انسان‌ها در رنگ‌های پوست متنوعی آفریده شده‌اند پوست روشن، پوست تیره و پوست متوسط هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند و نیاز به مراقبت و نگهداری صحیح دارند. اما رنگ پوست و میزان تیرگی و روشنی آن تفاوت‌های چشمگیری در سلامت و مراقبت پوست ایجاد می‌کند به طور مثال پوست‌های روشن مستعد قرمزی و کک و مک هستند در حالی که پوست‌های تیره بیشتر به لک و خال گوشتی مبتلا می‌شوند بنابراین لازم است که نوع پوست خود را بشناسید و بر اساس شرایط آن از پوست خود مراقبت کنید. داشتن پوست تیره شرایط خاصی دارد که نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای هم دارد. در این مقاله توصیه‌های کارشناسان پوست را برای مراقبت از پوست تیره می‌خوانید.

پوست تیره بیشتر مستعد لک، خال گوشتی، جای زخم و تیرگی است

افرادی که پوست تیره‌ای دارند پس از التهابات پوستی بیشتر به ملاسما، لک پوستی و تغییر رنگ در پوست دچار می‌شوند که آثار مشخصی روی پوست به جا می‌گذارد. علت این مساله این است که سلول‌های این نوع پوست‌ها فعال‌تر هستند و واکنش بیشتری نسبت به آسیب‌های پوستی از خود نشان می‌دهند و حتی یک مساله ساده مثل آفتاب سوختگی یا آکنه هم ممکن است با یک لکه تیره روی صورت به پایان برسد. پوست‌های روشن یا متوسط یک یا دو نوع رنگدانه در خود دارند در حالی که پوست تیره انواع مختلفی از رنگدانه‌ها را در خود دارد که معمولا سه تا چهار نوع ملاتونین را شامل می‌شود و علت حساسیت بالای پوست‌های تیره نیز وجود همین ملاتونین زیاد و متنوع است. سلول‌های رنگدانه‌ای پوست‌های تیره بزرگ‌تر و فعال‌تر هستند در نتیجه فیبروبلاست و کلاژن بیشتر و فعال‌تری دارند و احتمال ایجاد جای زخم و اسکار نیز در این نوع پوست بیشتر است که این اسکارها نسبت به درمان مقاوم‌تر هستند چون فرآیند بهبودی زخم تقریبا هرگز متوقف نمی‌شود. لکه‌های خاکستری و خال‌های گوشتی در این نوع پوست نیز بیشتر رخ می‌دهد که معمولا علل ژنتیکی دارد اما در پوست تیره بیشتر خود را نمایان می‌کند.

هرگونه مشکل پوستی که باعث التهاب شود احتمال ایجاد لک در  پوست‌های تیره را بیشتر می‌کند

التهاب نقش مهمی در ایجاد لک‌ها و زخم‌های ماندگار در پوست‌های تیره ایفا می‌کند، در واقع این التهاب با رنگدانه‌ها همدست می‌شوند و سلول‌های التهابی را به وجود می‌آورند و به همین دلیل است که وقتی دچار آکنه می‌شوید پس از چند روز با وجود بهبودی آکنه یک نقطه تیره روی پوست شما باقی می‌ماند. آکنه‌ها به طور کلی دو نوع هستند، روزنه‌های بسته شده و جوش‌های سرسفید، سال‌ها قبل کشف شده بود افراد با پوست تیره با افزایش سن روی روزنه‌های پوستی خود دچار لکه‌های تیره‌ای می‌شوند اما در آن زمان اثر رنگدانه‌ها در این زمینه کشف نشده بود  اما اکنون می‌دانیم زمانی که التهاب پوستی با ملانین همدست شود لکه تیره از خود به جا می‌گذارد.

پوست تیره

برخی از محصولات می‌توانند لکه‌های ایجاد شده روی پوست تیره را برطرف کنند

دلیلی برای ناامیدی وجود ندارد. روش‌های مختلفی برای درمان لکه های تیره روی پوست وجود دارد مانند درمان‌های موضعی آنتی بیوتیک یا ژل‌های ضدالتهاب که برای آکنه تجویز می‌شوند. اگر پوستی تیره دارید و متوجه شدید در حال ابتلا به آکنه هستید هر چه سریع‌تر نسبت به درمان اقدام کنید. درمان هرچه قوی‌تر و به موقع انجام شود احتمال به وجود آمدن لکه‌های تیره نیز کمتر خواهد شد. اگر همین الان دچار لکه‌های تیره هستید می‌توانید روش‌های درمانی مختلفی را امتحان کنید از جمله درمان‌های لایه برداری قوی مثل رتینول‌ها. اسید آزالایک هم از مواد موثر در از بین بردن لکه‌های تیره است. کرم‌های سفید کننده تایید شده وزارت بهداشت هم که حاوی ترکیبات روشن کننده و ضدلک مثل ویتامین سی هستند می‌توانند پوست شما را یکدست‌تر و روشن‌تر کنند.

