اگر چشم‌ها دریچه روح شما باشند پس صورت شما نیز پنجره‌ای رو به سلامتی شماست و هر مشکل پوستی در هر نقطه از صورت می‌تواند چیزهای خاصی درباره سلامت جسمی شما بیان کند. این مساله پایه علم نقشه خوانی صورت را تشکیل می‌دهد. نقشه خوانی صورت یا Face Mapping است که ریشه در پزشکی باستانی هند و چین دارد. در این علم هر قسمت از صورت شما با قسمت خاصی از درون بدن مرتبط است و اگر مشکل پوستی خاصی در یک ناحیه اتفاق افتد نشان می‌دهد که بخش خاصی از بدن شما دچار اختلال و بیماری شده است و لازم است تغییری در  رژیم غذایی و سبک زندگی خود بدهید و یا درمان‌های خاصی را دنبال کنید. در این مقاله بیشتر در مورد نقشه خوانی صورت و ارتباط آن با مشکلات پوستی و سلامت بدن آشنا خواهید شد.

تاریخچه نقشه خوانی صورت و روش انجام آن

نقشه خوانی صورت تاریخچه‌ای چندهزارساله دارد، زمانی که چیزی مانند آزمایش خون و … وجود نداشت پزشکان تنها از طریق توجه به نشانه‌های ظاهری بیمار، لمس کردن و پرسیدن سوالاتی می‌توانستند به نوع بیماری وی پی ببرند. پزشکان چینی معتقد بودند هر عضو داخلی بدن رنگ، دما و حتی مزه خاصی دارد و به شکل خاصی در ظاهر بدن نمود پیدا می‌کند مثلا کبد از طریق چشم‌ها نمود می‌یابد. حتی امروز نیز پزشکان یکی از نشانه‌های اولیه یرقان را زرد شدن سفیدی چشم‌ها می‌دانند یعنی چیزی که پزشکان باستانی ۲۰۰۰ سال پیش به آن دست یافته بودند.

پوست صورت شما مانند یک نمایشگر کامل می‌تواند وضعیت سلامت شما را نمایش دهد. بدن انسان از چند سیستم کلی تشکیل شده است مانند سیستم لنفاوی، سیستم عصبی و سیستم گوارشی که همه این سیستم‌ها در ارتباط با هم عمل می‌کنند و مستقل از یکدیگر نیستند و تقریبا غیرممکن است که بتوان روی یک سیستم اثر گذاشت بدون آن که سیستم‌های دیگر تحت تاثیر قرار بگیرند. در طب سنتی چین به بدن بیمار مانند یک شی واحد که اعضای آن در تبادل و ارتباط با هم هستند نگریسته می‌شود و چون این سیستم‌ها با هم مرتبط هستند از طریق نقشه خوانی صورت می‌توان فهمید در داخل بدن بیماری چه اتفاقی در حال رخ دادن است. اما این علم چگونه عمل می‌کند و وجود مشکل پوستی در هر قسمت از صورت چه معنایی دارد؟

نقشه خوانی مشکل پوستی در هر نقطه از صورت

مشکل پوستی در بالای ابروها

بر اساس طب سنتی چین ناحیه بالای ابروها با کیسه صفرا در بدن مرتبط است و اگر این ناحیه دچار مشکلاتی مثل جوش و التهاب شود نشانه این است که در تغذیه شما مشکلی وجود دارد. پس اگر گاه به گاه بالای ابروهای شما و پیشانی شما دچار جوش‌های ریز یا عفونی می‌شود بهتر است به تغذیه خود توجه بیشتری داشته باشید و کمتر غذاهای مضر مثل فست فود و غذاهای فرآوری شده، پرچرب و شیرینی مصرف کنید و تا حد ممکن مصرف چربی را در رژیم غذایی خود کاهش دهید تا این مشکل پوستی شما برطرف شود.

