خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 یکی از جدیدترین محصولات شرکت Infiniti به شمار می‌رود که به تازگی شاهد معرفی رسمی آن به خودرودوستان عاشق سرعت هستیم. پیشنهاد می‌کنیم که برای آشنایی بیشتر با خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 و قابلیت‌هایی که در پیست مسابقه به نمایش می‌گذارد، در ادامه‌ی این مطلب با مجله قرمز همراه باشید.

شرکت Infiniti که در عمل بازوی اجرایی نیسان در زمینه‌ی ساخت خودروهای لوکس به شمار می‌رود، تا پیش از این فعالیت چندانی در زمینه‌ی تولید خودروهای الکتریکی نداشت و طی مدت اخیر نیز محصول خاصی در این زمینه توسط اعضای این شرکت به خودرودوستان معرفی نشد. با این حال به تازگی شاهد رونمایی از خودروی الکتریکی تازه‌ای در جریان برگزاری رویداد خیریه Pebble Beach Concours d’Elegance در کالیفرنیا توسط اعضای این شرکت هستیم.

پروتوتایپ 9

هدف از تولید خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 چیست؟

خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 (همان گونه که از نام آن پیدا است) تنها یک نمونه‌ی آزمایشی و نمایشی برای معرفی به خودرودوستان به شمار می‌رود و قرار نیست توسط شرکت Infiniti به شکل انبوه وارد خط تولید شود. به نظر می‌رسد که یکی از اهداف مهم سازندگان این نمونه‌ی آزمایشی از تولید آن محک زدن تکنولوژی‌هایی باشد که قرار است خود یا نمونه‌های مشابه با آن‌ها در خودروهای نسل بعدی خانواده‌ی Leaf نیسان مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال بنابر نظر نایب رئیس ارشد بخش طراحی جهانی شرکت اینفینیتی یعنی آلفونسو آلبیسا، نخستین جرقه‌ در زمینه‌ی طراحی و تولید خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 هنگام گفتگوی او با مدیر اجرایی بخش بازاریابی این شرکت یعنی آلیسون ویترسپون زده شد. گفتگویی در زمینه‌ی شکل و شمایل و میزان کارایی خودروهای مسابقه‌ای دهه‌ی سی و چهل میلادی که در نهایت به ساخت یک مدل آزمایشی بر اساس خصوصیات ظاهری همان اتومبیل‌ها انجامید. در واقع تمام ویژگی‌های ظاهری خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 با الهام از شکل و شمایل شناخته شده‌ترین خودروهای مسابقه‌ای دهه‌ی چهل میلادی طراحی شده است. اتومبیل‌هایی که با نهایت سرعت، در پیست‌های مسابقه‌ی آن زمان ویراژ می‌دادند و سر و صدا می‌کردند. در آن دوران از شروع فعالیت کمپانی مادر شرکت اینفینیتی یعنی نیسان در صنعت تولید خودرو بیش از چند سال زمان نمی‌گذشت و این شرکت هنوز به شکل رسمی وارد عرصه‌ی طراحی و تولید خودروهای مسابقه‌ای نشده بود.

در این میان ساخت و معرفی خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 به عنوان یک نمونه‌ی آزمایشی، این احتمال را مطرح ساخته که شاید اعضای شرکت اینفینیتی قصد داشته باشند در آینده به تولید نمونه‌های واقعی ملهم از این خودرو بپردازند. احتمالی که آلفونسو آلبیسا آن را رد نموده و به تصریح این نکته پرداخته است که اعضای شرکت اینفینیتی در آینده‌ی نزدیک هیچ برنامه‌ای برای ساخت خودروهای تک سرنشین مسابقه‌ای، که از وجود موتور الکتریکی بهره می‌برند، ندارد.

خودروی آزمایشی

مهم‌ترین ویژگی‌های خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 چیست؟

همان گونه که در سطور پیشین این متن به آن اشاره شد، ظاهر خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 بر اساس نمونه‌های کلاسیک موجود در میدان های مسابقه‌ طراحی شده است. البته نمونه‌های کلاسیکی که بیش از هفت یا هشت دهه قبل در پیست‌های مسابقات سرعت جولان می‌دادند.