پیلینگ شیمیایی و میکرودرم ابریژن برای درمان لکه‌های تیره توصیه می‌شود

اگر درمان‌های دارویی و کرم‌های موضعی تاثیر چندانی در از بین رفتن لک‌های پوست شما نداشت می‌توانید روش‌های موثرتری مثل پیلینگ شیمیایی یا میکرودرم ابریژن را امتحان کنید که درمان‌های قدیمی و تایید شده هستند و تاثیر آن‌ها ثابت شده است. پیلینگ شیمیایی لایه رویی پوست را پاکسازی کرده و لکه‌ها را نیز همراه با آن از بین می‌برد. میکرودرم ابریژن هم روشی است که کمتر تهاجمی است و برای پوست‌های حساس‌تر مناسب است و با روش مکانیکی لایه روی پوست را پاکسازی کرده و به تدریج لکه‌ها را از بین می‌برد. در صورت تجویز پزشک می‌توانید درمان‌های ملایم لیزری را هم امتحان کنید.

مشکلات پوست تیره

افرادی که پوست تیره دارند باید لیزر موهای زائد را با احتیاط انجام دهند

لیزر موهای زائد پوست بر اساس رنگ تیره موها عمل می‌کند و با افزایش حرارت فولیکول مو آن را از بین می‌برد حال اگر رنگ پوست به رنگ مو نزدیک باشد ممکن است رنگدانه‌های خود پوست در این فرآیند آسیب ببینند و باعث ایجاد لکه‌های پوستی تیره یا روشن شوند. بی‌خطرترین نوع لیزر برای پوست تیره لیزر ۱۰۶۴ Nd:YAG است که آن هم باید قبل از استفاده تست شود و از عدم تاثیر منفی آن اطمینان حاصل شود چون هر نوع پوستی ترکیب رنگدانه‌ای خاص خود را دارد و نمی‌توان برای همه یک نسخه تجویز کرد.

داشتن پوست تیره خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد

متاسفانه موارد ابتلا به سرطان پوست در افرادی که پوست تیره‌ای دارند بیشتر از افرادی است که پوست روشن یا متوسط دارند. پوست‌های تیره خود دارای یک محافظ طبیعی در مقابل آفتاب هستند که معادل SpF  ۱۴ است اما برای مقابله با عوامل سرطانزا کافی نیست بنابراین همه باید از ضدآفتاب استفاده کنند چه کسانی که پوست روشن دارند و چه کسانی که پوست تیره دارند. آفتاب باعث از بین رفتن فیبرهای کلاژن ساز پوست می‌شود و چروک‌های عمیقی را در پوست موجب می‌شود در حالی که ضدآفتاب اثر ضدپیری دارد. ضدآفتاب‌های مدل قدیمی غلیظ و گچی هستند و شاید همین عامل افرادی را که پوست تیره دارند از استفاده از ضدآفتاب منصرف کند در حالی که مدل‌های جدید ضدآفتاب این معایب را ندارند، سبک و قابل تطبیق با هر رنگ پوست هستند و به راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پوست تیره

به پزشکی مراجعه کنید که در حیطه پوست‌های تیره تخصص داشته باشد

ممکن است برخی پزشکان پوست تجربه کافی در مورد درمان و رفتار با پوست‌های تیره نداشته باشند و این عدم تجربه باعث بروز مشکلاتی شود. قبل از انتخاب یک پزشک پوست و مشورت با آن حتما اطلاعات کافی در مورد تجربه و تخصص وی کسب کنید و مطمئن شوید که این پزشک دانش کافی در مورد درمان پوست‌های تیره داشته باشد.

پوست بدن شما نیز به اندازه پوست صورت اهمیت دارد

اگر خیلی روی پوست صورتتان متمرکز شده‌اید فراموش نکنید که پوست بدن شما هم پوست شما است و به اندازه پوست صورت مهم و حساس است. به پوست بدن هم رسیدگی کنید، آن را لایه برداری کنید، مرطوب کنید و از آن حفاظت کنید.

اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت می‌توانید مقالات مشابه را در بخش زیبایی در مجله قرمز شاخه مراقبت پوست مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: Byrdie (ترجمه‌ و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)