داروی کرستور یا روزوواستاتین چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در چه شرایطی و به چه صورت مصرف می شود؟ عوارض جانبی آن کدامند؟ چه داروهایی را نباید به طور همزمان با داروی کرستور مصرف کرد؟ این سوالات، به همراه نکات و اطلاعات مهم درباره‌ی این دارو، در مطلب پیش‌رو بررسی خواهد شد.

معرفی دارو

داروی کرستور (Crestor)، که با نام عمومی روزوواستاتین (Rosuvastatin) نیز شناخته می‌شود، متعلق به گروهی از داروهاست که استاتین‌ها نامیده می‌شوند. این دارو، میزان کلسترول نامناسب یا بد (منظور از کلسترول نامناسب، لیپوپروتئین کم چگالی یا LDL است) و تری‌گلیسیرید را در بدن کاهش می‌دهد و در عین حال، کلسترول خوب (منظور از کلسترول خوب، لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL است) را در بدن افزایش می‌دهد.

کرستور برای مصرف بزرگسالان و کودکان بالای ۸ سال استفاده می‌شود تا میزان کلسترول و تری‌گلیسیرید (نوعی چربی) را در خون آن‌ها کاهش دهد و همچنین روند ساخت پلاک‌ها در رگ‌های خونی را آهسته کند.

این دارو همچنین برای کاهش دادن خطر ابتلا به سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی و سایر مشکلات قلبی در افرادی که دچار دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی یا سایر مشکلات هستند، استفاده می‌شود.

کرستور برای درمان کلسترول بالا که به طور ارثی در برخی افراد وجود دارد و یا از سمت یک والد و یا هر دو والد به آن‌ها منتقل شده، مصرف می‌گردد. آن دسته از افرادی که دچار کلسترول بالای ارثی که از سمت یکی از والدین به آن‌ها ارث داده شده هستند، باید بیشتر از ۸ سال داشته باشند تا بتوانند این دارو را مصرف کنند و کسانی که کلسترول بالا به صورت ارثی از سمت هر دو والد به آن‌ها منتقل شده، باید حداقل ۷ سال داشته باشند تا بتوانند از داروی کرستور استفاده نمایند.

داروی کرستور (Crestor)، یا روزوواستاتین (Rosuvastatin)

اطلاعات مهم درباره کرستور

داروی کرستور می‌تواند باعث ایجاد آسیب در جنین شود و یا حتی منجر به تولد نوزاد معیوب گردد. بنابراین اگر باردار هستید، از این دارو استفاده نکنید.

قبل از مصرف این دارو، اگر تا به حال بیماری کبدی یا کلیوی، دیابت یا اختلالات تیروئیدی داشته‌اید، اگر از نژاد چینی‌ها هستید و یا در طول روز بیشتر از دو بار از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید.

در موارد نادری، مصرف داروی کرستور می‌تواند منجر به از پارگی بافت ماهیچه اسکلتی شود که در نهایت منجر به نارسایی کلیوی می‌گردد. در صورتی که به طور ناگهانی دچار درد، حساسیت یا ضعفِ ماهیچه‌ای غیر منتظره شدید، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید؛ خصوصاً اگر همراه با تب، خستگی غیر طبیعی و ادرار تیره‌رنگ باشد.

اگر بیماری کبدی دارید، یا در دوران شیردهی می‌باشید، نباید از داروی کرستور یا روزوواستاتین استفاده کنید.

از مصرف غذاهایی که دارای چربی یا کلسترول بالا هستند، اجتناب کنید. اگر از یک رژیم غذایی کم‌کلسترول استفاده نکنید، خوردن این قرص‌ تاثیر زیادی بر روی کاهش کلسترول شما نخواهد داشت.

داروهای بسیار زیادی وجود دارند که اگر به طور همزمان با داروی کرستور مصرف شوند، خطر ابتلا به مشکلات جدی را در شما افزایش خواهند داد. در مورد هر داوریی که مصرف می‌کنید، به دکتر خود اطلاعات لازم را ارائه دهید. این داروها شامل داروهای با نسخه، بدون نسخه، ویتامین‌ها و داروهای گیاهی نیز می‌شود. بدون اینکه به دکتر خود اطلاع دهید، از داروی جدیدی استفاده نکنید. لیستی از تمامی داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید به همراه خود داشته باشید و آن‌را به دکترهای مختلفی که شما را ویزیت می‌کنند نشان دهید.

مصرف داروی کرستور، تنها قسمت کوچکی از روند درمانی کامل شما می‌باشد. درمان کامل شما شامل رژیم غذایی مناسب، انجام تمرنان جسمانی و کنترل وزن است. همه‌ی این موارد را به همراه مصرف داروی مورد نظر به طور مرتب در هر روز انجام دهید.

