در مطلب پیش رو به معرفی هدست واقعیت مجازی Razergon VR خواهیم پرداخت. محصول جدیدی که نوع کارکرد آن تا حدی با سایر ابزارهای مشابه مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی متفاوت است. برای آشنایی بیشتر با هدست واقعیت مجازی Razergon VR و کسب آگاهی از تفاوت‌های آن با سایر ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی می‌توانید ما را در ادامه‌ی این مطلب همراهی کنید.

هدست‌های واقعیت مجازی با وجود تفاوت‌هایی که با یکدیگر دارند و پلتفرم‌های متفاوتی که هر کدام مورد پشتیبانی قرار می‌دهند، از یک ویژگی مشترک برخوردارند. این ویژگی که ابزارهای مذکور بدون واسطه و به صورت مستقل از ابزارهایی نظیر کامپیوترهای خانگی یا تلفن‌های هوشمند قابل استفاده نیستند. در واقع این ابزارهای نوین توان مورد نیاز خود برای اجرای انواع و اقسام محتوای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی را از طریق توان سخت افزاری تلفن‌های هوشمند، کنسول‌های خانگی یا کامپیوترها به دست می‌آورند. با این حال هدست واقعیت مجازی Razergon VR قصد بر هم زدن این معادله را دارد. به عبارت بهتر این هدست جدید مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی برای اجرا توسط کاربران خود نیازی به وجود تلفن‌های هوشمند یا کامپیوترهای خانگی ندارد و به طور کاملا مستقل از آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قابلیت‌های هدست واقعیت مجازی Razergon VR

هدست واقعیت مجازی Razergon VR که توسط مجموعه‌ای به نام OQTAGON ساخته می‌شود، یک ابزار بی‌سیم به شمار می‌رود که برخلاف بسیاری از ابزارهای مشابه برای کار کردن به وجود موبایل یا کامپیوتر نیازی نخواهد داشت. در واقع شاید بتوان این قابلیت را به عنوان بزرگ‌ترین نقطه قوت این هدست جدید واقعیت مجازی در نظر گرفت. چرا که به لحاظ سایر مشخصات فنی، هدست واقعیت مجازی Razergon VR حرف چندانی برای گفتن در برابر سایر رقبای موجود در بازار ندارد.

به بیان دقیق‌تر هدست واقعیت مجازی Razergon VR از وجود نمایشگری با کیفیت تصویری ۲K برخوردار است که یک میدان دید نه چندان عریض با گستردگی نود درجه را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. از همین رو شاید هدست واقعیت مجازی Razergon VR در برابر محصولات جدید دیگری نظیر هدست واقعیت مجازی Pimax (که چندی پیش در قالب این مطلب به آن پرداخته بودیم) محصول چندان جذاب و وسوسه کننده‌ای جلوه نکند. با این حال شاید قیمت ۲۰۰ دلاری این محصول جدید بتواند اندکی جبران مافات نماید و انگیزه‌ای مضاعف برای خرید آن در اختیار علاقه‌مندان به تکنولوژی واقعیت مجازی قرار دهد.

در مجموع باید هدست واقعیت مجازی Razergon VR را در ردیف هدست‌های مشابه مختص به موبایل و محصولاتی نظیر Google Cardboard،  Daydream Viewو  Samsung Gear VR طبقه‌بندی کرد. این هدست جدید از وجود سیستم عامل مختص به خود بهره می‌برد که بر اساس پلتفرم اندروید طراحی شده است. به این ترتیب دارندگان هدست واقعیت مجازی Razergon VR از این امکان برخوردار خواهند بود تا از طریق اپ استور اختصاصی این ابزار یا بازار گوگل پلی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های واقعیت مجازی مورد نظر خود را دریافت نمایند. علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، باید به این نکته هم اشاره کرد که هدست واقعیت مجازی Razergon VR از وجود کنترلرهای اختصاصی خود بهره می‌برد که با نام کنترلرهای اکتاموشن شناخته می‌شوند.

طراحان هدست واقعیت مجازی Razergon VR به منظور جذب بودجه‌ی ۳۹۱ هزار دلاری مورد نیاز برای ساخت این ابزار جدید اقدام به راه اندازی کمپینی در وب‌سایت کیک استارتر نموده‌اند. کمپینی که می‌توان گفت نسبت به سایر کمپین‌های مشابه با شروعی طوفانی همراه نبوده و به صورت لاک‌پشت‌وار به پیش می‌رود. به هر حال باید دید که آیا طراحان هدست واقعیت مجازی Razergon VR قادر به تامین مالی هزینه های کلی پروژه‌ی در دست ساخت خود از طریق پروسه‌ی کراودفاندینگ خواهند بود یا این که باید تدبیر دیگری برای این امر بیاندیشند.

هدست سامسونگ

معرفی هدست واقعیت ترکیبی Samsung HMD Odyssey در کنار هدست واقعیت مجازی Razergon VR

در کنار آغاز کمپین کیک استارتر هدست واقعیت مجازی Razergon VR شاهد معرفی ابزار جدید شرکت سامسونگ یعنی هدست Mixed Reality یا واقعیت ترکیبی Samsung HMD Odyssey نیز هستیم. ابزاری که بر اساس پلتفرم اختصاصی شرکت مایکروسافت یعنی Windows Mixed Reality ساخته شده است. وجود این پلتفرم جدید این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند در محیط واقعی به تعامل با ویژگی‌های مجازی بپردازند و فیلم مشهور گزارش اقلیت را در دنیای واقعی باز تولید نمایند.

بر اساس اطلاعاتی که شرکت سامسونگ آن را به شکل رسمی در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است، هدست واقعیت ترکیبی Samsung HMD Odyssey از کنار هم قرار گرفتن دو نمایشگر ۳.۵ اینچی مجزا تشکیل شده است که هر کدام از کیفیت AMOLED برخوردارند و در مجموع میدان دیدی به وسعت ۱۱۰ درجه را در اختیار کاربران این ابزار قرار می‌دهند. این ابزار جدید همچنین از وجود هدفون‌های داخلی AKG بهره می‌برد که قادر است صدای محتوای واقعیت مجازی پخش شده توسط هدست واقعیت ترکیبی Samsung HMD Odyssey را در حالت ۳۶۰ درجه‌ای و با کیفیت سه بعدی پخش نماید.

بنابر اطلاعات موجود هدست واقعیت ترکیبی Samsung HMD Odyssey از تاریخ نوزدهم آبان ماه امسال در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. ضمن این که این ابزار جدید قرار است با قیمت قابل توجه ۵۰۰ دلار به بازار عرضه شود. در هر حال با توجه به تایید شرکت سامسونگ علاقه‌مندان به هدست واقعیت ترکیبی Samsung HMD Odyssey می‌توانند از هم اکنون این ابزار جدید را پیش خرید نمایند.

در مجموع به نظر می‌رسد که با محک خوردن توانایی‌ها و قابلیت‌های تکنولوژی واقعیت مجازی در بازار سرگرمی طی یک سال اخیر، این بازار بیشتر به سمت پذیرایی از هدست‌های واقعیت ترکیبی و ابزارهای مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده گرایش پیدا کرده است. با این اوصاف باید منتظر ماند و دید که چه آینده‌ای در انتظار هدست‌های واقعیت مجازی خواهد بود.

منبع: ابر گیزمو (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.