در این مطلب، به بررسی داروی موسینکس (Mucinex)، که به گایفِنِسین (guaifenesin) نیز معروف است، پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و نحوه‌ی مصرف آن می‌پردازیم و سپس عوارض جانبی موسینکس و تداخلات دارویی را بیان می‌نمائیم.

معرفی داروی موسینکس

این دارو، که یک داروی خلط آور یا بلغم آور (اکسپکتورانت) محسوب می‌شود، جمع شدن خلط را در سینه و گلو کاهش می‌دهد. این خلط ها می‌تواند ناشی از سرما خوردگی، عفونت یا آلرژی باشد. البته این دارو می‌تواند در موارد دیگری نیز به توصیه‌ی دکتر مصرف شود.

 نکات مهمی که قبل از مصرف موسینکس باید رعایت کرد

  • حتما همه‌ی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت رعایت کنید.
  • اعضای خانواده و اطرافیان خود اطلاع دهید که از چه دارو هایی در حال حاضر استفاده می‌کنید.
  • چنانچه نسبت به گایفِنِسین آلرژی دارید، از مصرف آن خودداری نمائید.
  • در صورتی که از دارو های دیگری نیز استفاده می‌کنید، برای اطمینان از این که مصرف موسینکس برای شما خطری در پی ندارد، از دکتر یا مسئول داروخانه سوال کنید.
  • هنوز این موضوع که آیا مصرف داروی موسینکس برای جنین خطرناک است یا خیر، شناخته نشده است. قبل از این که این دارو را مصرف کنید، با دکتر خود مشورت نمائید.
  • این که آیا داروی مورد نظر در شیر مادر نفوذ می‌کند و باعث آسیب به نوزاد می‌شود یا خیر، هنوز شناخته نشده است. اگر در دوران شیر دهی هستید، قبل از مصرف این دارو با دکتر خود مشورت کنید.
  • دارو را بدون تجویز پزشک در اختیار کودکان قرار ندهید.

آشنایی با داروی موسینکس برای درمان سرفه

نحوه مصرف

موسینکس را حتماً با توجه به دستورالعملی که بر روی آن نوشته شده است و یا دکتر به شما توضیح داده است مصرف کنید. قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. دارو هایی که برای درمان سرفه استفاده می‌شوند، معمولا فقط در دوره ای کوتاه و تا وقتی علائم شما کاملا بهبود پیدا کرد، مصرف می‌گردند.

چنانچه بعد از مصرف موسینکس دچار ناراحتی معده می‌شوید، این دارو را به همراه غذا مصرف کنید.

در دوره‌ی مصرف این دارو، مایعات را به میزان زیاد بنوشید تا به کنده شدن اخلاط و صاف شدن گلوی شما کمک کند.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

معمولاً دارو های سرما خوردگی یا سرفه، هر زمانی که احساس نیاز پیدا شود، مصرف می‌شوند و برنامه‌ی زمانی خاصی برای مصرف ندارند. اما اگر به صورت منظم از این دارو استفاده می‌نمائید، چنانچه یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما اگر زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، موسینکس را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

موسینکس و آشنایی با آن

عوارض جانبی موسینکس

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

عوارض جانبی رایج در اثر مصرف داروی موسینکس عبارت است از:

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تاثیر داروهای دیگر بر موسینکس – تداخل های دارویی

موسینکس می‌تواند باعث اختلال در فکر کردن و یا واکنش نشان دادن شما شود. اگر پس از مصرف آن قصد رانندگی دارید و یا می‌خواهید کاری انجام دهید که نیاز به هوشیاری زیادی دارد، مراقب باشید.

قبل از مصرف هر گونه داروی سرما خوردگی یا سرفه، به همراه موسینکس، با دکتر خود یا مسئول داروخانه در میان گذارید.

تعداد زیادی از دارو های ترکیبی، حاوی موسینکس هستند. مصرف این گونه دارو ها به طور همزمان، می‌تواند باعث زیاده روی در مصرف موسینکس گردد. برای فهمیدن این که کدام یک از دارو هایی که مصرف می‌کنید، حاوی موسینکس هستند، برچسب و اطلاعات آن را نگاه کنید تا مطمئن شوید حاوی اکسپکتورانت یا خلط آور نیستند.

بعضی از دارو ها ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند. برای مثال می‌توان به بعضی از ویتامین ها یا دارو های بدون نسخه و شماری از دارو های گیاهی اشاره کرد. در مورد تمام دارو هایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید، یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، اطرافیان نزدیک خود را در جریان قرار دهید.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

  • اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود به قسمت معرفی دارو ها در زیرشاخه‌ی سلامت مراجعه کنید.