اگر باردار هستید، از این دارو استفاده نکنید.

نکات مهمی که قبل از مصرف کرستور باید رعایت کرد

اگر نسبت به روزوواستاتین حساسیت دارید یا در شرایط زیر هستید، نباید از داروی کرستور استفاده کنید:

  • بیماری کبدی دارید؛
  • باردار هستید و یا در دوران شیردهی قرار دارید؛

روزوواستاتین می‌تواند موجب آسیب به جنین و یا ایجاد نقص‌های مادرزادی در نوزاد به هنگام تولد شود. بنابراین اگر باردار هستید، از این دارو استفاده نکنید. اگر در دوره مصرف داروی کرستور باردار شدید، بلافاصله مصرف آن را متوقف کرده و به پزشک مراجعه کنید. در دوره‌ای که از این دارو استفاده می‌کنید، از پیشگیری‌کننده‌ها برای جلوگیری از باردار شدن استفاده نمائید.

روزوواستاتین می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب در نوزاد شود. بنابراین در دوره مصرف این دارو، از شیردهی به نوزادان بپرهیزید.

برای اطمینان از اینکه مصرف داروی کرستور برای شما خطراتی را در پی ندارد، اگر موارد زیر را دارید، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • سابقه‌ی بیماری های کبدی؛
  • سابقه‌ی بیماری های کلیوی؛
  • دیابت؛
  • اختلالات تیروئیدی؛
  • اگر روزانه بیش از دو بار از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنید؛
  • اگر نژاد آسیایی دارید؛
  • اگر ۶۵ سال یا بیشتر دارید؛

مصرف داروی کرستور می‌تواند منجر به از پارگی بافت ماهیچه اسکلتی شود که در نهایت منجر به نارسایی کلیوی می‌گردد. احتمال رخ دادن این شرایط، در افراد مسن یا کسانی که بیماری کلیوی یا کم‌کاری تیروئیدِ کنترل نشده (یا کم کنترل شده) دارند، بیشتر است.

افرادی که نژاد آسیایی دارند، روزوواستاتین را بیشتر از سایر افراد و با نرخ بیشتری جذب می‌کنند. مطمئن شوید که دکتر شما اطلاع دارد که شما آسیایی هستید. چرا که ممکن است شما، نسبت به سایر افراد از نژادهای دیگر، نیاز به دوز مصرفی کمتری برای شروع مصرف این دارو داشته باشید.

روزوواستاتین می‌تواند در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث آسیب در نوزاد شود.

نحوه مصرف

کرستور را حتماً با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. دکتر شما ممکن است هرازگاهی دور مصرفی شما را تغییر دهد تا بهترین نتیجه به دست آید.

داروی کرستور معمولاً به صورت یک بار در روز استفاده می‌شود و می‌توانید آن را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید. دارو را در هر روز، سر زمان مشخص و ثابتی مصرف کنید.

در دوره مصرف این دارو، ممکن است لازم شود که آزمایشات خون انجام دهید.

مصرف داروی کرستور را طبق دوره‌ی زمانی که برای شما تجویز شده، ادامه دهید. حتی اگر زودتر از آن موقع، احساس بهبودی داشتید. کلسترول بالا معمولاً فاقد هر گونه علائمی است. ممکن است نیاز باشد تا شما در یک دوره‌ی زمانی طولانی، از این دارو استفاده کنید.

اگر موارد زیر را دارید، برای مدت کوتاهی مصرف داروی کرستور را متوقف کنید:

  • عدم تعادل الکترولیتی (مثلاً میزان پتاسیم پایین یا بالا در خونتان)؛
  • فشار خون بسیار کم؛
  • عفونت یا بیماری‌های شدید؛
  • کم آب شدن بدن؛
  • جراحی؛

نباید مصرف داروی کرستور را خودسرانه قطع کنید؛ مگر اینکه دکتر به شما گفته باشد.

مصرف داروی کرستور، تنها قسمت کوچکی از روند درمانی کامل شما می‌باشد. درمان کامل شما شامل رژیم غذایی مناسب، انجام تمرنان جسمانی و کنترل وزن است. از دستورالعمل‌هایی که دکتر به شما داده، مرتباً پیروی کنید.

دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، نور و رطوبت قرار دهید.

