وجود اپلیکیشن بو شناس شاید بهترین هدیه در طول تابستان باشد. در روزهایی که به علت گرمای طاقت فرسای هوا، بسیاری از مردم در فکر کاهش میزان تعرق خود به منظور پرهیز از آزار دیگران توسط بوی ناخوشایند بدنشان هستند. حال وجود اپلیکیشن بو شناس می‌تواند به آن‌ها در انجام هر چه بهتر این کار کمک کند. برای آشنایی بیشتر با این اپلیکیشن جدید می‌توانید با مجله قرمز در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراه باشید.

شاید کمتر کسی پیدا شود که به علت بوی ناخوشایند بدن دیگران به آن‌ها تذکر دهد. اما به کمک اپلیکیشن بو شناس و ابزار جدیدی که برای تکمیل کاربردهای آن طراحی شده است، دیگر نیازی به این کار نیست و هر فرد خود می‌تواند تشخیص دهد که بوی بدنش تا چه اندازه برای دیگران آزار دهنده است.

اپلیکیشن بو شناس اختراع جدید چشم بادامی‌ها

شرکت ژاپنی کونیکا مینولتا، که پیش از این عمده فعالیت‌هایش بر تولید ابزارهایی نظیر دوربین عکاسی یا چاپگر متمرکز بود، به تازگی اقدام به تولید ابزاری به نام KunKun Body کرده است. این ابزار که اندازه‌ای مشابه با تلفن‌های کوچک همراه دارد، از طریق قابلیت بلوتوث به تلفن‌های هوشمند متصل می‌شود و به کمک اپلیکیشن اختصاصی خود به دارندگانش این امکان را می‌دهد تا به آزمایش میزان بوی بد نقاط مختلف بدن خود بپردازند.

ابزار و اپلیکیشن بو شناس KunKun Body نام خود را از واژه‌ی ژاپنی KunKun (به معنی بالا کشیدن بینی) گرفته و قادر است به آزمایش بو در چهار نقطه‌ی اساسی بدن یعنی پشت گوش‌ها، نزدیک سر، زیر بغل و پیرامون پاها بپردازد. در واقع نوع کاربرد اپلیکیشن بو شناس KunKun Body به این ترتیب است که شما ابزار مربوط به این اپلیکیشن را در محدوده‌ی نقاط یاد شده از بدن خود به حرکت در می‌آورید تا از طریق تلفن هوشمندتان از میزان بوی ناخوشایند این نقاط باخبر شود. اگر بوی بدن شما به اندازه‌ای باشد که موجبات آزار دیگران را فراهم آورد، اپلیکیشن بو شناس KunKun Body این موضوع را از طریق تلفن همراه به اطلاع شما خواهد رساند تا اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهید.

اپلیکیشن KunKun Body

با این اوصاف استفاده از اپلیکیشن بو شناس KunKun Body و ابزار مکمل آن تنها توسط افرادی صورت خواهد گرفت که نسبت به بوی بدن خود حساس هستند و دوست ندارند اطرافیان و همکارانشان در مکان‌های عمومی یا محیط کار از بوی ناخوشایند بدن آن‌ها آزرده خاطر شوند.

دلیل اصلی طرحی اپلیکیشن بو شناس KunKun Body

مهندسان شرکت کونیکا مینولتا معتقدند که ژاپنی‌ها نسبت به بو بسیار حساس هستند و از همین رو بازار بسیار مناسبی برای اپلیکیشن بو شناس KunKun Body و ابزار مرتبط با آن در این کشور وجود دارد. حتی ژاپنی‌ها در زبان خود واژه‌ای به نام سومِهارا دارند که به معنی آزار و اذیت دیگران از طریق تراوش بوی ناخوشایند است.

یکی از کارکنان اصلی شرکت کونیکا مینولتا در بخش نوآوری‌های تجاری این شرکت یعنی دایسوکه کودا، که طراح ارشد اپلیکیشن بو شناس مذکور نیز به شمار می‌رود، ایده‌ی اصلی طراحی این ابزار را بحث‌هایی می‌داند که سال گذشته میان او و سایر همکارانش (که همگی آن‌ها دور و بر چهل سال سن دارند) در گرفته بود.

