نوشته شده و یا توسط دکترتان تجویز شده، مصرف کنید. مقدار بیشتر یا کمتر از آن‌چه برایتان تجویز شده و یا طولانی‌تر از مدتی که باید مصرف کنید، از این دارو استفاده نکنید.

داروهای استروئیدی موضعی، می‌توانند توسط پوست بدن جذب شوند و ممکن است باعث ایجاد عوارض استروئیدی، درون بدن شوند.

ناحیه‌ای از بدنتان را که محل درمان است، نباید با باند یا سایر چیزها بپوشانید؛ مگر اینکه دکتر به شما گفته باشد. پوشاندن پوست که تحت درمان با داروی الوکون است، می‌تواند منجر به افزایش میزان جذب دارو توسط پوست گردد و در نتیجه باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته‌ای می‌شود. از دستورالعمل پزشک پیروی کنید.

بدون تجویز پزشک، داروی الوکون را برای کودکان مورد استفاده قرار ندهید. در کودکان، احتمال جذب زیاد داروهای استروئیدی موضعی توسط پوست بدن، بیشتر است. جذب استروئید در کودکان، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته‌ای شود و یا اگر به مدت طولانی استفاده شود، ممکن است باعث تاخیر در رشد کودک گردد. اگر احساس می‌کنید که فرزندتان در دوره مصرف طولانی مدت از داروی الوکون، با یک نرخ رشد طبیعی رشد نمی‌کند، با دکتر صحبت کنید.

در صورتی که بعد از ۲ هفته استفاده از این دارو، بهبودی را مشاهده نکردید، یا نشانه‌هایی از یک عفونت پوستی باکتریایی، قارچی یا ویروسی را دیدید، به دکترتان مراجعه کنید.

داروی الوکون

نکات مهمی که قبل از مصرف الوکون یا مومتازون باید رعایت کرد

اگر نسبت به مومتازون حساسیت دارید، نباد از داروی الوکون استفاده نمائید.

برای درمان التهاباتی که روی پوست نوزاد، به خاطر وجود پوشک ایجاد شده، از این دارو استفاده نکنید.

دارو را بدون تجویز دکتر، برای هرچ کودکی مورد استفاده قرار ندهید. بچه ها می‌توانند میزان زیادی از این دارو را توسط پوستشان جذب کنند و احتمال اینکه دچار عوارض جانبی ناشی از استفاده از این دارو شوند، بیشتر است.

برای اطمینان از اینکه داروی الوگون برای شما خطری در پی ندارد، اگر دچار عفونت پوستی هستید، به دکترتان اطلاع دهید.

همچنین اگر مبتلا به دیابت هستید، به دکترتان بگویید. داروهای استروئیدی موضعی که توسط پوست بدن جذب می‌شوند، ممکن است باعث افزایش سطح گلوکز (قند) در خون یا ادرار شوند.

مصرف در دوران بارداری یا شیردهی

هنوز مشخص نشده که آیا مصرف این دارو در دوران بارداری، به جنین آسیب می‌رساند یا خیر؛ بنابراین اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

همچنین هنوز مشخص نشده که آیا مومتازون موضعی، به شیر مادر نفوذ پیدا کرده و منجر به آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر؛ اگر در دوران شیردهی به سر می‌برید، به دکترتان اطلاع دهید.

بدون تجویز پزشک، داروی الوکون را برای کودکان مورد استفاده قرار ندهید.

نحوه مصرف

الوکون را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده یا توسط دکتر برای شما تجویز شده، را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید.

دارو را با دهان مصرف نکنید. داروهای موضعی، فقط باید بر روی پوست مالیده شوند.

قبل و بعد از استفاده از داروی الوکون، دستانتان را بشویید؛ مگر اینکه محلی که مورد درمان قرار می‌گیرد، دستانتان باشد.

میزان کمی از دارو را برداشته و به آرامی بر روی پوستتان بمالید. الوکون را بر روی قسمت بزرگی از پوستتان نزنید.

محل مورد درمان را با هیچ چیز نپوشانید؛ مگر اینکه دکتر به شما گفته باشد.

الوکون را بر روی پوست آسیب دیده و یا عفونی و یا بر روی زخمِ باز، نمالید.

در صورتی که بعد از ۲ هفته درمان، بهبودی را در علائمتان مشاهده نکردید و یا علائم شما در دوره مصرف داروی الوکون بدتر شدند، به دکتر مراجعه کنید.

اگر این دارو را در درازمدت مصرف کنید، ممکن است نیاز باشد تا به صورت مرتب، آزمایشات پزشکی انجام بدهید تا وضعیت سلامتتان بررسی شود.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید. همچنین آن را از یخ‌زدگی محافظت کنید.

داروی الوکون

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را استفاده کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را استفاده نکنید. فقط در نوبت بعدی، الوکون را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

انتظار نمی‌رود که مصرف بیش از اندازه‌ی داروی مومتازون موضعی، خطر مرگ آوری داشته باشد. البته، مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه‌ی داروهای استروئیدی، می‌تواند منجر به ایجاد علائمی مثل نازک شدن پوست، به راحتی کبود شدن، تغییر در شکل یا محل چربی در بدن (مخصوصاً در صورت، گردن، پشت، و کمر)، افزایش جوش یا موی صورت، مشکلات قاعدگی، ناتوانی جنسی، یا از دست دادن علاقه به رابطه‌ی جنسی؛

از چه مواردی در دوره مصرف الوکون یا مومتاسون موضعی باید خودداری کرد؟

اگر این دارو به درون چشمتان رفت، با آب فراوان بشویید.

از زدن داروی الوکون بر روی پوست صورت، زیربغل ، یا نواحی کشاله‌ی ران بدون دستور پزشک خودداری کنید؛

از مصرف داروی مورد نظر برای درمان وضعیت‌هایی که دکترتان بررسی نکرده، خودداری کنید.

داروی الوکون (Elocon)، که با نام عمومی مومتازون موضعی (mometasone topical) نیز شناخته می‌شود

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

داروهای استروئیدی موضعی، می‌توانند توسط پوست بدن جذب شوند که ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی ناشی از مصرف داروهای استروئیدی در بدن شوند. اگر موارد زیر را دارید، مصرف دارو را متوقف کرده و به دکتر اطلاع دهید:

  • تاری دید، یا دیدن هاله در اطراف چراغ‌ها؛
  • ضربان نامنظم قلب؛
  • مشکلات خواب (بی‌خوابی)؛
  • افزایش وزن، پف کردن صورت؛
  • احساس خستگی؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی الوکون یا مومتازون موضعی، عبارت است از:

  • قرمز شدن یا سفت شدگی در اطراف فولیکول‌های مو؛
  • جوش؛
  • خارش یا سوزش خفیف؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

داروهای استروئیدی موضعی، می‌توانند توسط پوست بدن جذب شوند که ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در شما شوند.

تاثیر داروهای دیگر بر الوکون – تداخل های دارویی

احتمال اینکه سایر داروهای خوراکی یا تزریقی، تاثیری بر روی داروی مومتازون موضعی داشته باشند، کم است. اما در هر حال، بسیاری از داروها می‌توانند با هم تداخل داشته باشند.

هر دارویی که مصرف می‌کنید با دکتر یا پرستاران خود در میان گذارید؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب معرفی داروی ضد التهاب دگزامتازون را نیز مطالعه کنید.