داروی اتودولاک (Etodolac) یا لودین (Lodine) چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی اتودولاک (Etodolac) یا لودین (Lodine) مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی داروی اتودولاک یا لودین

داروی لودین که با نام عمومی اتودولاک نیز شناخته می‌شود، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی (nonsteroidal anti-inflammatory drug /NSAID) است که میزان هورمون‌هایی را که در بدن باعث ایجاد تورم و درد می‌شوند را کاهش می‌دهد.

داروی اتودولاک یا لودین برای درمان دردهای خفیف تا متوسط، استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود. همچنین ممکن است برای درمان در موارد دیگری نیز که در اینجا ذکر نشده، مورد استفاده قرار بگیرد.

اتودولاک میزان هورمون‌هایی را که در بدن باعث ایجاد تورم و درد می‌شوند را کاهش می‌دهد.

 اطلاعات مهم درباره داروی اتودولاک

این دارو می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی کُشنده یا سکته‌ی مغزی شود؛ مخصوصاً اگر آن را به مدت طولانی مصرف کنید و یا دوز زیادی از آن را مورد استفاده قرار بدهید و یا اینکه مبتلا به یک بیماری قلبی باشید. داروی اتودولاک را بلافاصله بعد از عمل جراحی بای پس قلب (پیوند عروق کرونر)، مصرف نکنید.

داروی اتودولاک همچنین ممکن است باعث ایجاد خونریزی روده‌ای و یا خونریزی معده شود، که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این وضعیت، ممکن است بدون هشدار قبلی و یکدفعه، مخصوصاً اگر مُسِن باشید، در دوره مصرف این دارو اتفاق بیفتد.

در صورتی که علائم و نشانه‌های خونریزی معده یا روده را در خود مشاهده کردید، بلافاصله به نزد دکتر بروید. این علائم عبارتند از: مدفوع قیری‌رنگ یا سیاه یا خونی، سرفه به همراه خون بالا آوردن، یا استفراغی که شبیه دانه‌های قهوه باشد.

در دوره مصرف این دارو، هر گونه داروی بدون نسخه، شامل قرص‌های مسکن، سرماخوردگی یا حساسیت را استفاده نکنید. مگر اینکه قبلا از دکترتان و یا مسئول داروخانه در مورد امکان مصرف همزمان این داروها با داروی اتودولاک بپرسید. زیرا بسیاری از داروهایی که به صورت بدون نسخه به فروش می‌روند، حاوی آسپیرین و یا داروهای مشابه با اتودولاک (مثلاً ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن) هستند و اگر شما این داروها را به همراه همدیگر استفاده کنید، ممکن است دچار اثرات ناشی از مصرف بیش از حد یک دارو در بدن خود شوید. بنابراین هر زمانی که خواستید داروی دیگری را به صورت همزمان با داروی اتودولاک مصرف کنید، ابتدا محتویات دارو را از روی جعبه‌ی آن بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن نباشند و یا از دکترتان بپرسید.

از مصرف الکل به همراه این دارو خودداری کنید؛ چرا که الکل می‌تواند خطر ابتلا به خونریزی معده که در اثر اتودولاک ممکن است ایجاد شود، افزایش بدهد.

از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و یا اشعه‌های UV مصنوعی (مثلاً لامپ‌های خورشیدی و یا تخت‌های مخصوص برنزه شدن) خودداری نمائید. زیرا بدن شما با مصرف داروی اتودولاک در برابر نور خورشید حساس‌تر شده است و ممکن است به راحتی دچار آفتاب‌سوختگی شوید.

داروی اتودولاک یا لودین برای درمان دردهای خفیف تا متوسط، استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید استفاده می‌شود.

نکات مهمی که قبل از مصرف اتودولاک باید رعایت کرد

مجدداً یادآوری می‌شود که این دارو می‌تواند باعث افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی کُشنده یا سکته‌ی مغزی شود؛ مخصوصاً اگر آن را به مدت طولانی مصرف کنید و یا دوز زیادی از آن را مورد استفاده قرار بدهید و یا اینکه مبتلا به یک بیماری قلبی باشید. حتی افرادی که بیماری قلبی یا شرایط خاصی ندارند نیز ممکن است در دوره مصرف این دارو دچار حمله‌ی قلبی و یا سکته‌ی مغزی شوند.

داروی اتودولاک را بلافاصله بعد از عمل جراحی بای پس قلب (پیوند عروق کرونر)، مصرف نکنید.

داروی اتودولاک همچنین ممکن است باعث ایجاد خونریزی روده‌ای و یا خونریزی معده شود، که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این وضعیت، ممکن است بدون هشدار قبلی و یکدفعه، مخصوصاً اگر مُسِن باشید، در دوره مصرف این دارو اتفاق بیفتد.