بنابر گفته‌های کودا، بسیاری از همکاران او نگران این بودند که مبادا در روزهای گرم تابستان از بدن آن‌ها بوی ناخوشایندی به مشام دیگران برسد و این بو موجبات آزار همکارانشان را فراهم آورد. از آن‌جا که میزان آزار دهنده بودن بوی بدن یک شخص برای خود او چندان مشخص نیست، این بحث‌ها کودا و همکاران او را نسبت به یافتن ابزاری که بتوان از طریق آن به تشخیص میزان بوی ناخوشایند بدن خود پی برد کنجکاو کرد. تا این که آن‌ها در نهایت دریافتند که چنین ابزاری وجود خارجی ندارد. به همین دلیل آن‌ها تصمیم گرفتند که خود دست به کار شوند و با توجه به اهمیت این موضوع در نزد ژاپنی‌ها، با طراحی اپلیکیشن بو شناس KunKun Body وارد تجارت جدیدی شوند.

کودا معتقد است که بر اساس مطالعات موجود، یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که افراد مختلف در زمینه‌ی رعایت آداب نزاکت در محل کار خود دارند، این است که از بدن آن‌ها بوی ناخوشایندی به مشام دیگران برسد. افزون بر آن صحبت با دیگران در رابطه با بوی ناخوشایند بدن آن‌ها کار چندان راحتی نیست. به همین دلیل اپلیکیشن بو شناس KunKun Body به میان مردم آمده تا مشکلات آن‌ها را رفع کند. با این حال کودا به این نکته اشاره کرده است که در حال حاضر او و سایر همکارانش در شرکت کونیکا مینولتا برنامه‌ی خاصی برای عرضه‌ی اپلیکیشن بو شناس KunKun Body و ابزار مربوط به آن در خارج از خاک ژاپن ندارند.

ابزار بو شناس

گفتنی است که میزان کارایی اپلیکیشن بو شناس KunKun Body و ابزار مکمل آن به تازگی در کشور ژاپن مورد بررسی قرار گرفته است. کاربرد این ابزار نشان می‌دهد که پشت گوش‌ها یکی از مکان‌های اصلی انتشار بوی ناخوشایند در بدن محسوب می‌شود. بنابراین همواره باید نسبت به تمیز کردن آن‌ها توجه ویژه‌ای داشت.

ابزارهای مشابه با  اپلیکیشن بو شناس KunKun Body

گرچه اپلیکیشن بو شناس KunKun Body نخستین مدل در نوع خود به شمار می‌رود، اما با توجه به حساس بودن ژاپنی‌ها نسبت به عامل بو، تاکنون ابزارهای مشابهی برای مبارزه با بوی ناخشایند بدن طراحی شده است. به عنوان مثال می‌توان به طراحی ابزاری به نام Aromastic توسط شرکت سونی اشاره کرد که سال گذشته در اختیار ژاپنی‌ها قرار گرفت. ابزاری قابل حمل و شبیه به چراغ قوه که عطرهای گوناگونی را از خود منتشر می‌کند و کاربران می‌توانند با همراه داشتن همیشگی آن، تعیین کنند که در هر زمان چه رایحه‌ای از سوی آن‌ها به مشام دیگران برسد.

به هر حال اهمیت دادن به آرامش و آسایش دیگران از طریق رسیدگی به سر و وضع خود از جمله موارد پسندیده ای است که نه تنها در کشور ژاپن، بلکه در تمام نقاط دنیا باید مورد توجه افراد قرار گیرد. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که ابزار مربوط به اپلیکیشن بو شناس KunKun Body قرار است با قیمتی معادل ۲۶۵ دلار (امریکا) در کشور ژاپن به فروش برسد.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه، تالیف و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش فناوری مجله قرمز یاری کنید.