در این مطلب، به بررسی داروی بلسومرا (Belsomra)، که نام دیگر آن سوورکسانت ( suvorexant) است، پرداخته می‌شود. ابتدا به معرفی این دارو و اطلاعات مهم درباره ی آن می‌پردازیم و سپس نحوه ی مصرف و عوارض جانبی بلسومرا و همچنین تداخلات دارویی آن را بیان می‌نمائیم.

معرفی دارو

بلسومرا یک داروی خواب است که به تنظیم خواب شما کمک می‌کند. این دارو برای درمان بی‌خوابی (سخت به خواب رفتن و یا عدم خواب) استفاده می‌شود. بلسومرا ممکن است برای موارد دیگری نیز به کار رود.

 اطلاعات مهم درباره بلسومرا

اگر به حملات خواب (narcolepsy) دچار هستید، بهتر است از داروی بلسومرا استفاده نکنید.

نکات مهمی که قبل از مصرف بلسومرا باید رعایت کرد

اگر نسبت به سوورکسانت آلرژی (حساسیت) دارید و یا دچار حملات در هنگام خوابیدن هستید، بهتر است از این دارو استفاده نکنید.

بلسومرا می‌تواند اعتیاد‌آور باشد. هرگز این دارو را با شخص دیگری شریک نشوید، خصوصاً افرادی که دارای سابقه‌ی استفاده‌ی نادرست از دارو و یا اعتیار به داروها هستند. داروی مورد نظر را در محلی نگهداری کنید که به راحتی در دسترس بقیه قرار نگیرد.

برای اطمینان از این‌که داروی بلسومرا برای شما خطراتی را در پی ندارد، اگر موارد زیر را دارید، با دکتر خود در میان گذارید:

  • سابقه‌ی افسردگی یا افکار در مورد خودکشی؛
  • تنفس منقطع در هنگام خواب (قطع تنفس در هنگام خواب)؛
  • بیماری انسداد مزمن ریه یا سایر مشکلات تنفسی؛

هنوز مشخص نشده که آیا داروی بلسومرا برای جنین خطرناک است یا خیر. در دوره‌ی مصرف این دارو، اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن را دارید، با دکتر خود در میان گذارید.

همچنین هنوز معلوم نشده که آیا این دارو در شیر مادر نفوذ پیدا کرده و باعث صدمه به نوزاد می‌شود یا خیر؛ چنانچه در دوران شیردهی قرار دارید، به دکتر خود اطلاع دهید.

استفاده از داروی بلسومرا برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.

بلسومرا و تداخلات دارویی جدی

نحوه مصرف

  • بلسومرا را حتما با تجویز پزشک مصرف کنید و قبل از مصرف، تمامی مواردی که روی جلد این دارو نوشته شده است را به دقت مطالعه نمایید. همچنین از مصرف دوز بیشتر یا کمتر از مقداری که برای شما تجویز شده است، خودداری کنید و فقط در همان دوره ی زمانی که برای شما تجویز شده، آن را مصرف کنید. پزشک ممکن است در دفعات مختلف، میزان دوز مصرفی شما را اندکی تغییر دهد تا به نتیجه‌ی دلخواه دست پیدا کنید.
  • بلسومرا بهتر است به مقدار یک عدد و نه بیشتر، در هر شب مصرف شود. این دارو را قبل از خواب یا ۳۰ دقیقه قبل از این‌که به رختخواب بروید، مصرف کنید.
  • بلسومرا باعث می‌شود شما به خواب بروید. بنابراین هرگز این دارو را در زمان‌هایی که وقت بیداریِ معمول است مصرف نکنید. مگر این‌که قصد داشته باشید حداقل به مدت ۷ ساعت به خواب روید.
  • بلافاصله بعد از خوردن وعده‌ی غذایی، بلسومرا را استفاده نکنید! چرا که ممکن است عملکرد این دارو کمی مختل شود و تاثیر کامل خود را نداشته باشد.
  • بعضی از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند و به فعالیت‌هایی مثل رانندگی، غذا خوردن و تلفن زدن مشغول می‌شوند، ممکن است نحوه‌ی انجام این کارها را به خاطر نیاورند. اگر این موضوع برای شما اتفاق افتاد، مصرف بلسومرا را متوقف کرده و با دکتر خود صحبت کنید تا از داروی دیگری برای رفع مشکل بی‌خوابی شما استفاده کند.
  • بعد از مصرف این دارو، ممکن است از خواب بیدار شدن، صحبت کردن و یا حرکت کردن در حوالی صبح برای شما بیشتر از حد معمول زمانبر باشد و به طول انجامد. به علاوه، ممکن است در چند دقیقه بعد از بیدار شدن از خواب، دچار توهم شوید و یا این‌که احساس کنید که همچنان در حال خواب دیدن هستید.
  • اگر بی‌خوابی شما پس از مصرف این دارو به مدت ۷ تا ۱۰ شب (بی وقفه) بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد، به دکتر خود اطلاع دهید.
  • دارو را در دمای اتاق نگهداری کرده و دور از گرما، رطوبت و نور قرار دهید.
  • شمارش میزان دارویی که مصرف کرده‌اید را داشته باشید. این دارو می‌تواند افراد را دچار اعتیاد به آن کند و بنابراین شما باید در صورتی که فرد دیگری عمداً یا به اشتباه (بدون نسخه‌ی پزشک) از بلسومرا استفاده کرد، فوراً متوجه شوید.