اگر نسبت به داروی مورد نظر حساسیت دارید، یا این‌که تا به حال دچار حمله‌ی آسم شده‌اید و یا بعد از مصرف آسپیرین یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دچار واکنش‌های آلرژیکیِ شدید شده‌اید، نباید آن را مورد استفاده قرار بدهید.

برای اطمینان از این‌که مصرف داروی اتودولاک یا لودین برای شما خطری در پی ندارد، در صورتی که موارد زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • بیماری قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت و یا اگر سیگار می‌کشید؛
  • سابقه‌ی حمله‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، لخته شدن خون؛
  • سابقه‌ی خونریزی معده یا زخم معده؛
  • آسم؛
  • بیماری کلیوی یا کبدی؛
  • حبس مایعات در بدن؛

از مصرف الکل به همراه این دارو خودداری کنید؛

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

مصرف داروی اتودولاک در سه ماهه‌ی آخر بارداری، ممکن است به جنین آسیب بزند. در دوره مصرف این دارو، در صورتی که باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، به دکترتان اطلاع دهید.

اتودولاک می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث ایجاد آسیب در نوزاد شود. بنابراین در دوره مصرف این دارو، از شیردهی بپرهیزید.

مصرف قرص معمولی اتودولاک (regular tablet) برای افراد کمتر از ۱۸ سال ممنوع است. نوعِ تعمیم یا گسترش یافته‌ی این دارو (extended-release)، برای افرادی که کمتر از ۶ سال دارند، ممنوع می‌باشد.

نحوه مصرف

اتودولاک را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. کمترین میزانی از این دارو که باعث بهبود شرایط شما می‌شود را مصرف کنید.

قرص گسترش یافته‌ی این دارو را نجوید، نشکنید و قطعه قطعه نکنید. بلکه آن را به تمامی قورت دهید.

برای این‌که علائم شما بهبود پیدا کنند، ممکن است تا ۲ هفته طول بکشد. به همان صورتی که دارو برای شما تجویز شده، به مصرف آن ادامه دهید و اگر بهبودی در وضعیت و علائمتان مشاهده نکردید، در این باره با دکتر خود صحبت کنید.

اگر این دارو را طولانی مدت استفاده می‌کنید، ممکن است نیاز به انجام آزمایشات دوره‌ای داشته باشید.

داروی اتودولاک ممکن است باعث اختلال در نتایج برخی از آزمایشات خاص شود. بنابراین به دکترها بگویید که در حال مصرف داروی مورد نظر می‌باشید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما و رطوبت قرار دهید.

زمانی که دارو را مصرف نمی‌کنید، درب قوطی آن را محکم ببندید.

تمامی اطلاعات مخصوص بیماران، راهنمایی‌های پزشکی و دستورالعمل مصرف این دارو را به دقت مطالعه کنید. دوست عزیز، در صورتی که سوالی داشتید، لطفاً از دوستانتان نپرسید! مگر این‌که مدرک دکترای پزشکی در حوزه‌ی مورد نظر داشته باشند! حتماً از دکتر و یا مسئول داروخانه بپرسید.

مصرف داروی اتودولاک در سه ماهه‌ی آخر بارداری، ممکن است به جنین آسیب بزند.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، اتودولاک را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در دوره مصرف داروی اتودولاک باید اجتناب کرد؟

از نوشیدنی‌های الکلی پرهیز کنید؛ زیرا ممکن است باعث افزایش خطر بروز خونریزی معده در شما شوند.

از مصرف آسپیرین و یا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی در دوره مصرف داروی اتودولاک خودداری نمائید.

یادآوری می‌شود که در دوره مصرف این دارو، هر گونه داروی بدون نسخه، شامل قرص‌های مسکن، سرماخوردگی یا حساسیت را استفاده نکنید. مگر اینکه قبلا از دکترتان و یا مسئول داروخانه در مورد امکان مصرف همزمان این داروها با داروی اتودولاک بپرسید. زیرا بسیاری از داروهایی که به صورت بدون نسخه به فروش می‌روند، حاوی آسپیرین و یا داروهای مشابه با اتودولاک (مثلاً ایبوپروفن، کتوپروفن، ناپروکسن) هستند و اگر شما این داروها را به همراه همدیگر استفاده کنید، ممکن است دچار اثرات ناشی از مصرف بیش از حد یک دارو در بدن خود شوید. بنابراین هر زمانی که خواستید داروی دیگری را به صورت همزمان با داروی اتودولاک مصرف کنید، ابتدا محتویات دارو را از روی جعبه‌ی آن بخوانید تا مطمئن شوید که حاوی آسپرین، ایبوپروفن، کتوپروفن یا ناپروکسن نباشند و یا از دکترتان بپرسید.

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید.