مشکل پوستی در بین ابروها

ناحیه بین ابرو  نیز با سیستم کبد و گوارش بدن در ارتباط است و اگر زیاد در این ناحیه دچار التهاب و مشکلات پوستی شدید می‌شوید به معنای آن است که از نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنید و یا سیگار می‌کشید. البته مصرف زیاد غذاهای پرچرب و پرکالری هم می‌تواند باعث اختلال در این ناحیه از صورت شود. پس برای حل این مشکل ابتدا کارهای مضری مشکل مصرف الکل و سیگار را ترک کنید و در رژیم غذایی خود نیز تجدید نظر کرده و کمتر از غذاهای غنی مثل کره و پنیر استفاده کنید. سعی کنید به موقع بخوابید و خواب کافی هم داشته باشید و از مصرف غذا در ساعات پایانی شب هم اجتناب کنید تا مشکل شما برطرف گردد.

مشکل پوستی روی بینی

جای تعجبی ندارد اگر بگوییم پوست ناحیه بینی شما با شش‌ها و قلب شما در داخل بدن در ارتباط است. یعنی اگر در این ناحیه دچار اختلال و جوش و آکنه شده‌اید به معنای آن است که غداهای مضر برای ریه و قلب را زیاد مصرف کرده‌اید. پس اگر می‌خواهید پوست بینی شما از جوش عاری شود تا حد ممکن به تغذیه خود دقت کنید و از مصرف زیاد غذاهای ادویه دار و نمک و گوشت اجتناب کنید و آن را با غذاهای سالم‌تر مثل میوه‌ها سبزیجات و دانه‌های روغنی سرشار از امگا۳ که برای قلب مفید است جایگزین کنید. اما اگر مشکل شما در ناحیه بینی ادامه دارد فشار خون و سطح ویتامین ب را در بدن خود چک کنید و در صورت نیاز درمان‌های دارویی لازم را انجام دهید.

مشکل پوستی روی گونه چپ

در طب چینی حتی قسمت‌های چپ و راست بدن هم با هم فرق دارند مثلا اگر گونه چپ و به طور کلی طرف چپ صورت شما مکرر دچار آکنه می‌شود معنای آن این است که داخل بدن شما حرارت اضافی وجود دارد که باید خنثی شود و پزشکان چینی آن را با مصرف غذاهای خنک کننده توصیه می‌کنند. اما غذاهای خنک کننده کدامند؟ همان‌هایی که در طب سنتی خودمان به عنوان سردی می‌شناسیم مثل خیار و هندوانه. گونه چپ بیشتر در ارتباط با کبد است و در بین ساعات ۱ تا ۵ بعدازظهر کبد در ضعیف‌ترین حالت خود قرار دارد پس برای درمان مشکلات پوستی در این ناحیه سعی کنید در این ساعات از انجام کارهای استرس‌آور پرهیز کنید.

مشکل پوستی روی گونه راست

و اما گونه راست بیشتر با ریه‌ها در ارتباط است و اگر در این ناحیه دچار مشکل هستید بهتر است به انجام ورزش‌های هوازی و تمرین‌های تنفسی روی آورید و این کار را صبح‌ها انجام دهید تا ریه‌های شما تقویت شود. گونه راست بیشت از گونه چپ نسبت به شکر و غذاهای شیرین حساس است و اگر مصرف شکر و غذاهای شیرین را در رژیم غذایی خود کاهش دهید به احتمال زیاد مشکلات پوستی این ناحیه هم برطرف خواهد شد.

مشکلات پوستی در اطراف دهان

اگر از مشکل پوستی در ناحیه اطراف دهان و لب‌ها رنج می‌برید باز هم مقصر رژیم غذایی شما است. این بخش صورت با دستگاه گوارش بدن از جمله روده‌ها و کبد در ارتباط است و اگر می‌خواهید مشکل این ناحیه را برطرف کنید بهتر است رژیم غذایی خود را اصلاح کنید و غذاهای ادویه‌ای و سرخ شده را تا حد امکان کمتر مصرف کنید و به جای آن از فیبرهای مفید مثل میوه‌ها و سبزیجات استفاده کنید.

مشکلات پوستی در ناحیه چانه

پزشکان مدرن جوش در این ناحیه را با اختلالات هورمونی مرتبط می‌دانند اما پزشکان چینی استرس را در اختلالات پوستی ناحیه چانه مقصر می‌دانند و معتقدند استفاده از چای نعناع و استفاده از روغن‌های مفید مثل امگا۳ می‌تواند این اختلال را برطرف کند، درمانی که در حقیقت در برطرف کردن اختلالت هورمونی هم موثر است.

مشکل پوستی در هر نقطه از صورت

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)