بد نیست به این نکته اشاره شود که در ساخت بدنه‌ی این نمونه‌ی آزمایشی از پنل‌های فولادی استفاده شده است. پنل‌های خوش ساختی که به شکل دستی روی قاب‌های فولادی بدنه‌ی این محصول سوار شده‌اند. از دیگر ویژگی‌های ظاهری خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 نیز می‌توان به وجود کاپوت بلند، پیشامدگی کوتاه و چرخ‌های مبتنی بر رینگ پره‌ای اشاره کرد که سر و شکل این خودرو را بیش از پیش به نمونه‌های کلاسیک موجود از خودروهای مسابقه‌ای شبیه ساخته است. افزون بر آن ذکر این نکته نیز لازم است که نوع حرکت این نمونه‌ی آزمایشی در پیست مسابقه، بهره‌گیری از قابلیت چرخ محرک عقب را به نمایش گذاشته است.

سوای برخورداری از ظاهر کلاسیک، مشخصات فنی خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 نیز کم و بیش همچون خودروهای مسابقه‌ای قدیمی طراحی شده است. به گونه‌ای که در مجموع نمی‌توان از این نمونه‌ی آزمایشی انتظار رقابت با اتومبیل‌های مسابقه‌ای حال حاضر را داشت و در عمل این خودرو شاید تنها بتواند از پس همان خودروهای مسابقه‌ای کلاسیک دهه‌ی چهل میلادی بر بیاید.

خودروی اینفینیتی

یکی از مهم‌ترین دلایل این امر را می‌توان در ویژگی‌های موتور این نمونه‌ی آزمایشی و نمایشی جستجو کرد. به بیان دقیق‌تر موتور خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 موتوری الکتریکی است که به احتمال فراوان نمونه‌های مشابه با آن و نزدیک به آن در خودروهای نسل بعدی Leaf نیسان، که به زودی شاهد رونمایی از نخستین مدل آن‌ها خواهیم بود، مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این موتور الکتریکی از توانی معادل ۱۴۸ اسب بخار برخوردار بوده و گشتاور آن نیز حول و حوش ۳۲۰ نیوتن متر است. با بهره‌مندی از چنین مشخصاتی، خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 قادر است با وزن ۸۹۰ کیلوگرمی خود، در مدت زمان ۵.۵ ثانیه شتاب صفر تا صد را پر کند.

مشخصات یاد شده می‌تواند سرعت قابل قبولی را برای این محصول الکتریکی آزمایشی رقم بزند. گرچه خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 به لحاظ تئوری قادر است به حداکثر سرعت ۲۰۹.۲ کیلومتر در ساعت دست یابد، اما در عمل حداکثر سرعت این خودروی آزمایشی (توسط مهندسان اینفینیتی) روی رقم ۱۶۹ کیلومتر در ساعت محدود شده است. در این میان مهندسان شرکت اینفینیتی در حال طراحی پک باتری ۳۰ کیلو وات ساعتی برای خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 هستند تا توسط بهره‌مندی از توان آن، این نمونه‌ی آزمایشی بتواند (بر اساس حداکثر سرعت یاد شده) به مدت ۲۰ دقیقه در پیست اتومبیل‌رانی باقی مانده و به ویراژ دادن ادامه دهد.

به هر حال علاقه‌مندان دنیای خودرو باید چند هفته‌ی دیگر نیز به انتظار بنشینند تا بتوانند به طور دقیق از این موضوع آگاه شوند که مشخصات فنی نخستین مدل از نسل بعدی خانواده‌ی Leaf نیسان تا چه حد به مشخصات فنی نمونه‌ی آزمایشی و نمایشی تولید شده توسط شرکت اینفینیتی یعنی خودروی مسابقه‌ای Prototype 9 نزدیک خواهد بود.

برای آشنایی با ده خودروی لوکس سال ۲۰۱۷ میلادی می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید.

منبع: لس انجلس تایمز (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.