عوارض جانبی اتودولاک یا لودین

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، مشکلات در نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو، عطسه، آبریزش از بینی، خس خس کردن قفسه‌ی سینه – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر نشانه‌هایی از حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی را دارید، سریعاً از فوریت‌های پزشکی کمک بخواهید. علائمی مانند: درد قفسه‌ی سینه به طوری که تا آرواره یا شانه‌های شما امتداد پیدا کند، بی‌حسی یا ضعف در یک سمت از بدن، لکنت زبان، احساس تنگی نفس؛

اگر موارد زیر را دارید، مصرف اتودولاک را متوقف کرده و بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • تغییرات در بینایی؛
  • اولین نشانه‌های هر گونه جوش پوستی، حتی اگر بسیار خفیف باشد؛
  • تنگی نفس (حتی اگر بسیار خفیف باشد)؛
  • التهاب و یا افزایش وزن ناگهانی؛
  • علائم خونریزی معده – علائم: مدفوع خونی یا قیری‌رنگ، سرفه به همراه بالا آوردن خون، استفراغی که شبیه دانه‌های قهوه باشد؛
  • مشکلات کبدی – علائم: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، علائمی شبیه آنفولانزا، کاهش اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن پوست یا چشم‌ها)؛
  • مشکلات کلیوی – علائم: ادرار ناچیز و یا عدم ادرار، به سختی ادرار کردن و یا درد به همراه دفع ادرار، ورم کردن پا یا قوزک پا، احساس خستگی یا تنگی نفس؛
  • تعداد کم گلبول‌های قرمز در خون (آنمی) – علائم: رنگ‌پریدگی، احساس سبکی در سر و یا تنگی نفس، ضربان قلب تند، مشکلات در تمرکز کردن؛
  • واکنش‌های شدیدِ پوستی – علائم: تب، گلو درد، التهاب صورت یا زبان، سوزش یا قرمزی چشم، درد پوست که به همراه جوش‌های پوستی قرمز یا ارغوانی‌رنگ باشد که مخصوصاً تا صورت و یا قسمت بالای بدن امتداد پیدا می‌کنند و باعث ایجاد تاول یا پوسته‌پوسته شدن می‌شوند.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی اتودولاک عبارت است از:

  • حالت تهوع، استفراغ، معده‌درد، سوء هاضمه؛
  • اسهال، یبوست، نفخ؛
  • سرگیجه، ضعف؛
  • گلودرد، آبریزش از بینی، علائم آنفولانزا؛
  • خارش، جوش؛
  • سردرد؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

سرگیجه و ضعف، از عوارض جانبی متداول در اثر مصرف این داروست.

تاثیر داروهای دیگر بر اتودولاک – تداخل های دارویی

اگر داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام، اس سیتالوپرام، فلوکستین (Prozac)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (زولوفت)، ترازودون یا ویلازودن مصرف می‌کنید، در مورد امکان مصرف داروی اتودولاک به همراه این داروها، قبل از مصرف این دارو از دکترتان سوال بپرسید. زیرا مصرف هر کدام از این داروها به طور همزمان با یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی، ممکن است باعث ایجاد کبودی یا خونریزی شود.

در مورد تمامی داروهایی که اخیراً مصرف می‌کنید، یا به تازگی شروع به مصرف و یا قطع مصرف آن کرده‌اید، به دکترتان اطلاع دهید؛ مخصوصاً داروهای زیر:

  • سیکلوسپورین (cyclosporine)؛
  • لیتیوم؛
  • متوترکسات (methotrexate)؛
  • داروهای رقیق کننده‌ی خون (مانند وارفارین، کومادین، جانتووین)؛
  • داروهای قلب یا فشار خون، شامل یک مُدِر یا قرص آب؛
  • داروهای استروئیدی (پردنیزون و غیره)؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با اتودولاک تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ اعم از داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و داروهای گیاهی.

در مورد تمامی داروهایی که اخیراً مصرف می‌کنید، یا به تازگی شروع به مصرف و یا قطع مصرف آن کرده‌اید، به دکترتان اطلاع دهید؛

سایر اطلاعات

به یاد داشته باشید که این دارو و در کل همه‌ی داروها را از دسترس کودکان دور نگه دارید. هرگز داروهای خودتان را به دیگران ندهید.

داروی اتودولاک را فقط برای وضعیتی که برای شما تجویز شده، مصرف کنید.

همواره در مورد صحت اطلاعاتی که در این مطلب برای شما گرد آورده‌ایم، با دکترتان صحبت کنید که آیا در مورد شما نیز صدق می‌کند یا خیر؛ زیرا این اطلاعات، عمومی هستند و ممکن است برای برخی افراد صدق نکند.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

دوست عزیز، اگر انتقاد یا پیشنهادی داشتید، خوشحال می‌شویم آن را در قسمت نظرات (در زیر این مطلب) با ما در میان بگذارید.