خودروهای خودران ولوو به زودی راه خود را به بازارهای جهانی باز می‌کنند تا فصل تازه‌ای در صنعت خودروسازی بگشایند و آینده‌‌ای کاملا جدید را برای این صنعت رقم بزنند. با این حال با توجه به برخی اطلاعات موجود به نظر می‌رسد که میانه‌ی خودروهای خودران ولوو با کانگوروها شکراب است. برای آگاهی بیشتر از این موضوع می‌توانید مجله قرمز را در ادامه‌ی مطلب پیش رو همراهی کنید.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خودروهای خودران ولوو قرار است تا سال ۲۰۲۰ میلادی به بازار عرضه شوند. از همین رو مهندسان شرکت ولوو هم‌اکنون در حال بررسی و آزمایش میزان کارایی تکنولوژی‌های نوین به کار رفته در این خودروها نظیر سیستم ردیابی آن‌ها هستند. به منظور آزمایش هر چه دقیق‌تر سیستم ردیابی خودروهای خودران ولوو، این خودروها در نقاط مختلف جهان مورد آزمایش قرار می‌گیرند تا پس از انجام تمام بررسی‌های لازم، بدون هیچ مشکلی به بازار عرضه شوند. با این حال به نظر می‌رسد که سیستم ردیابی خودروهای خودران ولوو با حرکت کانگورها چندان سازگار نیست.

خودروهای خودران ولوو خسته از جست و خیز بی‌پایان کانگوروها

آزمایش‌های صورت گرفته در کشور استرالیا نشان از آن دارد که سیستم ردیابی خودروهای خودران ولوو قادر به تشخیص جست و خیز کانگوروها نیست و نمی‌تواند فاصله‌ی آن‌ها تا خودرو را به درستی تخمین بزند. سیستم مذکور به این منظور طراحی شده که فاصله‌ی اجسام متحرکی نظیر اتومبیل‌ها و همچنین موجودات زنده‌ای مانند انسان و حیوان با خودروهای خودران ولوو، به طور دقیق تشخیص داده شود تا از برخورد میان آن‌ها جلوگیری به عمل آورد. با این حال مشکلاتی که این سیستم ردیابی با نوع دویدن و جهیدن کانگوروها دارد قطعا موجب انجام یک بازنگری کلی در نوع عملکرد و مکانیزم آن خواهد شد.

در همین راستا مدیر ارشد شرکت ولوو در کشور استرالیا یعنی کوین مک‌کان به این نکته اشاره کرده که هدف اصلی آن‌ها از آزمایش خودروهای خودران ولوو در استرالیا آشنایی با مشکلات این‌چنینی و تلاش برای رفع آن‌ها بوده است. از همین رو تیم کاملی از مهندسان ولوو در استرالیا حضور یافته‌اند تا با جمع‌آوری اطلاعات لازم در رابطه با نوع رفتار و حرکت حیوانات بومی این کشور بتوانند اطلاعات سیستم‌های کامپیوتری خودروهای خودران ولوو را به روز کنند.

پیش از این سیستم ردیابی خودروهای خودران ولوو در سرزمین مادری یعنی کشور سوئد مورد آزمایش قرار گرفته بود. آزمایش‌های مفصلی که طی انجام آن‌ها سیستم ردیابی مذکور هیچ مشکلی با نوع حرکت حیواناتی نظیر گوزن، گوزن شمالی یا آهو نداشت. با این حال آزمایش‌های جدید انجام شده در کشور استرالیا این اجازه را به مهندسان این شرکت سوئدی داد تا با یکی از ایرادهای مهم موجود در سیستم ردیابی خودروهای خودران ولوو آشنا شوند.

بنابر نظر مدیر فنی شرکت ولوو در کشور استرالیا یعنی دیوید پیکت این ایراد مهم از آن‌جا ناشی می‌شود که سیستم کشف برخورد در خودروهای خودران ولوو زمین را به عنوان نقطه‌ی مرجع انتخاب می‌کند. به همین دلیل جانورانی که روی زمین راه می‌روند به خوبی از سوی سیستم کشف برخورد خودروهای خودران ولوو شناسایی شده و میزان دوری یا نزدیکی‌شان بلافاصله مورد تخمین قرار می‌گیرد.

اما در رابطه با کانگوروها قضیه کاملا متفاوت است. نوع حرکت این جانوران کیسه‌دار جهشی است و خیزهای بلندی که دارند موجب می‌شود تا بخشی از زمان حرکت آن‌ها روی هوا سپری ‌شود. در واقع هنگامی که آن‌ها روی هوا هستند دورتر از موقعیت واقعی‌شان به نظر می‌رسند و هنگام قرار گرفتن پاهایشان بر زمین دوباره نزدیک‌ جلوه می‌کنند. به همین دلیل تشخیص موقعیت واقعی آن‌ها و همچنین تخمین فاصله‌ای که با اتومبیل دارند، هنگام حرکت این جانوران بسیار دشوار خواهد بود. و این همان مشکلی است که هم‌اکنون سیستم ردیابی خودروهای خودران ولوو با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

ولوو XC90

خودروی XC90 جزو آن دسته از خودروهای ولوو به شمار می‌رود که از سیستم هدایت نیمه خودران بهره می‌برند.