30 دقیقه قبل از خواب،بلسومرا را مصرف کنید

اطلاعاتی در مورد دوز مصرفی بلسومرا

مصرف متداول بزرگسالان از این دارو، برای درمان بی‌خوابی:

روزانه ۱۰ میلی گرم به صورت خوراکی از این دارو، قبل از خواب مصرف گردد.

حداکثر میزان مصرف این دارو: ۲۰ میلی گرم در هر روز می‌باشد.

توجه:

۳۰ دقیقه قبل از خواب، این دارو را مصرف کنید؛ البته به شرط این‌که لااقل ۷ ساعت فرصت خوابیدن داشته باشید (به عبارت دیگر، قصد بیدار شدن در حداقل ۷ ساعت بعد از مصرف این دارو را داشته باشید).

اگر مصرف ۱۰ میلی گرم از این دارو برای شما مشکلی ایجاد نکرد، اما موثر هم نبود، می‌توانید اندکی مصرف آن را افزایش دهید.

چنانچه بعد از غذا خوردن از این دارو استفاده کنید، ممکن است تاثیر دارو کمی زمان زیادتری لازم داشته باشد و دیرتر عمل کند.

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

مصرف این دارو از برنامه‌ زمانی (هر چند ساعت یک بار) تبعیت نمی‌کند و فقط قبل از خواب استفاده می‌شود.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

عوارض دارویی شایع - بلسومرا یا سوورکسانت

اگر کمتر از ۸ ساعت، از مصرف این دارو گذشته است، اقدام به رانندگی یا سایر فعالیت‌هایی که نیاز به هوشیاری شما دارد، نکنید.

بلسومرا ممکن است باعث ایجاد عوارضی شود که تفکر یا واکنش نشان دادن شما را با مشکل مواجه کند. شما ممکن است بعد از بیدار شدن از خواب، همچنان احساس خواب آلودگی کنید. تا زمانی که متوجه نشده‌اید که این دارو تا چه مدت برای شما احساس خواب آلودگی را به همراه دارد، از فعالیت‌هایی مثل رانندگی، سر و کار داشتن با ماشین آلات یا سایر کارهایی که نیاز به تمرکز و هوشیاری شما دارد، خودداری نمائید.

از مصرف الکل، در زمانی که از سوورکسانت استفاده می‌کنید، خودداری کنید. الکل ممکن است باعث افزایش برخی از عوارض جانبی در اثر مصرف داروی بلسومرا – از جمله خواب‌آلودگی یا سرگیجه – شود.

از مصرف داروهای دیگر در دوره‌ی مصرف این دارو، که باعث ایجاد خواب آلودگی در شما می‌شود، اجتناب کنید. مثلاً داروهای سرماخوردگی، مسکن‌ها، شل کننده‌های عضلات، داروهای اضطراب و افسردگی؛

در مورد هرگونه محدودیت‌های غذایی، نوشیدنی، و فعالیتی، دستورالعمل پزشک خود را اجرا کنید.

عوارض جانبی

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله مصرف این دارو را متوقف کرده و به دکتر اطلاع دهید:

  • رفتار یا افکار غیر طبیعی؛
  • توهم؛
  • افکار آسیب زدن به خودتان؛

اگر دچار اضافه وزن باشید، احتمالِ بروز عوارض جانبی در شما، بیشتر از سایر افراد می‌باشد.

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی بلسومرا عبارت است از:

  • خواب آلودگی در روز (زمان‌های بیداری)، گیجی، ضعف، احساس اعتیاد یا احساس سبکی در سر؛
  • فراموشکاری یا فراموشی؛
  • احساس ضعف در پاها؛
  • خواب‌های پریشان و عجیب.

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، فوراً به دکتر مراجعه کنید.

آشنایی با داروی بلسومرا

تاثیر داروهای دیگر بر بلسومرا – تداخل های دارویی

استفاده از این دارو به همراه داروهای خواب آور یا داروهایی که باعث آرام شدن تنفس شما می‌شوند، ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی خظرناک و بسیار جدی شود. به طوری که زندگی فرد را به خطر اندازد. قبل از مصرف داروهایی از جمله قرص خواب آور، داروهای ضد درد مخدر، داروهای سرفه، شل کننده‌ی عضلات، یا داروهای افسردگی، اضطراب یا تشنج، به دکتر خود اطلاع دهید و از او راهنمایی بگیرید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

  • دیگوکسین (digoxin)؛
  • وراپامیل (verapamil)؛
  • مخمر سنت جان ( John’s wort)؛
  • نفازودون (nefazodone)؛
  • ایماتینیب (imatinib)؛
  • داروهای آنتی‌بیوتیک – شامل: سیپروفلوکساسین ، کلاریترومایسین، ریفامپین، تلییدرومایسین؛
  • داروهای ضد قارچ – شامل آنتیبوآکورازول، کتوکونازول، پوساکونازل، وُریکونازول؛
  • داروهای درمان هپاتیت سی – شامل تلاپرویر، بوسپرویل؛
  • داروهای ایدز/ اچ آی وی – شامل: اتازناویر، کوبیکواستات (Evotaz، Prezcobix، Stribild، Tybost)، دلواوریدین، فوزامدرنوار، وینینوویر، نلفینوویر، رتینور، ساکویناویر؛
  • داروهای تشنج – شامل: کاربامازپین، فسفونیویوین، فنوباربیتال، فنیتوئین، پریمیدون.

البته لیست بالا همه‌ی داروهایی که با بلسومرا تداخل دارند را در بر ندارد و سایر داروها نیز ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؛ مثلاً ویتامین ها و داروهای گیاهی.

ترجمه ی اختصاصی مجله قرمز

منبع : drugs.com

 لطفاً نظرات خود را با ما در میان گذارید.