داروی کرستور معمولاً به صورت یک بار در روز استفاده می‌شود

چه داروهای دیگری بر روی روزوواستاتین تاثیر می‌گذارند؟

مصرف روزوواستاتین به همراه برخی از داروهای دیگر، خطر ابتلا به مشکلات ماهیچه‌ای مزمن را افزایش می‌دهد. اینکه در دوره مصرف داروی کرستور، به دکترتان در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید اطلاع دهید، نکته‌ی بسیار مهمی است.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اگر بیشتر از ۱۲ ساعت، از موعدی که باید دارو را مصرف می‌کردید، گذشته باشد، دوز مصرفی فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، کرستور را مصرف کنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

از چه مواردی در حین مصرف داروی کرستور باید اجتناب کرد؟

از مصرف الکل خودداری کنید. الکل می‌تواند باعث افزایش سطح تری‌گلیسیرید و افزایش خطر ابتلا به آسیب‌های کبدی در شما گردد.

از مصرف آنتی‌اسیدها بدون توصیه‌ی پزشک، خودداری کنید. فقط از آنتی‌اسیدهایی استفاده کنید که دکتر برای شما تجویز کرده باشد و دو ساعت بعد از مصرف کرستور آن‌ها را مصرف کنید. بعضی از آنتی‌اسیدها باعث می‌شوند که میزان جذب روزوواستاتین در بدن شما، کاهش پیدا کند.

از مصرف غذاهایی که حاوی چربی یا کلسترول بالا هستند، خودداری کنید. در صورتی که از یک رژیم غذایی کم‌کلسترول استفاده نکنید، خوردن داروی مورد نظر کمک زیادی به بهبود شما نخواهد کرد.

می‌توانید این دارو را به همراه غذا یا بدون آن مصرف کنید

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

یادآوری می‌شود که در موارد نادری، مصرف داروی کرستور می‌تواند منجر به از پارگی بافت ماهیچه اسکلتی شود که در نهایت منجر به نارسایی کلیوی می‌گردد. در صورتی که به طور ناگهانی دچار درد، حساسیت یا ضعفِ ماهیچه‌ای غیر منتظره شدید، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید؛ خصوصاً اگر همراه با تب، خستگی غیر طبیعی و ادرار تیره‌رنگ باشد.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید:

  • گیجی و سردرگمی، مشکلات حافظه‌ای؛
  • مشکلات کبدی – علائم: حالت تهوع، درد در قسمت بالای شکم، خارش، احساس خستگی، از دست دادن اشتها، ادرار تیره‌رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، یرقان (زرد شدن چشم‌ها و پوست بدن)؛
  • علائم مشکلات کلیوی- مثلاً: ادرار ناچیز یا عدم ادرار، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، تورم پاها یا مچ پا، احساس خستگی ای تنگی نفس؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی کرستور عبارت است از:

  • علائم مربوط به کبد (دل‌درد، یرقان، ادرار تیره)؛
  • ضعف غیر طبیعی یا احساس خستگی؛
  • سردرد، درد عضلانی؛
  • حالت تهوع، معده‌درد؛

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

قرص کرستور

چه داروهایی را همزمان با کرستور نباید مصرف کرد؟ – تداخل های دارویی

مصرف روزوواستاتین به همراه برخی از داروهای دیگر، خطر ابتلا به مشکلات ماهیچه‌ای مزمن را افزایش می‌دهد. اینکه در دوره مصرف داروی کرستور، به دکترتان در مورد هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید اطلاع دهید، نکته‌ی بسیار مهمی است. خصوصاً داروهای:

  • سیکلوسپورین؛
  • کولشیسین؛
  • سایر داروهای استاتینی – مثلاً: آتورواستاتین، لُواستاتین، سیمواستاتین، لیپیتور، پراواشول، زوکور، ویتورین و غیره؛
  • داروهای ضد قارچ – مثلاً: فلوکونازول، ایتراکونازول، کتوکونازول؛
  • داروهای ضد ویروس برای درمان ایدز یا هپاتیت c – مثلاً: لوپیناویر، ریتوناویر، سیمپرویر، تیپراناویر، اتازاناویر، فوزامپرناویر و غیره؛
  • داروهای رقیق کننده‌ی خون – مانند: کومادین، جانتوون، وارفارین؛
  • سایر داروهای کلسترول (مثلاً fenofibrate, gemfibrozil)؛
  • داروهایی که حاوی نیاسین یا اسید نیکوتینیک هستند – مانند: ویتامین B3، ادویکور، نیازپان، نیاکور، سیمکور و غیره؛

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با کرستور تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز / با اندک تصرف و تلخیص

منبع : drugs.com

اگر این مطلب برای شما مفید بود، پیشنهاد می‌شود مطلب اثرات منفی کلسترول بالا در بدن را نیز مطالعه کنید.