با این حال قطعا تا پیش از عرضه شدن خودروهای خودران ولوو به بازار این مشکل و مشکلات مشابه به طور کامل مرتفع خواهد شد. امری که کوین مک‌کان هم بر آن صحه گذاشته و در تکمیل صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرده که خودروهای بدون راننده در حال حاضر وجود خارجی ندارند و نمونه‌ای از آن‌ها تا کنون ساخته نشده است. بنابراین تکمیل و تکامل تکنولوژی مربوط به آن‌ها مستلزم دست و پنجه کردن با مشکلات این چنینی خواهد بود. در واقع شناخت کانگوروها و سازگاری با نوع رفتار و حرکات آن‌ها نیز بخش مهمی از همین پروسه به شمار می‌رود.

خودروهای خودران ولوو تنها هماوردان کانگوروها نیستند

البته این تنها خودروهای خودران ولوو نیستند که جست و خیز کانگوروها برایشان دردسر‌ساز شده است. چرا که برخی آمار و ارقام به این نکته اشاره دارند که حتی خودروهای معمولی کشور استرالیا نیز با حرکت کانگوروها دچار مشکل هستند. در واقع این جانوران کیسه‌دار بیش از هر جانور دیگری در استرالیا موجب بروز تصادفات رانندگی می‌شوند. به گونه‌ای که بنابر آمار موجود حدود نود درصد از تصادفاتی که در کشور استرالیا به برخورد خودروها با جانوران می‌انجامد، توسط کانگوروها رقم می‌خورد. هرچند که اکثر این تصادفات چندان جدی نیستند و خسارتی به بار نمی‌آورند، اما کانگوروها همچنان در صدر لیست جانورانی قرار دارند که در استرالیا یک دردسر جدی برای خودروها به شمار می‌روند. از همین رو رفع مشکل خودروهای خودران ولوو موضوعی کاملا جدی و حیاتی به نظر می‌رسد.

پرسشی که در این‌جا می‌توان مطرح کرد این است که آیا تمام تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای بدون راننده با نوع حرکت کانگوروها مشکل دارند، یا این تنها خودروهای خودران ولوو هستند که با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنند؟ شاید پاسخ این پرسش را تنها بتوان از زبان کسانی شنید که در زمینه‌ی توسعه‌ی تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای بدون راننده فعالیت می‌کنند. شرکت آلمانی رابرت بوش (که با نام بوش نیز شناخته می‌شود) از جمله شرکت‌هایی است که فعالیت‌هایی در این زمینه دارد و به تکامل تکنولوژی‌های مربوط به خودروهای خودران مشغول است.

خانم ایمی کا که سخنگوی این شرکت در کشوراسترالیا محسوب می‌شود، در پاسخ به پرسش مذکور به این نکته اشاره کرده است که سیستم مشابه طراحی شده توسط شرکت بوش قادر به تشخیص حرکت کانگوروها و موقعیت آن‌ها خواهد بود. البته او معتقد است که این سیستم هنوز به شکل عملی در محیط‌هایی که کانگوروها در آن‌ زندگی می‌کنند مورد آزمایش قرار نگرفته است. اما به لحاظ تئوری سیستم ناوبری مذکور امکان ردیابی کانگوروها و حرکاتشان را خواهد داشت و اطلاعات مربوط به آن را در حافظه‌ی خود به ثبت رسانده است.

با توجه به این موضوع احتمالا خودروهای خودران ولوو نیز خواهند توانست توسط بهبودهایی در سیستم ردیابی تشخیص برخوردشان از پس این مشکل بر آیند. در حال حاضر خودروهایی نظیر S90 و XC90 شرکت ولوو از حالتی نیمه خودران برخوردارند و این شرکت برای عرضه کردن خودروهای تمام خودران خود در سال ۲۰۲۰ میلادی نیاز به آزمایش تکنولوژی‌های نوین به کار رفته در آن‌ها تحت شرایط مختلف خواهد بود. شرایطی که شاید در آینده‌ای نزدیک جانوران دیگری نیز مشمول آن شوند.

منبع: گاردین (همراه با ترجمه و ویرایش اختصاصی نویسندگان و مترجمان مجله قرمز)

در صورت تمایل می‌توانید با نظرات خود در بخش کامنت، ما را در بهبود کیفیت مطالب بخش خودروی مجله قرمز یاری کنید.